Ga naar inhoud

Koppelingsveren?


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

De laatste tijd lijkt het of de koppeling niet helemaal lekker meer is maar ik heb niet direct het idee dat de platen versleten zijn.
Als hij koud is zit het aangrijppunt meteen als ik de koppeling een beetje los begin te laten maar als hij warm wordt dan verplaatst het zich naar een iets handelbaarder bereik.
Zondag viel me op dat hij op een gegeven moment ook er stroef werd en laten we het maar wat klonkerig noemen.
Kan het zijn dat de veren te slap zijn geworden of is het toch het begin van het einde van de platen?
Er staat nu 90k op, de VTEC had bij de crash met 115k nog steeds de originele platen maar deze heeft wel wat meer koppel en dat kan natuurlijk helpen met het sneller slijten van de platen (ik gebruik dat koppel graag :blush:).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik die de laatste keer meegenomen toen ik de remnen heb gedaan maar ik kan het preventief nog eens een keer doen. Heb nog staan van een paar weken geleden toen ik de remslangen van Ecstasy heb vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:whistle: Probeer eens andere olie... :schater:

 

Einde van de platen zou betekenen dat je ze al zeker een aantal keer hebt moeten spannen omdat de koppeling pas aan het einde vastgreep.

Ander kenmerken zijn kruipen bij stilstand of doorslippen zowel voor slappe veren als versleten platen, lijkt bij jou niet het geval te zijn, toch?

Bij een ingesleten korf past het woord 'klonkerig' wel maar niet zoals jij omschrijft en ik twijfel echt of dat zou zijn na zo 'weinig' km's.

Zou het gewoon in je kabel kunnen zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JooST zei:

 Probeer eens andere olie...

Grappig dat je het zegt want ik heb voor de verandering eens Motul gepakt i.p.v. Motorex omdat er hier een topic was met goede ervaring hiermee en juist wat minder "klonkerig" bij het inschakelen van de 1ste versnelling. Volgens mij is Motul ook een OEM olie van Honda.
Ik heb wel een paar keer gehad dat het leek alsof de platen slipten maar ik heb het niet echt kunnen reproduceren.
Het gaat om de CT en die heeft dus geen kabel. De XT heeft het koppelmoment juist helemaal aan het einde en bij die wil ik wel binnenkort de platen vervangen omdat ik de met een hoge kilometerstand en een onbekende historie heb gekocht en omdat ik met wat ik ermee wil niet voor verrassingen wil komen te staan in de middle of nowhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Pan stonden toen ook maar 80.000 km. Als ik me goed herinner (het is meer dan 20 jaar geleden) was mijn belangrijkste klacht toen dat de motor niet altijd volledig ontkoppelde met 'klonkerig' schakelen tot gevolg en een draaiend achterwiel op de middenbok met het hendel volledig ingetrokken. Maar bij jou kan het net zo goed wat anders zijn natuurlijk.

De herstelling was niet zo duur omdat de bestaande korf hersteld werd door de oneffenheden weg te schuren.

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja dat realiseerde ik mij te laat, hydraulische koppeling, ik rij al te lang DCT....

 

Ik zou dan toch maar de koppeling openschroeven, platen opmeten, korf inspecteren. 

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de gemiddelde levenduur van koppelingsplaten?
Is het niet slimmer om te investeren in een nieuw setje als de boel toch open ligt?
Zoals gezegd gebruik ik graag het koppel en rij ook best veel in de bergen en op niet zo toeristische weggetjes is de situatie nog wel eens zo dat je wel eens met de koppeling moet spelen om er een beetje vlotjes door te komen.
Ik hoop of beter gezegd ik ga in september weer op een lange trip met wederom de Balkan als eerste keuze en Noorwegen (Noordkaap) met een terugweg via St Petersburg en de Baltische staten terug als 2e met beide voldoende passen. Als de corona nog regeert dan zal ik vast wel weer iets kunnen verzinnen zoals afgelopen jaar maar gegarandeerd veel weg van de standaard toeristische plekken, geen plekken waar onaangename verrassingen gewenst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 94.000 km waren bij mij de koppelingsplaten van mijn CT aan vervanging toe.

Daarna weer prima na het vervangen.

Dus bij jou zou het ook maar zo kunnen dat ze versleten zijn.

Vervang dan ook maar de aandrukveren (wordt aangeraden door Honda).

Het slijten van de koppelingsplaten is geheel afhankelijk van je rijstijl, maar ik zou de platen en veren (en pakking) maar vervangen, zo duur zijn die onderdelen niet als je het zelf vervangt.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat schept wat duidelijkheid.
Een gelijkwaardige kilometerstand met versleten koppelingsplaten, Volgende week als het loon binnen is maar even een setje bestellen want met deze info is het duidelijk de verstandigste keuze met mijn standaard afstanden en plannen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het toch eerst in de olie zoeken. Daar ben je toch binnenkort alweer aan toe.
ik heb veel Honda's met koppelings- of schakelklachten op Motorex (Top Speed) overgezet, en het merendeel van de klachten was hiermee ofwel helemaal weg, ofwel fors afgenomen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de olie net gewisseld.

Normaal gebruik ik al Motorex maar door goede ervaringen bij anderen nu eens voor Motul gekozen.

Door de ervaring van Bert van versleten platen bij 94k en mijn afstanden en plannen met nu 91k op de teller is het denk ik gewoon het meest verstandige om een nieuwe set te monteren.

Ligt het toch aan de olie dan is het hooguit een half jaar voor ik alsnog moet wisselen en zit ik niet lekker op de motor als ik wat verder weg ga.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-3-2021 om 06:09, Ray zei:

De laatste tijd lijkt het of de koppeling niet helemaal lekker meer is maar ik heb niet direct het idee dat de platen versleten zijn.
Als hij koud is zit het aangrijppunt meteen als ik de koppeling een beetje los begin te laten maar als hij warm wordt dan verplaatst het zich naar een iets handelbaarder bereik.
Zondag viel me op dat hij op een gegeven moment ook er stroef werd en laten we het maar wat klonkerig noemen.
Kan het zijn dat de veren te slap zijn geworden of is het toch het begin van het einde van de platen?
Er staat nu 90k op, de VTEC had bij de crash met 115k nog steeds de originele platen maar deze heeft wel wat meer koppel en dat kan natuurlijk helpen met het sneller slijten van de platen (ik gebruik dat koppel graag :blush:).

Klinkt zoals de klacht  bij mijn oude VTEC, toen heb ik nieuwe platen erin gedaan en alles was weer in orde. De platen waren niet versleten maar op 1 of andere manier was het met koude olie moeilijk om fatsoenlijk weg te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb dit weekend mijn complete startkoppeling, en koppelingsplaten en de rest vervangen. Appeltje eitje.

 

gewoon lekker voor de zekerheid doen, weet je iig dat dat weer lekker vers is

CC1AFBF1-16A8-4116-A99B-71A869031558.jpeg

7838321C-0F3E-4EAC-A2BB-2480B457B08D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...