Ga naar inhoud

Crossrunner rc60 onderhoud


Murat Sahin
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allen, 

 

Over 2000km staat mijn crossrunner op 24k. Volgens het boek moet ik groot onderhoud uitvoeren, dus ook de kleppen controleren en zo nodig testen. An Tenkate gevraagd voor een offerte.

Monteur reageert terug met: "Bij 24.000 km heeft jou motor een kleine beurt nodig met luchtfilter vervangen.

Kleppenstellen is echter niet nodig. Uit ervaring kan ik zeggen dat bij 24.000 de klepspelingen nooit gesteld hoeven te worden." 

 

Aangezien ik zelf niet heel technisch ben weet ik niet of ik hem nu moet geloven. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch heb jij gelijk.
In de praktijk de monteur.
Ik ben nog nooit een VFR-model tegengekomen waarbij kleppen gesteld moesten bij deze km-stand.
Het kan natuurlijk een keertje voorkomen, maar zo zeer zelden dat je deze "gok" wel kan nemen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Pan stelde de monteur voor om de klepdeksels maar vast te lassen, want ik ben meer geld kwijt aan pakkingen dan aan daadwerkelijk kleppen stellen... (290.000km)

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt ook dat ze vaak alleen de gewone kleppen controleren den ik.
Ik zal even een scenario schetsen op basis van ervaring bij mijn eigen eerste keer kleppen stellen.
Bij het demonteren van alles kan je de uiteindelijk als eerste de gewone kleppen controleren want voor de VTEC kleppen moeten de nokkenassen eruit om de schijfjes te plaatsen die zorgen dat die kleppen even meteen meedoen i.p.v. pas bij 7k rpm (6800 vanaf '05/'06).
Die normale kleppen zullen vrijwel altijd goed staan dus is de logische redenering dat de VTEC kleppen dan helemaal geen probleem zijn want die doen nog niet de helft van de tijd mee.

 

Dat was bij ongeveer 32k en bij 75k heb ik weer een controle gedaan maar toen ook de VTEC kleppen want het blok stond toch lekker bereikbaar op een Workmate vanwege de overhaul.
De gewone kleppen weer niets en 1 VTEC klep die gesteld mocht worden. Dan ook nog een keer dusdanig weinig dat als ik de nokkenassen niet toch nog een keer uit moest halen dat ik het aan had gedurfd er niets mee te doen maar hij lag toch open dus maar even weer 100% gezet.
Onze dr Johan heeft echter heel veel VTEC's onder handen gehad en die beweerd dat juist de VTEC kleppen vaak buiten de marge staan.
Enige wat ik doe ik heel consequent zijn met het warm rijden (niet warmdraaien maar rijden) en ik rij veel lange afstanden en gebruik de motor zelden voor minder dan 10km (woon-werk was destijds 35km enkel en nu 30, tussendoor 850 meter dus fietsen of lopen).
Ik start de motor ook niet zonder te gaan rijden tenzij het echt noodzakelijk is zoals na vervangen van koelvloeistof of na een oliewissel (controleren doe ik altijd koud en niet volgens de Honda manier).

Dat laatste kan je zelf ook wellicht wel doen maar deed de vorige eigenaar het ook? Dat is altijd waarom een eerste beurt best belangrijk kan zijn.
Ondanks de uitgebreide ervaring van Johan durf ik echter wel te beweren dat de kleppen bij de eerste grote beurt gewoon overgeslagen kunnen worden maar ik geef er geen garantie op, laat het even op de bon zetten bij Ten Kate dat zij dat hebben geadviseerd want dan heb je volgens mij genoeg om er wat mee te doen mocht het toch mis gaan.
Maar dat zal dan meer voor je gemoedsrust zijn want ik ben nog geen verhalen over verbrande uitlaatkleppen bij een VFR tegengekomen en dat zegt denk ik genoeg.

 

Waarom dan het hele verhaal?
Ik vind dat je een keuze moet kunnen maken op basis van zoveel mogelijk informatie.
Niet dat ik AFS z'n informatie wil ondermijnen want in theorie heeft hij gelijk. De praktijk laat weliswaar andere ook (met nadruk op OOK) een andere kant zien maar uiteindelijk ook dat de kans dat je een jackpot wint groter is dan schade te krijgen door het over te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn VFR800f zijn de kleppen gecontroleerd met 48.000 km, bij 24.000 km komt niet veel voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het verhaal van Ray over Johan bevestigen: gewone kleppen helemaal goed, vtec kleppen flink buiten spec en dus gesteld. Ik kocht mijn motor met 16500 en bij Johan stond ie op ca 28000. Ik rij net als Ray altijd netjes warm en draai niet zonder te rijden, maar weet natuurlijk niet of dat in de eerste 16500 ook gebeurd is (en of dat verschil gemaakt had?)?? Succes met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Ray zei:

Enige wat ik doe is heel consequent zijn met het warm rijden (niet warmdraaien maar rijden) en ik rijd veel lange afstanden en gebruik de motor zelden voor minder dan 10km (woon-werk is 35km enkel, tussendoor 850 meter dus fietsen of lopen).
Ik start de motor niet zonder te gaan rijden.

