Ga naar inhoud

Kilometerstanden bij aankoop.


Ryan
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi.  Nadat ik me voorgesteld heb en aangegeven dat ik op zoek ben naar een Vfr vtec of een Vfr 800fi voor een budget van 3000 euro.  Heb ik nu een volgende vraag?  Nu zie ik bv Vfr,s van bouwjaar 2005 met 80.000 km. 

En ik zie Vfr,s van b.v bouwjaar 2002 met 40.000 km.   Wat zou nu verstandiger zijn om te kopen.?   Ik weet natuurlijk dat onderhoud een belangrijke kwestie is.   Maar 80.000 km is toch vrij fors.  Ik zoek een motor waar ik echt lang mee vooruit kan. Wat zou het advies zijn van ervaren Vfr rijders en hoever over de 100.000 km kan een Vfr eigenlijk lopen.   Groeten Ryan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stilstand is achteruitgang.

Een '05 met 80k is heel waarschijnlijker dan de '02 met 40.

Bij normaal onderhoud is 2 ton geen enkel probleem, dan hoeft hij niet eens overdreven goed onderhouden te zijn. Gewoon netjes behandeld en liefst lange afstanden gereden dieet doet wonderen.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heeft dik 70k gelopen, netjes zijn beurten aangehouden en uiteraard is de stator uitgebrand.....maar verder ik zou niet weten wat er aan mankeert.

 

BTW, op zicht gekocht in Rotterdam, betaald en een week daarna door de toenmalige eigenaar thuis afgeleverd...kortom, ook goed volk daar....

 

Uiteraard de juiste benzine getankt......

A77C65D2-A5AE-4256-9B53-75E40E64134C.jpeg

aangepast door Dial_888
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Hansjehonda zei:

Met dieet wonderen bedoelt Ray dat je de juiste benzine tankt :yes:

Nee, dit was weer eens een bericht die ik met de telefoon heb verzonden en ik "swype" meestal maar die voorspelling is het regelmatig oneens met wat ik wil :angry:
Doet wonderen dus....

Edit: maar fatsoenlijke benzine en het juiste tankgedrag zijn inderdaad ook belangrijk maar dat weet je niet of dat gebeurd is.

aangepast door Ray
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Ryan zei:

 Wat zou het advies zijn van ervaren Vfr rijders en hoever over de 100.000 km kan een Vfr eigenlijk lopen.  

Heul ver. Een VFR is bij 1 ton net ingereden zeggen we hier. Bij normaal onderhoud en tijdige vervanging van slijtagedelen is 2ton geen uitzondering. Ik weet niet hoeveel je rijdt per jaar, maar stel dat je 10.000km per jaar rijdt dan kun je nog lang genieten van een VFR. 
Hoge km-stand is geen probleem. In Frankrijk rijdt er eentje rond met meer dan 5 ton. Het draait om de algehele staat van onderhoud zoals Ray ook al zei. 
Liever 100.000km gelopen en goed onderhouden en binnen gestaan dan 30.000km en 10 jaar buiten gestaan. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2015 staat nu bijna op 70.000km en rijdt nog net zo goed als toen die de winkel verliet. Ik zou ook voor de 80.000km vfr gaan, maak een proefrit en beoordeel de staat van onderhoud goed. En afdingen natuurlijk, want 80k km is natuurlijk bizar veel. 😉

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Ryan zei:

Maar 80.000 km is toch vrij fors.

Niet wat betreft het motorblok, dat kan nog wel een (paar) ton mee. Bij zo'n kilometerstand zitten de aankomende kosten in slijtdelen zoals remschijven, dat kan bij 80k wel eens aan het einde zijn en ze zijn niet goedkoop. Een ander 'duur' onderdeel dat nog wel eens de geest geeft is de stator. De kans dat je daar met de 40k machine tegenaanloopt is groter dan die met al 80k op de teller.De veerpoot van die 80k iets zal ook wel z'n beste tijd hebben gehad. Ga bij meerdere kijken, pekelaanslag zie je niet op een foto en is voor mij wel een beetje een afknapper.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.k dan. Helder. Een hogere km stand van bv 80.000 bij een verder goed onderhouden motor is dus geen probleem. Ik had al wel begrepen dat het sterke blokken zijn .  Ik neem dit mee in de zoektocht naar een Vfr.  Bedankt voor de reacties.   Grtz Ryan

