Ga naar inhoud

VFR 800 FI (2000 - 2001) versus VTEC 2002


Sammybammy
 Delen

Aanbevolen berichten

Heren, dames,

 

Morgen hoop ik mijn oude pekelracer te mogen inruilen voor een iets nieuwere 5de generatie VFR800, (2000-2001) of wellicht een 6de generatie (VTEC).

 

Nu heb ik hier sterke meningen gelezen dat de 5de generatie 2000-2001 de beste VFR is die er gemaakt is. Maar... de VTEC ziet er m.i. mooier uit.

 

Beide motoren zijn bij Motoport in Uithoorn te koop: https://www.motoport.nl/motoren/ons-aanbod?staat=Occasion&brand=Honda&type_filter=VFR+800+F&bouwjaar=0%3B0&vestiging[]=Uithoorn&page=1&limit=12

 

Ik ga proberen beide te proefrijden. Graag toch jullie ongezouten mening over beide machines... Ik hoor graag de good, the bad and the ugly.

 

Nog even dit. Ik ben een mooiweerrijder. Maximaal 200km per dag. Redelijk rustige rijstijl. Zeg maar errug rustig. En heel soms kan ik mij niet beheersen en dan gooi ik hem open, maar kom dan niet voorbij de 10k toeren... en dat doe ik misschien voor 10 seconden omdat ik aan mijn dochtertje en vrouw denk... Ik rij nogal defensief.

 

Wat zouden jullie kiezen... en waarom? Of hebben jullie een andere VFR op het oog die nog beter is en binnen budget (4k)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sammy (?),

Welkom op het forum.

Wij van .. adviseren ... :thumpup:

Met een VFR kan je niet misgaan. Ik ben zelf bevooroordeeld, want ik heb de VTEC en die vind ik inderdaad mooier, maar anderen hier zijn juist weer heel erg fan van de 1e,2e,3e,4e,5e generatie, van tandwielaangedreven nokkenassen, CrossXXX modellen, van ... Enfin er komen vast de nodige adviezen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klepspeling, klepspeling, klepspeling met name bij de vtec, als je niks zelf aan je motor doet is dit een dure operatie als je je aan het onderhoudschema houdt.

 

Zwakke punten bij de vtec is met name de: stator en als ze op leeftijd komen zijn is de bedrading en massapunten wel een dingetje aan het worden (geldt eigenlijk voor alle fietsen).

 

Zwakke punt bij de FI is met name de: spanningsregelaar (afgekort SR hier op het forum).

 

Alles staat en valt met wat er aan onderhoud gedaan is bij beide fietsen, pech hebben kan je altijd.

Passende onderhoudsregistratie is bij beide belangrijk. Als je de keus hebt tussen een nieuwere met wel wat km maar niet overdreven veel met geen onderhoudshistorie of 1 met veel km en wat ouder met passende onderhoudshistorie is de keuze makkelijk neem de degene met passende onderhoudshistorie.

 

Uiteraard ook je gezonde verstand gebruiken en kijken of er geen schades zijn en proefrijden en aanvoelen welke je lekkerder/fijner/beter vindt rijden.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RoelNL

Zou je iets specifieker willen zijn over de km standen? Wat is “niet overdreven veel” en wat zou “veel” zijn? Moet ik dan bij motoren van begin jaren 2000 denken aan 30k als “niet overdreven veel” en 60k voor “veel”?

 

En bedankt voor je eerdere antwoord. Geen idee wat het kost om een stator te vervangen, maar daar gaan we achterkomen.

aangepast door Sammybammy
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik zie zojuist dat ik mijn vraag wellicht niet op de goede plek heb gepost. Ik heb drie jaar geleden al eens een VFR rc36 gekocht. Dit was destijds al een pekelracer, maar nog steeds super betrouwbaar.

 

Wil mij niet voordoen als complete nieuweling hier op het forum. Excuses.

aangepast door Sammybammy
Link naar reactie
Delen op andere sites

kleppenstellen controleren is uit mijn hoofd om de 24dkm en wordt vaak overgeslagen en dan wordt gezegt dat het nog niet hoeft, is vaak ook zo. 

30dkm voor een fiets van 2000 tot 2010 is gewoon heel weinig en vaak is rede dat ze dan weg moeten omdat er groot onderhoud nodig is en men dat weer zonde van centen vindt. Alles meer dan 60dkm is denk een goed kmstand bij fietsen van die leeftijd met een passende onderhoudshistorie uiteraard.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je RoelNL.

Begrijp ik het goed dat ik een fiets maar beter kan laten staan als het geen onderhoudshistorie heeft? Kun je motoren ook naar keuringscentra (anwb) brengen. Of krijg je dan alleen een rapport over veiligheid en niet hoe het motorisch er uit ziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je verder niet echt technisch aangelegd bent is het altijd handig om een aankoop keuring te doen zodat er eventuele zaken naar boven komen die uitonderhandeld  kunnen worden in het vervolg.

Qua veiligheid heeft de verkopende partij mits motorzaak ook gewoon een naam hoog te houden en ze zullen je niet snel een motor geven die gevaarlijk is omdat de remmen bijna versleten zijn. 

