Ga naar inhoud

Schuiver gemaakt: Kuipschade herstellen?


Pannenkoek
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag iedereen, na een tijdje gelurkt te hebben op dit forum wilde ik toch eens graag wat posten, en helaas met de volgende reden: twee weken geleden ben ik met mijn geliefde VFR van de dijk geraakt, en vrij lullig terecht gekomen. Hierbij heb ik mijn sleutelbeen gebroken en wat blauwe plekken opgelopen, maar verder ben ik er zonder noemenswaardige kleerscheuren af gekomen. Mijn VFR is echter een ander verhaal. De motor is geland op het asfalt en daarna vrij snel van de dijk af gegleden, dus ik heb relatief mazzel gehad denk ik, wat schade betreft! Afgelopen weekend heb ik de motor schoongemaakt (voor zover dat gaat met één hand) en de schade opgemaakt.

 

M'n VFR is op de rechterkant gevallen, waardoor zo'n beetje al het plastic aan die kant einde oefening is. De rechter zijkant, middenkuip en de voorkant zijn alle drie goed beschadigd, gekrast en gebarsten. Ik heb geen kaas gegeten van herstelwerk maar ik denk dat de voorkant wellicht nog wel te repareren is door een professional, over de rest heb ik zo mijn twijfels. Maar who knows! Naast de kuipdelen mis ik uiteraard ook het rempedaal, de rechterspiegel, knipperlicht etc. Motorisch/mechanisch is de motor er nog goed aan toe, op het blote oog lijkt er op het kuipframe en de rechter radiator na niks krom te zijn, er zijn geen lekken en de motor start nog prima.

 

Het gaat om een zwarte VFR800(FI) uit 1998 met bijna 80k km op de teller, en ik ben er inmiddels achter dat kuipdelen lastig te krijgen zijn, en niet bepaald goedkoop! Ik vraag me dan ook af of een reparatie (economisch) nog wel zinvol is.

 

V8daplo.thumb.jpg.6f3c4f5a9aa38a7589766a09ce1c537c.jpg

 

Imgur album met foto's van de schade

 

Mijns inziens heb ik de volgende opties:

 

  1. Mijn eigen kuipdelen op (laten) knappen
  2. Tweedehands kuipdelen zien te krijgen
  3. Imitatiekuipdelen van de betere Chinese groothandel
  4. Reparatie opgeven: ik bouw er een naked van
  5. Reparatie opgeven: ik verkoop wat er over is van de motor, leg bij, en koop een andere motor

 

Hebben jullie misschien tips voor mij? Een plek om relatief goedkoop kuipdelen te scoren? Een adresje voor reparaties aan kuipdelen? Heeft iemand misschien zelfs nog onderdelen liggen? Alle tips zijn meer dan welkom!

aangepast door crossrunner
Link naar reactie
Delen op andere sites

Herstellen kan is wel wat werk en langere zoektocht om de spullen bij elkaar te vinden/

 

Ik heb hetzelfde gedaan met gebroken delen.
Na lang zoeken vervangen voor 2e hands delen die er knapper uit zien.

 

Mocht je willen heb ik nog kuipdelen liggen.

kont, zijkant (weet ff niet meer welke kant maar dacht van voor gezien rechts) en topkuip.

Die laatste is het meest stuk de rest kan zeker nog door met wat lego knutselen.

Ze zijn echter wel Rood maar als je gaat herstellen aan kuipdelen zal je toch ook gaan spuiten op ten duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, dat is een behoorlijk schadebeeld zo. "Even" je wonden likken en dan weer aan de slag. Lijkt allemaal prima herstelbaar zo te zien. Hangt ook wel een beetje af van hoeveel geld je er nog aan wilt besteden.

Jouw eigen kuipdelen opknappen lijkt me erg lastig. Betere optie is om andere te verzamelen die er beter aan toe zijn. Gaat dan wel spuitwerk opleveren.

