Ga naar inhoud

Lichtschakelaar VFR800fi (2001)


 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn lichtschakelaar op de rechter stuurhelft gaat wat moeizaam heen en weer. Werkt wel, maar de soepelheid van ooit is er niet meer.

Dus ik dacht "ik haal 'm even uit elkaar" om schoon te maken en te smeren net zoals ik inmiddels alle andere schakelaars al een keertje onderhanden heb gehad.

Alleen kan ik er niet achter komen hoe ik deze uit elkaar kan halen. Zonder kapot te maken.

Het witte contactblokje binnenin zit met een parkerschroefje vast (op de foto er al uit, zat in het ronde gaatje). Maar er loopt dus een pennetje door de behuizing naar het schuifje aan de buitenkant. Ik zie/voel ook een kogeltje met een veertje om de stand "vast" te zetten. De behuizing is een geheel, het deel met het schuifje-contactblokje kan er niet als een los deel uit of zo.

Hoe krijg ik het schuifje buiten los van het contactblokje binnen? Zodat ik het contactblokje kan schoonmaken en smeren? Zonder te weten hoe het zit, heb ik niet zoveel zin om er een schroevendraaier tussen te duwen.

Iemand enig idee hoe ik de boel met beleid los kan halen?

IMG_1770 (2).jpeg

IMG_1771 (2).jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het schuifje voorzichtig proberen aan te trekken of met een schroevendraaier proberen los te drukken. Hij zit denk ik met een veerklemmetje vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de onderkant van de schuifknop zit een klein gaatje. Daar met een klein schroevendraaiertje in drukken. Dan druk je een heel klein kogeltje terug en kun je het schuifje er af trekken. Voorzichtig dat je dat kogeltje niet kwijt raakt. 
Het witte schakelkastje kun je openen door wel een beetje veel kracht te gebruiken. Kracht en lef voor nodig (ik dacht dat de boel zou barsten, maar dat valt mee)
 

Ook hier geldt: pas op dat je geen veertje en koperplaatjes laat wegschieten. 
 

Als dat lukt kun je echt alles goed reinigen. 
 

Tip: het is echt wat meer werk om de hele schakelunit van de clip-on te halen, (gaskachels en zo lossen) maar het werkt echt een heel stuk prettiger. 

 

succes!! 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n klusje heb ik ook nog op de agenda staan.
De RAW schakelaar van Ragnarok gaat wat moeizaam, ook geen schande na bijna 90k door weer en wind on- en offroad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen, dank voor de tips. Het is gelukt. Ja, zonder alle kogeltje, veertjes, kleine koperen contactjes en ander technisch springgespuis kwijt te raken.

Het is raadzaam om de gaskabels los te halen, zodat de onderste helft van de schakelunit losgehaald kan worden. Dan kun je 'm op z'n kop draaien en werkt het vele malen makkelijker. Alles schuift weer zoals het moet.

Topic gesloten.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...