Ga naar inhoud

Onderhoud + Instellingen Vering


ariesblade
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

 

Na een grote beurt bij Overkamp in Delft, had ik nog even nagevraagd of het nog handig is om naar de vering te kijken. Ben een grote fan geworden van het Dave Moss Tuning YouTube kanaal en vindt het ook erg leuk om te kijken. Nu is mij wijsgemaakt dat (volgens honda, en het onderhoudsboekje) je de vering niet hoeft aan te raken. Terwijl bij DMT wordt geroepen dat je om het jaar of 2 jaar je vorkolie moet vervangen (afhankelijk van je rijgedrag). Ik vermoed dat de vorige eigenaar van Halley (de eerste 47k) ook niet de vering heeft aangeraakt kwa onderhoud.

 

Ik heb in ieder geval de vering terug laten zetten naar fabrieksinstellingen, en vindt het ook wel een beetje spannend om hier zelf mee te klooien.

 

veel woorden maar wat vraag ik nou eigenlijk... tja... eigenlijk een verzameling van ervaringen van mensen die er meer van weten. Ik blijf nog voorlopig een beginnende bestuurder en vindt het ook leuk om meer te leren.

aangepast door MichelDB
Verplaatst vanuit Techniek Algemeen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de meeste mensen is iedere 2 jaar niet echt nodig want zat mensen die anderhalve bar lucht te weinig in een band niet merken, laat staan het effect van verse olie.
Het is toch wel aan te raden om iedere 3 à 4 jaar de olie te verversen want die wordt echt wel minder.
Achter valt er weinig aan te onderhouden maar ik kan je van harte een Hyperpro streetbox aanraden. Progressieven veren voor met de juiste olie en een complete achterschokbreker die wel te onderhouden is.
Je krijgt er op de koop toe een beter sturende motor met een kortere remweg omdat het allemaal net een stuk beter is dan de standaard toch wat te slappe vering.
Ecstasy heeft een complete set en Ragnarok alleen voor maar krijgt achter dit voorjaar ook een nieuwe. Heb ze er voor al in zitten omdat ik de keerringen moest vervangen en bij een upside down vork moet de veer er ook uit dus ben je niets langer bezig om het meteen te doen. Achter wilde ik een wat luxere versie hebben die me toen iets te duur was.
Voor de meeste mensen is een streetbox meer dan genoeg en best betaalbaar maar dat is relatief en afhankelijk van je financiële situatie.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de vering van jouw VFR is niet veel in te stellen. Volg gerust de adviezen van DMT over het instellen van de "SAG". Op de site van HK Suspension vind je ook een mooi documentje hierover.

Honda schrijft inderdaad voor dat de vering alleen geinspecteerd dient te worden, dus of er bv een keerring lek is. Is dat het geval dan vervang je die en komt er uiteraard nieuwe olie in. Zelf houd ik om en nabij de 40k km aan en vervang dan de vorkolie. Tot nu toe zag de olie er dan altijd nog prima uit en nauwlijks slijtage op de glijbussen. Een tijdje terug een vork (geen Honda) voor iemand gedaan waarvan een keerring lekte. Motor had nog geen 40k gereden maar was al wel een beetje op leeftijd. Stofkappen waren wat verdroogt en er is warschijnlijk water in de veerpoot gekomen want toen ik de keerring verwijderde bleken de glijbussen nagenoeg versleten en zaten er slijtagesporen op het chroom van de binnenpoot. Hopelijk is het dit jaar nog mogelijk om een sleuteldag te organiseren, dan kan jij daar zelf de vorkolie verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray streetbox had ik al naar gekeken en leek me ook erg interessant. En verstandig als t om remweg verkleinen gaat. Maar op dit moment zeker een prijzige investering, en ik op dit moment nog niet genoeg ervaring om zelfs te zeggen dat de huidige vering te slap is 😅

 

@V4 Rosso sleuteldag zat ik inderdaad op te hopen, maar ik ga niet te veel verwachten. Lijkt me inderdaad een leuke klus om op zo’n dag te doen, zou ook behoorlijk wat geld besparen om het zelf te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig van het weekend mijn voorvork geserviced, als iemand zegt dat servicen niet nodig is dan liegen ze. Bij mijn oude fiets van 34 jaar oud kwam zwarte vork olie (normaal doorzichtig), het stonk en er zaten metalige deeltjes in de olie van de veren. Echt goed veren deed het ook niet meer. 

