Ga naar inhoud

Kilometerstanden bij aankoop.


Ryan
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat van die kilometerstanden wordt ons ook aangepraat door verkopers/dealers die alle belang bij hebben om nieuwe motoren te verkopen....we leven in een consumptie maatschappij. En als je het vaak genoeg zegt dan geloven we het ook nog....oude meuk dumpen.

 

Ik me nog nooit laten leiden door zulke verhalen en mode trents, mijn motor/auto zijn tweedehands en met veel kilometers, oude meuk maar technisch gewoon in orde.

 

Bovendien, en belangrijkste is dat ze niet gekocht zijn met geleend geld, dus ook niet een derde bank. Je zult maar in deze Corona tijd werkeloos worden met je ‘geleende’ voertuigen.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is praat!

Hier hou ik van.

 

Algemene staat goed beoordelen, direct uitgesteld onderhoud uitvoeren en genieten!

aangepast door MichelDB
Quote van voorgaand bericht niet nodig
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier precies zo, oude auto en oude motorfiets en een wat nieuwere motorfiets maar gelukkig allemaal eigen geld en niet van de bank. En het belangrijkste ik kan het ouderhoud zelf, als je soms rekeningen ziet van nieuwere (tot 10 jaar) auto's 2 tot 3000 euro dan krap je wel even achter je oren als je aan je eigen aan sleutelen bent. Goed je moet er wel de mogelijkheid voor hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het met eens met de algemene stellingname dat motoren met hoge kilometrage absoluut geen probleem hoeft te zijn, als je een goede treft.

Ik heb een CBR 1000 F gehad, nieuw gekocht in '94 door mijn vader, 1000% onderhoud uitgevoerd (incl. optimalisatie van de carb's met dynojet stage II gasnaalden e.d. werkzaamheden), overgenomen met 70K van hem, uiteindelijk is die afgeschreven met 155K, doordat ik getracht heb een auto te doorboren. ding had als enige na 20 jr een beetje olieverbruik, maar dat was opgelost door nieuwe klepsteelrubbers te plaatsen, ipv de hard geworden originele. Uiteindelijk het blok gesplitst (foor de fun en interesse), en de originele hoonsporen waren nog aanwezig op de cilinderwanden. Evenals eerste montage originele remschijven e.d. Daarom houd ik zo van die honda kwaliteit

Maar zoals @Dial_888 en @Ray aangeven, behoren hun voorbeelden gewoon tot regulier en te verwachten onderhoud...

 

Laatst een ST1100 Pan European erbij gekocht, km stand actueel circa 120K.. Net nieuw onder het plastic..

 

Daarentegen ook wel scheepsladingen compleet verkr*chte motoren tegengekomen, maar goed die hadden maar 30K gelopen, dus dat kan toch niet slecht zijn? (sarcasme modus uit...)

Goed je ogen open houden bij bezichtiging, soms kom je écht mooie pareltjes tegen, is alleen een kwestie van niet verliefd worden op moment dat je voor een potentiele aankoop staat. Dan gaat het rationeel denkvermogen zienderogen achteruit....

 

groet'n,

 

Tukker

aangepast door Tukker
tekstueel
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Tukker said:

 

Goed je ogen open houden bij bezichtiging, soms kom je écht mooie pareltjes tegen, is alleen een kwestie van niet verliefd worden op moment dat je voor een potentiele aankoop staat. Dan gaat het rationeel denkvermogen zienderogen achteruit....

 

 

Been there, done that  :wall:

Ik heb dat persoonlijk bij alle aanschaffen waar "emotie" :wub: bij komt kijken.

Koelkast, magnetron, bankstel, keukentafel ... boeieeeee  :pfft:

Maar zodra d'r iets van brandstof in kan worden gemieterd wordt het kritisch bij mij  :scratchchin:

Kweetnie waar het bloed op dat moment heenstroomt maar het zit in ieder geval niet meer in m'n hersenen dan  :D

 

Dusse... good advice, ik ben wat dat betreft nog aant oefenen zoals je ziet, maar ik word er wel steeds ietsje beter in (al zeg ik ut zelf)  :whistle:

Ik hoop dat ik bij m'n Viffer aankoop al m'n rationele denkvermogen kan activeren en de emotie efkes kan "deactiveren"  :knup: 

 

Ik heb zelf al koekblikken gehad met meer dan 3 ton op de klok.

Om nou te zeggen dat die dingen nog steeds als een nieuwe reden gaat wat ver, maar ze deden zeker nog wat ze moesten doen.

Wat motoren betreft keek ik toch altijd wel met een kritisch oog naar de km.st.

Vanaf een 60k dacht ik er nog effe over na.

Maar als ik hier op het forum de ervaringen lees met hogere km. st. dan geeft me dat moed  :D

 

 

 

aangepast door Cyberbob
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast de Vif een oude Yam driepitter, daar liep men nieuw al met een boog omheen vanwege kinderziektes.