 

Zo doe ik het ook. Eerste vijftien kilometer rustig aan. Alles lekker op temperatuur laten komen.

Ik begrijp alleen niet goed wat dit met de klepspeling te maken heeft. Ik begrijp uit jouw reactie Ray en die van Skippy dat er een verband is of lijkt te zijn.

Zou iemand dat kunnen toelichten a.u.b.?

 

aangepast door Aficior
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aficior;

Rustig warm laten draaien/rijden is belangrijk. Heeft mede te maken dat o.a. de eerste minuten na start de olie nog niet door het hele blok is gepompt, maar grotendeels nog in het carter zit, dus de smerende werking is nog niet overal optimaal aanwezig. Heeft dus (relatief gezien) grotere slijtage tot gevolg. Slijtage van cilinderwanden e.d., maar ook zeker de klepzittingen. Je ziet bij veel ‘koude gassers’ dan ook dat de klepspeling afwijkt (door het inwerken van de klep in de zitting), veelal te merken aan de speling op de uitlaatkleppen. 

Daarentegen houd je er ook rekening mee. Klant is koude gasser? (Uitlaat)klepspeling ruim zetten, zodat het materiaal kan ‘koelen’ in de klepzetel. (Immers hete uitlaatgassen bij een geopende klep maakt het materiaal zeer warm, probeer je max. te laten koelen door geleiding van de warmte bij gesloten klep).

daarentegen de inlaatklep zo strak mogelijk zetten, qua speling, levert het meeste motorvermogen op (Betere vulling van je verbrandingskamer). Is ook iets waarmee je rekening kunt houden, zeker in die gevallen waar het wenselijk is...

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het netjes rijdend warm laten worden van je motor belangrijk is wist ik al. En ook waarom. Maar dat er ook rekening kan worden gehouden met de rijstijl van de berijder is helemaal nieuw voor me. Zo leer je steeds weer nieuwe dingen.

 

De volgende keer zet ik de inlaatkleppen lekker strak en de uitlaatkleppen lekker ruim. Bandenwarmers gebruiken en vanuit de schuur gelijk vol gas.:m0745: :w

 

;)

  • Like 1
  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit een andere hoek: hoeveel VFR-blokken zijn er daadwerkelijk in stront gereden? (Of überhaupt moderne Honda blokken)
Dat getal zal, zeker verhoudingsgewijs, met een NUL beginnen en dan nog iets achter de komma ofzo.

Het aantal motoren wat nooit een klepstelbeurt gehad heeft zal daarentegen wel heel groot zijn, net als het aantal mensen wat niet warmrijdt of hun VFR beter behandelen dan hun eigen vrouw.

Dus de 24k overslaan gaat je absoluut geen zorgen geven. Daarnaast hoef je echt niet te twijfelen aan Ten Kate.

@Murat Sahin Mag ik je nog mijn vrienden van Overkamp in Delft aanbevelen? Stuk dichter bij voor je dan Ten Kate en minstens zo goed, zo niet beter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen VTEC en heb voor mijn CT ook gevraagd voor kleppen stellen bij 24.000. Dit was volgens Ten Kate ook niet nodig.

Recent moest ik nog weer denken aan een gesprek wat ik met Johan heb gehad over mijn vorige CT. Deze had iets van 22.000 gelopen toen die voor een beurt bij Johan kwam. Wij hebben toen het kleppen stellen ook besproken. Johan adviseerde mij om het het te laten zitten en bij de volgende beurt (iets van 36.000 km zou dat zijn geworden) te laten doen. 24.000 is eigenlijk wat te vroeg blijkbaar.

 

Zoals gezegd ik heb geen VTEC maar blijkbaar is 24.000 over het algemeen te vroeg voor deze tijdrovende (en daardoor dure) controle. Volgens het boekje zou dan de volgende keer bij weer 48.000 zijn. Ik kan me wel voorstellen dat dit wel voelt alsof het heel ver weg is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de 1200 werkt het stellen van de uitlaatkleppen met stelschroefjes i.p.v. shims. Handig met stellen want je hoeft niets te wisselen maar wel gevoeliger voor verlopen maar ook hier is het een zeer acceptabel risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...