 

Nadat ik alles uit elkaar had gehaald heb ik alles goed schoongemaakt. Daarna heb ik Hyperpro veren gekocht en deze gemonteerd met nieuwe keerringen en stofkappen. Het is echt een verschil en echt moeilijk is het ook niet om dit te doen. Gewoon goed opletten hoe je alles uit elkaar haald en alles weer op dezelfde manier terug plaatsen. Het enige wat je nodig hebt is een tool om de keerringen terug te plaatsen maar zelfs daar zijn creatieve oplossingen voor. De diameter van de glijbussen is bij een rc24 is 37mm wat die bij een vtec is weet ik niet.

 

Mocht je in de gelegenheid zijn om een keer langs Sliedrecht te komen kunnen we eventueel dit samen dit doen.

 

Vorkveren zijn niet super duur 155,- euro heb je een set met olie, het enige wat je nog nodig hebt zijn olie keerringen en stofkappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Ray zei:

Ecstasy heeft een complete set en Ragnarok alleen voor maar krijgt achter dit voorjaar ook een nieuwe.

 

Beste Ray. Ik denk dat de waarde van je berichten zal toenemen, wanneer je in je handtekening een standaard verwijzing zou hebben naar de betekenis van de hierboven genoemde namen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray oh helemaal top, hou echt van leesvoer :worshippy:

 

@RoelNL klinkt inderdaad wat simpeler dan ik had verwacht. En ik kon het ook niet echt geloven dat het nooit moet... lastige is dat ik geen referentie punt heb voor nieuwe vering.

oh dat is een erg leuk aanbod en daar ga ik je zeker aan houden, als de sleuteldag niet doorgaat:thumpup:

 

@Aficior zat ik ook al te denken maar ik weet t gelukkig wel, andere die de topic doorlezen misschien niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vering is afgesteld tijdens een beurt die vorig jaar door Johan is verzorgd. Ik moet zeggen dat het even wennen was, maar dat de motor nu lekkerder stuurt. In mijn geval stond de vering wat zacht afgesteld. Ik denk dat de vorige eigenaar/berijder iets lichter was dan ik:745:.

Natuurlijk ga ik hierbij uit van een juiste bandenspanning. Maar ook hiervan heb ik geleerd. Ik heb indertijd een switch gemaakt naar een wat stuggere band. Niet iedereen vind dat plezierig of comfortabel, maar ik waardeer juist dat ik meer feedback krijg tijdens het rijden.

 

Ik ben overigens iemand die van wat stugger houd. Daarom vond ik het wel plezierig dat het allemaal wat harder werd (bij de VFR).

 

Aanvulling: Je zou natuurlijk komend seizoen wat kunnen experimenteren met de afstelling van je veren om uit te vinden wat jij nu plezierig vindt. Je kunt altijd weer terug naar standaard. Misschien dat de sleuteldag in jouw home-town daarvoor perfect zou zijn. Even checken hoe dat werkt en dan tijdens een paar ritjes zelf ontdekken wat je fijn vindt op een lekker stukje weg.

 

 

 

aangepast door Aficior
Aanvulling toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

 

Ik zie al wat goeie tips en adviezen voorbij komen. 

Leuk trouwens dat je Je veel verdiept in de video's van Dave Moss, kijk daar zelf ook regelmatig naar is heel erg leerzaam, en natuurlijk de expert op dat gebied! 

Laat je inderdaad niet wijsmaken dat vering geen onderhoud nodig heeft, das echt onzin. 

 

Een goede interval voor 'normaal' gebruik geeft hyperpro bijvoorbeeld 2 jr voor de voorvork en 4 Jr voor de achter demper in geval van de vfr, je kan op de vfr voor geen in/uitgaande demping instellen, naar mate de olie ouder wordt wordt deze dunner en dus de demping minder. 

Bij een instelbare vork kan je dat dus zegmaar compenseren met de stelschroeven. 

 

Natuurlijk 'werkt' de vering ook wel zonder onderhoud, zolang deze niet lekt. 

Maar dat ga je vaak zien aan vreemde banden slijtage, cuppen van de band bijvoorbeeld en ik hoop dat mensen die 10+ Jr doorrijden zonder onderhoud nooit een echte noodstop op snelheid hoeven maken, dan maakt goed onderhoud echt een verschil in de remweg, een een vork die op z'n eind gaat pfff dan wordt 't spannend! 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...