Er zijn hier op het forum toch wel redelijke positieve ervaringen met imitatie kuipdelen uit China. Beetje passen en meten en soms wat kleine aanpassingen met vijl of Dremel en dan gaat het veelal prima. Voordeel is dan ook dat al je tupperware nieuw is en van dezelfde kleurstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig te beoordelen van foto's wat precies de schade is. Maar het lijkt allemaal "beperkt" tot kuipschade te blijven. Remhendel en rempedaal zijn ook nog wel te vinden. 

Ook gebruikte kuipdelen zijn wel te vinden: KLIK  Maar qua kleur ontkom je er niet aan om te laten spuiten.  Maar je weet maar nooit....misschien vindt je ergens zwarte exemplaren. Maar na 20 jaar zal er toch wel kleurverschil zijn.....

 

Het is wel fijn dat je koplamp nog heel is, want daar is gebruikt bijna niet aan te komen. En nieuw zijn ze echt heel duur. 

 

Toen ik mijn vorige motor afschreef met een high-sider (klinkt wel stoer, maar dat was het niet :pompomdown:) heb ik hem in onderdelen verkocht (en die had echt een stuk minder goeie onderdelen dat die van jou) en met dat geld (en een klein beetje meer) heb ik een andere VFR gekocht. Financieel een goeie optie (beter dan ik had verwacht), maar dan moet je wel zin, tijd en plaats hebben......

 

Succes met het herstel!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste schuiver, in ieder geval goed dat de persoonlijke schade enigszins mee valt. Mocht je compleet moeten/willen overspuiten. Ik ken nog iemand die dat in zijn vrije tijd doet. Resultaten zien er goed en strak uit (gelukkig heeft ie voor mij nog nooit war hoeven spuiten). Ik zal even rondvragen of er nog iemand delen voor jouw type heeft liggen, misschien heb je geluk!

 

Ik weet niet (als beginner op het forum) of een website mag noemen, maar domburgmotoren.nl heeft de nodige gebruikte kuipdelen voor dit type op voorraad. Alleen helaas niet in de gewenste kleur.

aangepast door RR80
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties! Mooi om te zien dat er nog dit soort communities zijn waar men elkaar kan helpen :) Ik zal even één voor één reageren op jullie posts:

 

Op 10-3-2021 om 15:47, Bierlo zei:

@Leo S heeft volgens mij nog een remhendel en rechterspiegel liggen.

 

Uitgaande van dit bericht.

 

Van het herstellen van kuipdelen weet ik helaas niet zo veel af.

 

Thanks voor de tip, ik zal hem eens een DM sturen.

 

Op 10-3-2021 om 15:51, VfRaf zei:

ik zou voor nieuw OEM gaan....

 

kijk eens in Duitsland op https://zsf-motorrad.de, daar vind ik nieuwe OEM kuipdelen die een stuk lager in prijs staan dan wat ik ze in België betaal....

 

Ik heb geen idee wat gangbare prijzen zijn, maar van de bedragen die ik op deze site vind wordt ik een beetje verdrietig :')

 

Op 10-3-2021 om 15:51, Rubman zei:

Herstellen kan is wel wat werk en langere zoektocht om de spullen bij elkaar te vinden/

 

Ik heb hetzelfde gedaan met gebroken delen.
Na lang zoeken vervangen voor 2e hands delen die er knapper uit zien.

 

Mocht je willen heb ik nog kuipdelen liggen.

kont, zijkant (weet ff niet meer welke kant maar dacht van voor gezien rechts) en topkuip.

Die laatste is het meest stuk de rest kan zeker nog door met wat lego knutselen.

Ze zijn echter wel Rood maar als je gaat herstellen aan kuipdelen zal je toch ook gaan spuiten op ten duur.

 

Hoe lastig is het om met Lego stukken op te knappen? Normaal gesproken zou ik zeggen dat kost me teveel tijd, maar voorlopig zit ik nog veel meer thuis dan me lief is! Opzich héb ik een beschadigde topkuip in de juiste kleur, het heeft alleen zin als die van mij er veel slechter aan toe is denk ik.