Ding heeft intussen 134k gedraaid, en start nog altijd op de eerste trap.

Olieverbruik is, en dat is Yamaha-vreemd, niet verontrustend.

Mijn DS (ok...een ID) uit '73 zit op 4 ton, mijn Xant zit op een kleine drie.

 

Ik heb me nog nooit blindgestaard op kilometerstanden, een auto gaat zelden naar de sloop om een kapot blok..

 

Een Vif is een motor die meer op toer dan op sport wordt bereden, tis geen Fireblade..(verkeerd voorbeeld, want ook FB draaien moeiteloos hoge kilometerstanden).

Zo'n blok kan dus echt wel wat hebben

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ZXR heeft bij 94k een carb revisie gehad en meteen dyno setje erin en af laten stellen op een K&N filter. Had na 19 jaar en 94k net zoveel PK's op het achterwiel dan nieuw op de krukas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf te beweren dat de jeugdige motorrijders vaker van motoren wisselen dan oudere generatie motorrijders.

 

Vroeger, klinkt al belegen, was er veel minder geld beschikbaar dus zocht je een goedkope tweedehandse motor op die je zelf ging (moest) onderhouden. Tegenwoordig studiebeurs aanvragen geld doordraaien aan oa uitgaan en klagen dat ze studieschuld hebben bij aanvang loopbaan.

 

Kortom, het koopgedrag is gewijzigd van sparen/kopen naar ‘put in on the creditcard’ mentaliteit. Private lease is de toverwoord momenteel.

 

Nouja, goed is goed genoeg met een VFR...alleen de fabrikant denkt daar nu anders over.

 

Pascal hier mijn xs750 in 1978, zelf ge-update met nieuwe zuigerveren/morseketting/oliegootje..en uiteindelijk moeten  verkopen omdat we net wat centen terkort kwamen om onze huis te kunnen kopen...

 

 

9049B9ED-DFEA-47C6-9B6D-A101AFD4A13E.jpeg

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Dial_888 zei:

Dat van die kilometerstanden wordt ons ook aangepraat door verkopers/dealers die alle belang bij hebben om nieuwe motoren te verkopen....we leven in een consumptie maatschappij. En als je het vaak genoeg zegt dan geloven we het ook nog....oude meuk dumpen.

 

 

Wat een onzin verhaal. Ik moet me de oren van de kop lullen om klanten te overtuigen dat je een (Honda danwel Japanner) motor met meer dan 40.000km op de teller met je ogen dicht kunt aanschaffen, zonder zorgen over komende dure reparaties oid. En toch worden die motoren alleen verkocht aan beginners, zodra iemand al een motor heeft/gehad lopen ze om een 'ervaren' motor heen alsof ie corona heeft.

Alleen bij de dikke tourmachines als een Pan is het iets minder erg maar een motor met meer dan 40k is gewoon niet te slijten.


Voorbeelden te over, ik licht er 1 uit.

We hebben bij Bakker Motors altijd erg veel NC750x modellen op voorraad die ongeveer €6700-€6950 moeten kosten. 1 variant had 46.000km erop die hebben we moeten afprijzen tot €5250 omdat de motor al anderhalf jaar stond met ooit 1 proefrijder. Dat is overigens dezelfde prijs als waar het oudere model NC700x bij ons voor weg gaat. We hadden €5000,- inruil gegeven voor het ding waar nog flink wat aan gebeurd is om hem showroom-waardig te krijgen. Volgende keer gaat zo'n motor dus inderdaad naar de opkoper. Maar wie z'n schuld is dat? De liefhebbers van ervaren motoren kopen via MP en komen in ieder geval NIET in de showroom bij de dealers dat is een feit.

 

1 uur geleden, Dial_888 zei:

Ik durf te beweren dat de jeugdige motorrijders vaker van motoren wisselen dan oudere generatie motorrijders.

 

 

Je moet echt eens vaker buiten de deur kijken. Loop op een willekeurige dag een BMW dealer binnen en er staat een ouwe knar zijn 1 jaar oude GS in te ruilen voor het model van dit jaar, ze tikken daar motoren af alsof het een broodje kroket is, en volgend jaar opnieuw want als ze met de mannen 1x per jaar naar de Eiffel knallen moet dat wel op de nieuwste GS.

Daarnaast zit 'jonge generatie' met het fantastische rijbewijssysteem dat ze in het slechtste geval pas na 2 motoren op een motor naar wens MOGEN rijden. Dus ja dan wissel je inderdaad binnen 2 jaar weer van motor omdat je dan eindelijk 'zwaar' mag rijden.

 

Het aantal motoren dat (bij ons) gefinancierd moet worden is denk ik nog geen 5%. Wat ik wel zie is dat er toch wel heel veel erg gulle vaders zijn. Maar de meeste jonge gasten hebben echt nog steeds gewoon hard gewerkt voor hun aanwinst.
 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, VFRPascal said:

Een Vif is een motor die meer op toer dan op sport wordt bereden, tis geen Fireblade..(verkeerd voorbeeld, want ook FB draaien moeiteloos hoge kilometerstanden).

Zo'n blok kan dus echt wel wat hebben

Ik heb vele Blackbirdklanten (CBR1100XX) met meer dan een ton op de klok.
Ik heb er enkele tientallen met meer dan 2 ton op de klok.
En ik heb 1 (Engelse) klant met meer dan 450.000 MIJL op de klok, dat is dus 750.000km!
Hij heeft 2 keer een nieuwe koppeling geplaatst, en ook 2 keer een nieuwe nokkenasketting.
Voor de rest de standaard zaken als spanningsregelaars, nokkenaskettingspanners en de wiel- en balhoofdlagers.
Bij dit soort sport/toermotoren van Honda is onderhoud veel belangrijker dan de kilometerstand. En stilstand is achteruitgang.....

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@JooST & @AFS Motorparts : thanks for the peak behind the curtains  :thumpup:

 

 

Altijd goed om ook een stukje feedback te krijgen van diegenen die "dicht bij het vuur zitten"  🤝

 

Exchange van meningen, indrukken en ervaringen helpt de forummers die op zoek zijn (of in de toekomst weer gaan) 

zeker op weg om een gedegen afweging te maken als ze voor die aankoopbeslissing staan  :yes:

 

Thanks guys!, appreciate the input, keep it coming  :D

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, JooST zei:

 

Wat een onzin verhaal. Ik moet me de oren van de kop lullen om klanten te overtuigen dat je een (Honda danwel Japanner) motor met meer dan 40.000km op de teller met je ogen dicht kunt aanschaffen, zonder zorgen over komende dure reparaties oid. En toch worden die motoren alleen verkocht aan beginners, zodra iemand al een motor heeft/gehad lopen ze om een 'ervaren' motor heen alsof ie corona heeft.

Alleen bij de dikke tourmachines als een Pan is het iets minder erg maar een motor met meer dan 40k is gewoon niet te slijten.


Voorbeelden te over, ik licht er 1 uit.

We hebben bij Bakker Motors altijd erg veel NC750x modellen op voorraad die ongeveer €6700-€6950 moeten kosten. 1 variant had 46.000km erop die hebben we moeten afprijzen tot €5250 omdat de motor al anderhalf jaar stond met ooit 1 proefrijder. Dat is overigens dezelfde prijs als waar het oudere model NC700x bij ons voor weg gaat. We hadden €5000,- inruil gegeven voor het ding waar nog flink wat aan gebeurd is om hem showroom-waardig te krijgen. Volgende keer gaat zo'n motor dus inderdaad naar de opkoper. Maar wie z'n schuld is dat? De liefhebbers van ervaren motoren kopen via MP en komen in ieder geval NIET in de showroom bij de dealers dat is een feit.

..
 

 

Ik liep hier ook tegenaan.

Mijn CT had bijna 130k op de teller en dan raak je hem moeilijk kwijt.  

 

Hij zat vol opties, altijd snelweg km's, altijd op tijd zijn beurten. Goede banden en altijd zuinig op geweest (rustig warm rijden enz)

Dat levert gewoon 2,5-3k minder op dan zijn broertje waar de helft minder op zit maar wel met 30k op de teller. 

Vaag idd, ik zou hem zelf wel kopen, snelweg km's beter dan stilstaan. 

 

Ik weet zeker dat degene die hem nu heeft er een perfecte motor aan heeft. Dus die heeft geluk voor dat geld. 

Hij was uiteindelijk dan wel redelijk snel weg,(consignatie verkoop gedaan)  maar dan moet je wel genegen zijn je vraagprijs idd flink te laten zakken.

Het is niet anders. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, JooST said:

 

Je moet echt eens vaker buiten de deur kijken. Loop op een willekeurige dag een BMW dealer binnen en er staat een ouwe knar zijn 1 jaar oude GS in te ruilen voor het model van dit jaar, ze tikken daar motoren af alsof het een broodje kroket is, en volgend jaar opnieuw want als ze met de mannen 1x per jaar naar de Eiffel knallen moet dat wel op de nieuwste GS.

 


 

 

 

Afgelopen jaar niet ivm corona, maar als ik met mijn oud-collega's een motorrit doe is het bijna allemaal (zwarte) GS'n....    Daar steken @bvanes  en ik dan kleurrijk bij af :schater:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat inruilen doen ze regelmatig. Die oudcollega's proberen het in iedergeval om de twee jaar. Elk jaar wordt moeilijk soms, want die lenterit en een weekeind Eifel is soms het enige wat ze rijden met de GS.

Hier een foto met mijn Africa Twin gevolgd door een hele ris GSen en twee andere motoren.

 

4b5f61913ecacc573c8acdd5953b7994.jpg

Vriendelijke groeten,
Bert
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...