 

Uiteraard zijn rekeningen van onderhoud/onderdelen goud waard, aan de hand daarvan is er een soort van zekerheid voor de koper en verkoper. 

 

Als er geen onderhouds historie bij zit dan is een aankoopkeuring altijd verstandig als je het niet vertrouwd. Daarom is proefrijden altijd een must om een goed oordeel te hebben over een motor, en een proefrit van een halfuurtje en een keer het gas opentrekken is dan niet voldoende. 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral goed proefrijden en zelf voelen wat het beste bij je past.

Persoonlijk vind ik de FI in de lagere toeren wat prettiger rijden. De Vtec wordt eigenlijk pas echt leuk als je hem hoger in de toeren rijdt (en in de lage toeren ietwat bokkeriger; al is daar wel wat aan te verbeteren) . Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Zoals eerder gezegd.....qua model kun je niet verkeerd kiezen. 

 

Misschien kun je iemand meenemen die er meer kijk op heeft? 

Een aankoopkeuring is natuurlijk prima. Vooral voor de veiligheid en de zichtbare/voelbare slijtage. Maar die geeft geen uitsluitsel of de (vtec)kleppen wel of niet gecontroleerd/gesteld zijn. En over de spanningsregelaar (fi) of stator (vtec) krijg je ook geen uitsluitsel.

Trouwens ik ben nu 10 jaar lid van de VFROC en heb nog nooit verbrande kleppen voorbij zien komen. Wel onderhoud/vervanging van de NAKS (vtec).  

 

Kortom: proefrijden, proefrijden, proefrijden....

 

Succes met de keuze en we zijn natuurlijk benieuwd wat je straks gekozen hebt.

 

Over (hoge) km-standen: wij zeggen hier altijd dat een VFR-blok pas bij 100.000 km is ingereden. Die zijn bullitproof.  Maar dat geldt natuurlijk niet voor remmen, wiellagers, schokbrekers. Daar moet gewoon onderhoud aan uitgevoerd worden. Mijn fi telt nu 79.000 km en ik ben nog lang niet van plan om hem van de hand te doen. 

aangepast door Eric
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiezen uit alleen maar leuke dingen is een luxe "probleem". Ja toch? Wat betreft het rijwielgedeelte zit er feitelijk geen verschil en zal de km-stand en de staat van onderhoud en de banden bepalen of er verschillen zijn in het rijden an sich.

De looks zijn totaal anders, dus dat is niet zo moeilijk. Je vind de ene nu eenmaal mooier dan de andere.

Het blok is wel degelijk anders en dan met name de techniek die erin zit. Kunnen we erg ingewikkeld over doen, maar ook dat is een kwestie van proberen en proefrijden.

Complete plaatje bepaalt uiteindelijk wat jij het leukste vindt of het beste vindt passen.

Proefrijden maar en geniet ervan. Succes met de afweging.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2002 vtec kan wel wat nukkig zijn omdat de in en uitschakelmomenten  van het vtec systeem vrij dicht bij elkaar liggen.

Bij de latere modellen is dit verbetert.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sammybammy,

 

Ik heb ook lang getwijfeld tussen de twee. En ik met volle eerlijkheid zeggen dat de Fi de beste is. :schater:

 

Geintjes ter zijde. Ik begon mijn zoektocht met mn oog op de Vtec. En toen ik de 5e tegen kwam begon ik ook met afwegen tussen de twee.

 

Technologie: De Vtec is uiteraard nieuwer, dus ik dacht 'oh dat betekent beter'. Maar dat is denk ik niet waar. Ik vond het Vtec systeem erg interessant van een technisch perspectief maar zelf niet aantrekkelijk om op een motor te hebben (kleppenstellen wordt daardoor een stuk duurder). ABS, tja ik ben al een keer onderuit gegaan dus dat zou ik zeker aanraden. Al was het op de VTEC een optie, en ik zie het niet op deze zitten.

Heel klein puntje hierbij: ik was op zoek naar een motor met een digitale snelheidsmeter, dus daar had de vtec een pluspuntje

Ik heb gekeken naar de zwakke punten van beide, en mijn conclusie daaruit was dat de vtec in onderhoud duurder zou zijn (in het geval dat er iets fout mee zou zijn)

 

Kwa stijlings ja, dat is zo enorm subjectief dus daar kan niemand je bij helpen.

 

Als laatste, beslis je voor de Fi te gaan,

Ik zie geen Duo seat cover, ik heb er nog eentje liggen als je interesse hebt, ja ook in de mooiste kleur blauw ;)

En persoonlijk vindt ik de prijs van de Fi een beetje hoog. Tenzij de motor technisch en visueel in hele goede staat is, mooi opgepoetst, maar vergeet de uitlaatbochten niet te bekijken, zijn een beetje weggepropt onder de kuip. Neem je tijd, er staan er veel te koop.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor al jullie reacties. Ik ga zeker proefrijden, al vraag ik mij af of ik meer dan 30 minuten mag proefrijden. We gaan het zien. Heb mij iig voorgenomen niet over 1 nacht ijs te gaan.

 

Bedankt!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...