 

Op 10-3-2021 om 19:27, Case zei:

Oeps, dat is een behoorlijk schadebeeld zo. "Even" je wonden likken en dan weer aan de slag. Lijkt allemaal prima herstelbaar zo te zien. Hangt ook wel een beetje af van hoeveel geld je er nog aan wilt besteden.

Jouw eigen kuipdelen opknappen lijkt me erg lastig. Betere optie is om andere te verzamelen die er beter aan toe zijn. Gaat dan wel spuitwerk opleveren.

Er zijn hier op het forum toch wel redelijke positieve ervaringen met imitatie kuipdelen uit China. Beetje passen en meten en soms wat kleine aanpassingen met vijl of Dremel en dan gaat het veelal prima. Voordeel is dan ook dat al je tupperware nieuw is en van dezelfde kleurstelling.

 

Precies mijn idee, ik ben écht heel erg verknocht aan mijn trouwe VFR'retje, maar hij heeft me zo'n 2500 euro gekost en ik heb er inmiddels zo'n 80k km op staan, waarvan ongeveer de helft door mezelf. Het liefst knap ik hem nog op, maar als ik er 600 euro aan plastic in moet steken begint het stiekem toch wel een beetje te kriebelen voor een andere motor. Maar goed, als het aan mij ligt blijf ik bij mijn voornemen, "hij gaat niet weg voordat er een ton op staat" :D Imitatiedelen hoor ik echt ontzettend wisselende dingen over, heb je hier zelf ervaring mee? Passen en meten is opzich niet zo'n heel groot probleem (lijkt me), met originele onderdelen van een andere schademotor moet ik waarschijnlijk ook wel wat knutselen. Dus werk zit er toch aan ben ik bang! (gelukkig vind ik het wel leuk om een beetje te prutsen met dit soort dingen)

 

Op 10-3-2021 om 19:47, Eric zei:

Lastig te beoordelen van foto's wat precies de schade is. Maar het lijkt allemaal "beperkt" tot kuipschade te blijven. Remhendel en rempedaal zijn ook nog wel te vinden. 

Ook gebruikte kuipdelen zijn wel te vinden: KLIK  Maar qua kleur ontkom je er niet aan om te laten spuiten.  Maar je weet maar nooit....misschien vindt je ergens zwarte exemplaren. Maar na 20 jaar zal er toch wel kleurverschil zijn.....

 

Het is wel fijn dat je koplamp nog heel is, want daar is gebruikt bijna niet aan te komen. En nieuw zijn ze echt heel duur. 

 

Toen ik mijn vorige motor afschreef met een high-sider (klinkt wel stoer, maar dat was het niet :pompomdown:) heb ik hem in onderdelen verkocht (en die had echt een stuk minder goeie onderdelen dat die van jou) en met dat geld (en een klein beetje meer) heb ik een andere VFR gekocht. Financieel een goeie optie (beter dan ik had verwacht), maar dan moet je wel zin, tijd en plaats hebben......

 

Succes met het herstel!

 

 

 

De koplamp? Nu je het zegt.... dat is dan jammer om te lezen. Ik heb er namelijk geen foto van, maar er zit een barst in mijn koplamp. Volgens mij wel een barst waar je prima mee kan rijden, maar hij zit er. Verder zijn twee van de vier ophangpunten (aan de binnenkant van de topkuip) beschadigd, maar hier is volgens mij nog wel wat van te knutselen. Overigens was ik al van plan om hem op te knappen, ik heb een doffe plek, lijkt erop dat de coating daar weg is.
Naar om te horen van je highsider! Voor zover ik weet zijn dat zo'n beetje de slechtste ongelukken die je kan hebben, gelukkig klinken ze nog stoer zeg maar. Ben je er zelf goed van hersteld?

In onderdelen heb ik van meer mensen gehoord, maar ik heb niet super veel ruimte om het ding te stallen (en geduld is een schone zaak). Bedankt voor de tips alsnog!

 

Op 10-3-2021 om 19:54, RR80 zei:

Beste schuiver, in ieder geval goed dat de persoonlijke schade enigszins mee valt. Mocht je compleet moeten/willen overspuiten. Ik ken nog iemand die dat in zijn vrije tijd doet. Resultaten zien er goed en strak uit (gelukkig heeft ie voor mij nog nooit war hoeven spuiten). Ik zal even rondvragen of er nog iemand delen voor jouw type heeft liggen, misschien heb je geluk!

