Motochaly Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Bij mijn VFR800 FI heb ik inmiddels al 5x mijn stator en 3x mijn spanningsregelaar kunnen vervangen in de ongeveer 125.000km die ik gereden heb. Al van alles geprobeerd ondertussen, ventilatortje erop, gesoldeerde verbindingen, aangepaste draadboom en inmiddels verplaatst op de plek van de toeter in de rijwind. Het geeft allemaal wel iets verbetering, maar het blijft toch een zwak punt. Afgelopen vakantie in Zwitserland mijn stator weer kapot en dat is gewoon niet handig ook al had ik een reserve bij me... Op verschillende buitenlandse forums en facebookpagina's las ik berichten over de SH847 en de SH775. Beide serie regelaars en daarmee zouden alle problemen weg moeten zijn. Hier op het forum vind ik er niks over terug, is er iemand die hier ervaring mee heeft? En weet iemand waar je deze in Europa kunt kopen? Op http://roadstercycle.com/ worden ze verkocht in diverse kits, maar met verzendkosten, invoerkosten en btw word het wel erg prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Stator kapot bij een fi??? Dat hoor je niet vaak. Al helemaal niet zo vaak. lijkt toch wel iets bijzonders aan de hand. Er is op dit forum echt wel veel over geschreven....en zou dus te vinden moeten zijn in het forum Techniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motochaly Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Het komt inderdaad niet vaak voor bij een FI.. maar elke 30.000km is het weer raak. Het forum volg ik al lang en daaruit heb ik de meeste dingen al geprobeerd die voorbij kwamen. Ik hoop dus dat een serie regelaar de oplossing kan zijn, maar ik kan nergens op internet vinden waar ze te koop zijn. Met name de SH775aa of SH775ab. Bijna alles wat wordt aangeboden zijn geen originele Shindengen, maar imitaties en blijken gewoon shunt of mosfet regelaars te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelNL Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Poe hey dat is wat je noemt pech hebben. Er moet haast wel iets anders aan de hand zijn dat zorgt dat het zo snel kapot gaat allemaal. Het klinkt als een soort mini kortsluitingen die met enige regelmaat voor komt die zorgt dat de stator kapot gaat. Blijft de accu wel goed? Zijn er ergens gekke verbindingen in de kabelboom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motochaly Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Accu is ook twee keer vervangen in 14 jaar tijd, dus dat valt op zich mee denk ik. De kabelboom heb ik helemaal uit elkaar gehad en niks bijzonders ontdekt. Gelijk toen dikkere draden geplaatst vanaf de spanningsregelaar naar accu en massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JooST Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Het is altijd de heilige 3-eenheid: Stator + SR + Accu. Ook al eens alle 3 gelijk vervangen? Je bent niet de eerste die constant in hetzelfde rondje achter elkaar moet vervangen. Heb je de stator opnieuw laten wikkelen? Of altijd OEM erin gelepeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Klopt. Ik heb bij een van mijn eigen Honda's hetzelfde probleem gehad, elk jaar ging er wel een van deze 3 kapot. Toen eenmalig alle 3 tegelijk vervangen, en nooit meer problemen gehad. Nog 8 jaar met die motor gereden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno71 Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Op 16-2-2021 om 17:13, Motochaly zei: En weet iemand waar je deze in Europa kunt kopen? Op http://roadstercycle.com/ worden ze verkocht in diverse kits, maar met verzendkosten, invoerkosten en btw word het wel erg prijzig. Zelf geen ervaring mee maar een rondje google levert het volgende op: Carmo Ebay (uit Italië) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motochaly Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 Bedankt allemaal voor het meedenken! De regelaars die Carmo verkoopt en degene van Ebay uit Italie zijn helaas allemaal namaak. Sommige lijken er veel op, maar van binnen is het dan toch een shunt of mosfet regelaar. Ik heb besloten toch maar een originele te bestellen uit Amerika. Zodra ik weer opnieuw problemen krijg vervang ik de regelaar gelijk met de stator en accu en dan maar hopen dat dat ook bij mij gaat werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Good luck. Hopelijk werkt het deze keer probleemloos tot in lengte van jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeFour Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Bedoel je met serie-regelaar eentje die de stroom onderbreekt als de spanning te hoog oploopt (in plaats van kort te sluiten zoals de "normale" regelaars)? Zo ja, dan verwacht ik juist nog meer problemen met je stator omdat bij het "afkappen" van de stroom dan hoge spanningspieken in de stator gaan optreden, en daar is de isolatie tussen de windingen van de stator niet op berekend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dial_888 Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Ik heb deze en een door Carmo opnieuw gewikkelde stator, gaat al jaren goed: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wb1978 Posted November 12, 2021 Share Posted November 12, 2021 Dus... De ultimate vervangings set is?....... - Orgineel a 484 Euro stator OEM - Carmo OEMish - Aftermarket non OEM Ik heb ook een stuk op internet gelezen over de FH020AA Mosfet Regulator een vervangingsset met Mosfets die aanzienlijk koeler blijven en daarnaast de stator minder belasten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motochaly Posted November 16, 2021 Author Share Posted November 16, 2021 De FH020AA is inderdaad een betere spanningsregelaar dan waarmee de VFR origineel geleverd werd, maar de SH775 en SH847 blijven nog koeler en schijnen beter te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
manz Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 Stator krijgt koeling van motorolie? Oliepijl te laag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts