Ga naar inhoud

Liqui moly motorolie additief


Murat Sahin
 Delen

Aanbevolen berichten

Ook maar even een duit in het zakje; iets toevoegen aan motorolie; niet doen, als het zo goed zou zijn, dan had de oliefabrikant het er wel ingedaan, en je hebt een natte koppeling, gaat het daar mee samen, denk het niet; het zal een frictie reduceerder zijn. 
Vwbt Castrol; ik heb het in de vif gehad, en vond het niet fijn schakelen, hakerig, luid, inschakelen van de 1 met een klap... heb die bende er uit gekieperd, en vervangen door expulsa rr; soepel schakelen, minder lawaai, geen klap meet met in de 1 zetten, maar een normale “tik”, beetje alsof er velvet in het blok zit. Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met de gebruikte dopes, en het verschil in viscositeit tussen de twee oliën, ondanks dat ze claimen beide 10w40 te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even eentje uit de oude doos:

Nog niet zo lang geleden was er een dope genaamd 'slick 50', en bijna iedereen was razend enthousiast over dit goedje. In voornamelijk Amerikaanse rapporten was terug te vinden dat deze toevoeging alle vervuilingen uit olie verwijderde en terug voerde naar het carter. Fantastisch zou je denken. Maar Amerikaanse oliën waren toen van een andere classificatie als de Europese en Japanse. Je voelt hem al aankomen: Slick 50 zag de dopes in Europese oliën aan voor verontreinigingen en maakte deze onschadelijk. Aldus werden voordelen van deze dopes teniet gedaan. Geweldig, zo deed je dus iets in je olie wat geld kostte en je dure olie goedkoper (...) maakte. In mijn olie komt dus uiteraard geen toevoeging meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er momenteel een beetje over mee praten mbt de Gastrol olie en Motul.

 

Ik had bij Arie Molenaar Gastrol 10w40 RS editie gekocht voor mijn oude rc24. Nou was het zo dat de alles aan die motor oud is maar het voelde niet versleten aan, dan denk ik aan koppeling. Ok, het koppelingspunt is niet helemaal goed maar met de oude olie slipte de koppeling niet met volgas in zijn 3. Met de nieuwe Gastrol RS ging bij mij toch de koppelingsplaten slippen in zijn 3 bij volgas (alleen bij koude olie slipte de koppeling, warm olie slipte niks). Het schakelen ging gepaard met harde klappen alsof je dacht dat de lagers eruit lagen. Ik heb er 3/4 jaar mee rond gereden en  en misschien 1000 km toen ik de olie deed wisselen wisselen was die zelfs nog een beetje rood dan weet je dat die er niet heel veel mee gereden is.

 

Vervolgens heb ik er motul 10W30 ingedaan die eigenlijk voor de 800f bestemd was, die kan nog wel even wachten. Ok misschien niet dezelfde viscositeit maar dat maakt niet heel veel uit. Maar het resultaat was overduidelijk, schakelen ging ineens boterzacht en volgas in zijn 3 slipte de koppeling niet meer, ook de klap van neutraal naar 1 hoor ik nog amper. Of dit aan de olie ligt tja duidelijker wordt niet.

Bij de 800f zit nu ook gewoon die gastrol rs olie daar slipt die niet maar toch ga ik geen Gastrol er meer in doen omdat ik die klappen met schakelen niet wil hebben, als je niet anders weet maakt het weinig uit totdat je het verschil merkt met andere olie.

 

Conclusie: Is Gastrol RS slechte olie? Zeker niet. Maar zou je het weer kopen als je weet dat het met andere olie allemaal veel mooier gaat? Nee dan koop je de iets duurdere olie waar alles met meer souplesse gaat. Het gebruiks gemaak is dan ook groter en op den duur is het waarschijnlijk voordeliger want dat inschakelen met van die klappen kan niet goed zijn op den duur.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de 1200 precies dezelfde ervaring qua schakelgedrag bij de overstap van Castrol naar Motul. Ik had niet verwacht dat de olie zo'n verschil zou maken. (Dan toch voor de lucky 5% die het kunnen voelen.) Benieuwd of het volgend jaar weer naar af is als de dealer er bij het groot onderhoud weer Castrol in doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal iets te maken hebben met de samenstelling, wat ik hiervoor al zei, ik heb vroeger eens een halfsynt gastrol 10w40 in m'n Honda Civic gebruikt (bij een maat op het werk aan het sleutelen, dus ja even 'goedkoop' een olie wissel op koste van de zaak is altijd welkom. Maar ik reed altijd op shell helix plus 10w40. 

 

Ik had met doortrekken tot de toeren begrenzing het idee dat er ieder moment een zuiger door de motorkap kwam vliegen zo rauw als hij klonk, heb er snel weer shell ik gegoten en toen klonk hij weer als vanouds. 

Het zal een soort van eigenschap zijn de een zal 't prettig vinden, ik iniedergaval niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...