Ga naar inhoud

Verhoogde Kuipruit


Daniel
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn VFR 800fi ingeruild voor een VFR 1200F.

Afgelopen weekend heb ik de openings rit gereden.

Bij thuiskomst had ik best wel last van mijn nek spieren door de turbulentie.

Heeft iemand ervaring met een hogere ruit?

Groetjes

Daniel

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Daniel,

Het is niet makkelijk het turbulentie op te lossen.

Geluid heb ik ook genoeg maar ik moet opmerken geen last te hebben van nekspieren.

Zit jij niet verkrampt, zonder dat je het zelf in de gaten hebt (kou kan daar een oorzaak van zijn).

 

Zonder ruit ben je er af, klinkt lullig maar het is niet anders.

Op het Amerikaanse forum is iemand die een ruit van enkele cm. heeft.

Ziet er werkelijk niet uit maar hij is er blij mee.

 

Ik ben zelf 1,96 en heb het extra sport screen (origineel Honda) deze doet het iets beter, echter weg is de turbulentie niet.

Ik heb me erbij neergelegd, het is zoals het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Iedereen denkt bij turbulentie aan verhogen en daarmee uit de wind zitten.

Je zit echter op een motor en niet in een auto, meer in de wind zitten is vaak de beste oplossing.

Last van de nek zal een combinatie zijn waarvan de turbulentie een deel is en ik denk gewenning aan de nieuwe motor en houding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een test in de windtunnel!

 

Maar ik denk dat je pijn in je nek krijgt vanwege de winddruk, niet vanwege turbulentie. Misschien zelfs wel van alleen een andere zithouding (lager stuur, verder weg) dan op de vorige motor?

Er zijn 2 soorten (lucht) stroming, laminair en turbulent (en natuurlijk elke mengvorm daartussen), turbulentie geeft vooral meer luchtweerstand en lawaai, maar niet meer winddruk. Dus hogere ruit neemt wellicht de pijn in je nek weg en geeft je meer lawaai als trade-off.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even een rit gemaakt, speciaal daarbij op turbulentie gelet.

Turbulentie heb ik totaal niet, winddruk en lawaai is er wel maar die is constant.

Ik ervaar turbulentie al ronddraaiende lucht rond de helm, hierdoor kan je de helm niet recht houden (ga maar eens achter een vrachtwagen rijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turbulentie kan ook aan je helm liggen (icm met je zithouding). Ik heb ooit een hele goeie - vooral dure - helm bijna weggegooid vanwege turbulentie en geluid. Tot iemand mij adviseerde om eens een dikkere nekkraag te gebruiken waardoor de luchtstroom tussen je helm en de schouders/nek verandert.  Probleem opgelost!!   Het is en blijf een kwestie van uitproberen.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Daniel zei:


Wat voor oefeningen had je in gedachten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit is een voorbeeld van wat je kunt doen om nekspieren te versterken: https://www.e-gezondheid.be/vijf-oefeningen-om-uw-nekspieren-te-versterken/actueel/807

Ik ben geen fysiotherapeut, dus als je nek-, rug-, schouderklachten hebt is het verstandig om een professional om advies te vragen. De tip van firefly is uiteraard ook goed(het beste), maar je kunt dat natuurlijk combineren met oefeningen thuis. Nog een link: https://gezonderleven.com/de-nekspieren-versterken-met-deze-doeltreffende-reeks-oefeningen/

Er is ongetwijfeld meer te vinden op het www.

aangepast door VFoRever
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Turbulentie is iets raar, de lucht kan voor de één net lastig zijn en voor de ander totaal niet. 
Ik zelf ben 1.78m en heb een C3 Pro en heb nog nooit last gehad van turbulentie of overdreven wind. 
Ik zou zo een uur aan 160-180km/u over de autosnelweg kunnen rijden moest ik dat willen. 

Dat gezegd zijnde, ik heb een opzetruitje op de mijne, misschien kan dat je helpen?

 

Ruit detail.jpg

Ruit.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turbulentie en rijwind zijn 2 verschillende dingen.

Ik ervaar turbulentie als een klapperende wind rondom mijn helm. Mijn hoofd wordt daardoor alle kanten op geslingerd en ik kan er zelfs misselijk van worden.

Voor mij zijn er 2 oplossingen.

 

Een hoge grote ruit, zodat ik achter de ruit zit. Dit werkt heel goed maar met regen is het rampzalig. Je ziet helemaal niets meer door al het water op de ruit. Geen goed oplossing dus.

Een lage of geen ruit. Je vangt zelf veel meer wind en hoort dit ook maar het is een stabiele luchtstroming en in mijn ogen dus geen turbulentie. 

 

Ik heb in het verleden op verschillende motoren al met verschillende formaten ruiten gespeeld. Oplossing voor mij was iedere keer een lage of geen ruit. Op mijn huidige Crosstourer heb ik nu zelfs een verlaagde versie zitten omdat de originele te hoog is.

 

1 ding staat vast. Niemand kan jou adviseren wat een goede oplossing is. Gewoon omdat de oplossing zo persoonlijk is. Het heeft alles de maken met je lichaamsbouw, zithouding en kleding/helm die je draagt. En dan vooral de combinatie daarvan. Ook je eigen gevoel over turbulentie en rijwind speelt nog mee.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...