 

Ik weet niet (als beginner op het forum) of een website mag noemen, maar domburgmotoren.nl heeft de nodige gebruikte kuipdelen voor dit type op voorraad. Alleen helaas niet in de gewenste kleur.

 

Waar moet ik ongeveer aan denken als ik alles (ook de delen die nog heel zijn) laat overspuiten? Als er dan toch gespoten moet worden, dan zou ik natuurlijk ook voor een knallende custom kleur kunnen gaan ;) Wat kuipdelen betreft, ik zoek op dit moment vooral nog naar de topkuip (of iemand die de mijne vakkundig kan herstellen).

 

Op 14-3-2021 om 09:35, Motochaly zei:

Als je een rechterkuip zoekt heb ik er eentje met nog wel wat schade. Ook een knipperlicht, rempedaal en spiegel heb ik mocht je die nog zoeken.

[foto]

[foto]

[foto]

[foto]

 

Je hebt een DM van me!

Alles bij elkaar begint voor mijn gevoel m'n schouder weer langzaam wat aan elkaar te groeien en heb ik inmiddels redelijk wat onderdelen binnen (of er zicht op) mede dankzij jullie. Ik houd jullie op de hoogte!

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De koplamp? Nu je het zegt.... dat is dan jammer om te lezen. Ik heb er namelijk geen foto van, maar er zit een barst in mijn koplamp. Volgens mij wel een barst waar je prima mee kan rijden, maar hij zit er. Verder zijn twee van de vier ophangpunten (aan de binnenkant van de topkuip) beschadigd, maar hier is volgens mij nog wel wat van te knutselen. Overigens was ik al van plan om hem op te knappen, ik heb een doffe plek, lijkt erop dat de coating daar weg is.
Zorg wel dat die barst waterdicht blijft. Anders krijg je vocht in de koplamp en is het een kwestie van (niet al te lange) tijd dat je hem weg kunt gooien.

 

Naar om te horen van je highsider! Voor zover ik weet zijn dat zo'n beetje de slechtste ongelukken die je kan hebben, gelukkig klinken ze nog stoer zeg maar. Ben je er zelf goed van hersteld?

Ik ben - na een operatie - wel gelukkig goed hersteld van dat ongeluk. Ben daarna (toch wel klein jaartje geduurd) eigenlijk nog veel meer gaan rijden (en voorzitter geworden van deze mooie club).

Mag alleen "helaas geen huishoudelijke klussen meer doen zoals stofzuigen en ramen lappen" Zo afgesproken met de chirurg......en dat gunde hij me wel :lol:. Mijn vrouw heeft zo haar twijfels hierover:coolsmiley:

 

 

aangepast door Eric
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap!

 

En ik denk dat deze VFR een mooie basis is voor een Ratfighter....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap en succes met de herstel. Schade ziet er fors uit! Is ie nog over de kop gegaan?

Geen idee of je er iets aan hebt maar.

Ik heb nog liggen:

Geschaafd topkuip, links en achter.
Allemaal in het blauw, maar zoals eerder gezegd, als je de krassen er uit wil halen kan je denk ik het beste opnieuw spuiten.

Als je fotos wil, zou je even een PB moeten sturen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het herstel lijkt voorspoedig te gaan, ik ben nu ongeveer drie weken onderweg en na de 6e week zou het bot weer aan elkaar moeten zitten. Ik heb nogsteeds veel pijn maar kan m'n arm wel steeds een stukje verder bewegen!

 

De motor is gelukkig niet over de kop gegaan, ik zelf wel :') De motor is alleen aan de linker kant beschadigd, en m'n topkuip heeft flinke scheuren. Als die van jou alleen gekrast is heb ik er mogelijk wel iets aan, ik stuur je een DM!

aangepast door MichelDB
Quote van voorgaand bericht niet nodig
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...