Ga naar inhoud

Accu binnen twee dagen leeg


 Delen

Aanbevolen berichten

@dendro Nee die heb ik niet. Wat wel zou kunnen, is dat ik iets niet goed heb doorverbonden of aangesloten toen ik de spyball demonteerde. Heb nu de accu 1,5 dag aan de druppellader en ga zo proberen een stuk te rijden. Als dat lukt en hij blijft daarna starten (en rijden) is er wmb niks aan de hand. Anders het zaakje maar eens doormeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je een conditielader bedoeld (ik ben nogal van de juiste benamingen) i.p.v. een druppellader.
Maar in dit soort gevallen gaat er eigenlijk niets boven een nachtje aan een doodnormale lader.
Conditieladers willen nog wel eens de power missen om het laden op gang te krijgen bij een echt lege accu, deze zijn gemaakt om een motor die met een volle accu terugkomt van een rit in deze toestand te houden als deze na die rit voor langere tijd stil gezet wordt.
Ook daar gaat niets boven de accu eens per maand of anderhalf een nachtje aan een normale acculader te hangen maar dat is een andere discussie.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Silva en ik komen net terug van een heerlijke rit langs de Waver en Amstel. Even goed de sporen gegeven (voor zover mogelijk met vochtig wegdek en zondags verkeer). Thuis weer fijn vertroeteld, alles schoongemaakt en de ketting gesmeerd. I love it. Accu hield zich goed, maar ik start ‘m pas weer als ik weer ga rijden. So far so good. Mocht het probleem zich weer voordoen dan haal ik meteen een multimeter (haal ik sowieso maar dan met meer haast) en ga ik alle bedradingen en de accu na. Bedankt weer allemaal voor jullie tips!

aangepast door Silva
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RayIk weet het verschil tussen conditie- en druppellader niet. Meen dat dit een druppellader is. En hij heeft de accu dus helemaal kunnen opladen.

zal hem uit voorzorg sowieso eind vd winter nog eens aanhangen. Heb alleen niet de luxe om bij mijzelf de motor binnen te zetten, dus het is een beetje een onderneming. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een druppellader laadt constant een beetje bij en blijft dat altijd op dezelfde spanning en stroom doen, ook als de accu al vol is.
Een conditielader zoals een Optimate simuleert het gebruik van een accu. Dat betekent dat hij een beetje laadt en dan weer een beetje leegtrekt en weer laden om tussendoor ook af en toe eens niets te doen enz.
Maar daarbij gaat het om redelijk kleine verschillen met de kans dat als je net de motor wilt pakken wanneer hij aan het eind van een cyclus leegtrekken zit dat je dan ook kans hebt dat als je even door moet starten dat je dan alsnog zonder spanning komt te zitten.
En omdat dit het doel is van zo'n lader is er ook geen reden om hem het vermogen te geven om een echt lege accu die boost te geven die nodig is om het laden op gang te krijgen.
Een accu verliest onder normale omstandigheden gemiddeld 1% aan spanning per dag. Onder de ongeveer 40% valt het onder diepontladen wat schadelijk is voor de accu dus als je voor veilig gaat en eens inde 6 weken de accu eens een nacht aan een gewone lader hangt dan zit je altijd goed.
Laat je hem niet langer dan 6 weken stil staan omdat je geen winterstop doet zodat je op een mooie droge dag toch eens kan rijden dan is laden niet eens nodig maar zorg wel dat je niet alleen een bakkie koffie gaat pakken in het centrum maar rij een fatsoenlijke ronde voordat je aan de koffie gaat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Ray zei:

Een druppellader laadt constant een beetje bij en blijft dat altijd op dezelfde spanning en stroom doen, ook als de accu al vol is.

Klopt niet, de laadstroom wordt steeds lager naarmate de accu meer opgeladen raakt, maar hij blijft wel steeds proberen er meer stroom in te duwen. Daardoor kook je een accu op den duur stuk.

VFRikus

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dit hoofdstuk is nog niet afgesloten: gisteren is mijn nieuwe accu binnengekomen, een lithium ion accu. Mag onder geen beding te maken krijgen met spanning boven de 15 volt, staat er. Mijn oude accu had ik nog niet teruggestuurd, dus ik dacht: ik probeer deze toch nog eens op te laden en dan ga ik vanmiddag met mijn multimeter eens kijken wat er gebeurt en wat de meetwaardes zijn als ik de motor start met de oude accu. In de motor geeft de acculader dus iets anders aan als buiten de motor: de accu is nu ineens vol volgens de druppellader. Aangezien dit dus de tweede accu is die erg snel leeg was (leek?) ben ik toch bang dat aan de hand is wat enkelen van jullie al opperden: de stator en/of de spanningsregelaar zijn in staat van ontbinding. Straks sluit ik dus de accu aan (nadat ik de spanning heb gemeten) en kijk of het voltage bij hogere toeren omhoog gaat. Vanaf daar zou ik graag jullie hulp hebben. Stel: voltage loopt op tot 14,nogwat dan is er geen defect bij bovengenoemde, maar was de accu slecht? Of is dat niet zo simpel te stellen? En heeft het vervolgens zin om op de dynamo, de stator of de spanningsregelaar te meten? Zojuist zag ik voor het eerst deze stator, in het spanningsregelaar forum. Ziet en niet uit als een onderdeel om zonder handschoentjes aan te pakken.  Tips en tricks zeer welkom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stator kun je meten door deze los te koppelen van de spanningsregelaar (afgekort SR) 3 draden connector. Afhankelijk van het type is het 50V a 60V wisselspanning of 80V a 90V wisselspanning, dit is afhankelijk van het type stator. Ook is de gashandel hierin bepaalend hoe meer gas je geeft hoe hoger de Voltages worden. Stationaire moet je sowieso al genoeg hebben. Dit getal weet ik niet in V maar is ook niet belangrijk.

Die voltages moet je over alle 3 de draden op alle mogelijke manieren meten, ook heeft de stator een bepaalde weerstand waar je aan moet voldoen maar dit is niet altijd zalig makend, de voorgeschreven weerstand weet ik niet uit mijn hoofd. De voltage test is het belangrijkste voor de stator, als die goed is kun je eigenlijk vanuit gaan dat de stator in orde is.

 

Mocht dit nou allemaal in orde zijn dan kun ervanuit gaan dat je SR de geest aan het geven is.

 

Uiteraard moet je wel een goede accu hebben om even een tijdje de motor te laten draaien, er is immers geen bron van inkomende laad gelijkspanning.

 

Meestal begeven de SR het na een tijdje als ze warm geworden zijn daar merk je niks van totdat je accu leeg is. Is de SR weer koud dan doet die het weer totdat die te warm wordt.

aangepast door RoelNL
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dumoulinja dat is best handig. Er zijn ook losse apparaatjes verkrijgbaar die dat aan een app op je telefoon doorgeven voor een paar tientjes. Heb dus ook zo’n Lithium accu liggen, maar ik durf ‘m er pas in te zetten als ik weet dat de SR het doet en er niet meer dan 15 V gegenereerd wordt met bv hoge toeren. Dus zometeen eerst weer even de oude loodaccu er in, multimeter er op en dan hopelijk een stukje rijden (mooi weer vandaag 🙂).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...