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt natuurlijk wel dat een VFR hoge km standen kan halen mbt het motorblok. Maar ook bijna alle andere onderdelen van een Honda VFR vallen in de categorie premium qua materialen en bouwkwaliteit. Bijna omdat perfect niet bestaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in 2019 een VFR gekocht uit 2004 met een bizar lage kilometerstand van ruim 7000 km. Was toen opslag verliefd op de motor, dus weinig bij nagedacht en gewoon gekocht (wel bij de dealer). Achteraf gezien, ik had toen nog weinig kennis over deze motoren, had ik er eentje moeten kopen met zo'n 30.000-50.000 km. Mijn tank bleek flink verroest door (lange) stilstand. Gelukkig wel netjes gefixt onder garantie, maar toch.

Nu kan ik er sowieso de komende jaar flink veel km's mee maken, want hij is weer als nieuw! Zie dit topic voor meer informatie/achtergrond.

 

ps als ik moest kiezen zou ik voor het 2005 model ipv 2002, zitten toch een aantal kleine verschillen in. Bijv. knoppen van de verlichting zijn weggelaten op de 04/05 modellen, daar zit nu de schakelaar voor de alarmlichten. Leuk om zelf ook even in te duiken, het is maar net waar je voorkeur ligt!

aangepast door Poekman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de tank onder garantie gefixt is (en dat het enige was) snap ik niet dat je achteraf er niet voor gekozen zou hebben... +

 

Bij een eventuele inruil is een motor met >50.000km namelijk erg oninteressant, meestal krijg je dan hooguit nog de opkopersprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht mijn '91-er van de eerste eigenaar met de ongelovelijk lage kilometerstand van 14.300 miles...

De motor had wel dik 10jr stilgestaan..en dan loop je tegen allerlei problemen aan, zie 

 

Zoals iedereen al meldt; staar je niet blind op kilometrages.

Belangrijker is staat van onderhoud.

Een Vif draait moeiteloos 1,5-2ton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, JooST zei:

Maar als de tank onder garantie gefixt is (en dat het enige was) snap ik niet dat je achteraf er niet voor gekozen zou hebben... +

 

Bij een eventuele inruil is een motor met >50.000km namelijk erg oninteressant, meestal krijg je dan hooguit nog de opkopersprijs.

 

Brandstofpomp en niveaumeter zijn ook vervangen. Maar ja, je hebt zeker een punt. Heb ook totaal geen spijt van deze aankoop. Echter, als ik me wat meer verdiept had vooraf in dit type motoren had ik misschien een iets nieuwer bouwjaar kunnen kopen met wat meer km's voor hetzelfde geld. Maar goed, dat is achteraf praten. Het was altijd al een droom van me om dit type motor te rijden en als je dan ineens eentje (in de buurt) tegenkomt kan het snel gaan!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JooST zei:

Maar als de tank onder garantie gefixt is (en dat het enige was) snap ik niet dat je achteraf er niet voor gekozen zou hebben... +

 

Bij een eventuele inruil is een motor met >50.000km namelijk erg oninteressant, meestal krijg je dan hooguit nog de opkopersprijs.

Zolang we mensen maar aan blijven praten dat kilometers een probleem zijn terwijl dat niet zo is dan zal er nooit iets aan de huidige situatie veranderen waarbij kilometerstanden teruggedraaid worden om nog een beetje van de motoren af te komen.
Mijn VTEC was afgeschreven met 115k op de teller omdat ik onderuit ben gegaan, zonder dat had ik er nog zeker een jaar mee verder gereden en dan zou hij weggaan puur omdat ik wat anders wilde.
Voor de VTEC had ik een Kawasaki ZXR 750H1 uit 1989, die is weggegaan met 117k op de teller. Ook omdat ik wat anders wilde en omdat ik het hele jaar door rijd (altijd al gedaan) en de Kawa in de winetrtijd nog wel eens last had van carb icing.
Ragnarok (de CT) heeft er rond de 90k op staan en die gaat nog lang niet weg en Ecstasy (de XTZ) is de ton ook gepasseerd.
Ja, je kan dan tegen dingetjes aanlopen zoals remschijven of koppelingsplaten maar dat zijn doodnormale slijtagedelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...