Ga naar inhoud

Afgesloten dijken en wegen vermijden in MyRoute-App


 Delen

Aanbevolen berichten

Geacht forum,

 

In deze (Corona-winter) periode besteed ik nog wel eens tijd aan het maken van routes die ik dan in het komende seizoen hoop te kunnen rijden. Ik maak hiervoor gebruik van het programma MyRoute-App. Ik heb een abonnement genomen en ben Gold lid met bijbehorende functionaliteiten.

Ik laad mijn routes vervolgens in mijn TomTom Rider-550 en dan rijden maar.

 

Nu zijn er ook dijkjes en wegen die in de zomermaanden zijn afgesloten voor motorrijders. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik routes maak die daar dan overheen gaan, terwijl dat niet is toegestaan.

 

Bestaat er een website of plek of lijst waar die dijk- en wegafsluitingen zijn vermeld/opgesomd met de bijbehorende tijdvakken dat ze afgesloten zijn?

Of zal bijvoorbeeld MyRoute-App dat kunnen aangeven wanneer ik en datum van rijden invoer (zodat mogelijk MRA dat kan adviseren)?

 

Ik wil rekening kunnen houden met die afgesloten trajecten bij het maken van routes, zodat ik niet met rottige verrassingen wordt geconfronteerd.

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

Aficior

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, ik denk dat jouw TT550 (mooi ding hè ? 🙂 ) dat heel aardig live bijhoudt via de verkeersinformatie op je telefoon-app.

Zolang je routes gebruikt (en dat is je enige optie met een TT) zal je TT je in principe niet een weg in sturen waar je niet in mag. Ik heb dat al meerdere malen gemerkt. Eea valt of staat natuurlijk wel met de actuele verkeersinformatie die je apparaat binnenkrijgt. Maar die van TT is héél erg goed.

 

MRA heeft deze optie ook in enige mate, bijvoorbeeld bij bergpassen. Toen MRA ook nog gelinkt was aan Google Maps was die informatie nog veel beter maar helaas is die optie verdwenen door een conflict over de kosten van de Google diensten voor MRA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MichelDB

Ik kan zowel GPX-bestanden importeren in TomTom MyDrive die als Route aangeboden worden (met van die Waypoints erin) maar ook een Track kan ik importeren.

 

Ik werk overigens nu het liefst met MyRoute-App om routes te maken of aan te passen aan mijn wensen. Werkt ook op ieder denkbaar platform, als je maar een browser hebt (PC, Tablet, Smartphone). Daarnaast vind ik het vergelijken van de routes met de verschillende soorten kaarten zeer fijn (TomTom, Here en Open Street Maps). Daardoor kan ik de gedownloade Tracks altijd aanpassen aan mijn TomTom vanuit MRA.

 

@Garfield

De TomTom bevalt nog steeds prima!!! Heb er al veel plezier aan beleefd. Je kunt wel heel goed merken dat deze TomTom zeer goed is ingereden! Deze gaat echt als een speer! :thumpup:

 

Jij schrijft dat TomTom de afsluitingen bij houdt via de verkeersinformatie draaiende op mijn telefoonapp. Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat de TomTom Rider-550 verbinding maakt met mijn telefoon, die dan weer zorgt voor een dataverbinding met het mobiele netwerk, waardoor mijn Rider-550 kan communiceren met de verkeersinformatiesystemen van TomTom. Dat heb ik wel altijd aan staan ja. Fijn ook voor de snelheidsmetingen.

 

Ik zal binnenkort testen hoe dat werkt met die afsluitingen. Ik heb namelijk nog niet zelf kunnen constateren of en hoe dat werkt. Ik moet dus bewust bij mij in de buurt hier op zoek naar een afgesloten stuk weg en daar dan een route overheen plannen. Kijken hoe de TomTom Rider-550 daar mee om gaat. Kom ik op terug.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Aficior. Eens dan idd wel maar een GPX route zonder tussenkomst van Mydrive gaat echt niet werken ;)

 

Ook erg benieuwd naar je bevindingen mbt hoe live service omgaat zodra er een weg is afgesloten op je route.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aficior,

 

Informatie over afgesloten wegen, worden door de wegbeheerder gemeld aan de kaartbeheerder, deze afsluitingen, bijvoorbeeld van vrijdagavond 18:00 uur tot maandag 08:00 uur, zal dan ook afhankelijk van de kaartbeheerder opgenomen zijn in zijn kaartmateriaal. En dit is kaartbeheerder afhankelijk, Dus wat in de Here-kaart aan informatie is opgenomen, wijkt af van de informatie in de TomTom kaart en OSM kaart.

Wat je kunt doen is net zoals bij de "afgesloten wegen voor Motoren" in Duitsland een POI (waypoint) bestand aanmaken, zie hiervoor deze url van JaVaWa. Je kunt deze POI's dan zichtbaar maken als "laag" in de MRA Routeplanner en er tijdens het plannen van je routes rekening mee houden (zie plaatje). Ik heb deze route op een maandag gereden, dus geen probleem dan :crossy:

Ik ben nog geen POI bestand tegengekomen waar de afgesloten (dijk) wegen van Nederland op staan.:?

 

Hopelijk kun je hiermee vooruit :piraat:

Afgesloten_dld.png

Eigen_POI_MRA.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hans,

 

Super bedankt voor dit mooie voorbeeld. Ik heb inmiddels ook jouw reactie en uitleg op het forum van MyRoute-App gelezen en ook begrepen.

Ik ga hier mee aan de slag. Bedankt voor je tips en advies.

 

Voor diegenen die mijn vraag m.b.t. dit onderwerp ook in MyRoute-App willen volgen hierna de link. Het zou kunnen zijn dat je dit alleen kunt zien wanneer je ook lid bent van MyRoute-App.

Hier Klikken

 

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb inmiddels het hele internet afgezocht, maar kan nergens een lijstje met dijk- en wegafsluitingen in Nederland voor motorrijders vinden.

 

Uiteindelijk heb ik wel gezien dat de Motorrijders Actie Groep een formulier op de website heeft staan, wat burgers in kunnen vullen om melding te maken van afsluitingen.

 

Omdat de VFR-club lid is van de MAG en omdat een bestuurslid van onze VFR-club zich ook inzet voor de MAG, deze mede VFR-rijder aangeschreven om te vragen of hij ons kan helpen aan een lijst of een contactpersoon bij de MAG die aan zo een lijst zou kunnen komen.

 

Wordt hopelijk vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Kurviger-pro staan wèl alle afsluitingen met dag en tijdstip vermeld. Niet in de app, maar wel op de webapplicatie.

Naschrift: de applicatie heet Kurviger Tourer.

aangepast door Firefly
Juiste benaming toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, alles binnen Europa voor zover ik dat kan zien. Ik ben bezig geweest met verschillende trajecten in België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland en vorige week nog in Nederland. Even gecontroleerd met de bekende afsluitingen in Duitsland (met dank aan @smuiger), bleken die overeen te komen. In Nederland klopten ze ook, vorige week zelf gecontroleerd met Dennis en Nico :thumpup:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip en dat voor maar €9,99 per jaar. Informatie over de wegafsluitingen in Duitsland is gratis beschikbaar op http://www.bikerunion.de/roadcheck/index.php?r=blockings%2Findex-map , maar info over andere andere landen is vaak moeilijk te vinden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Én deze vindt ook nog eens de leukste weggetjes, afhankelijk van je instellingen. Dat is mij dat tientje wel waard :thumpup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

En inmiddels heeft @HabVen een bestandje gemaakt, waarmee je in MyRouteApp de periodieke wegafsluitingen voor motoren zichtbaar kan maken voor heel Nederland.

Ik heb zijn aankondiging daartoe gisteren op Facebook gezien.

 

Aan Hans de eer het bestand ook hier te delen. Ere wie ere toe komt.

 

Met vriendelijke groet,

Aficior

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou een hele nuttige aanvulling van de MRA zijn.

Hier in de buurt zijn ook best wat afsluitingen voor bepaalde tijden /  voor bepaalde voertuig categorieën. 

Zou helemaal ideaal zijn wanneer er binnen MRA een onderscheid zou kunnen komen tussen motoren en auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...