Ga naar inhoud

Kleppen stellen bij aankoop


Motorist
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik wil een Crossrunner kopen bij een voor mij onbekende maar in de reviews goed aangeschreven garage. Er is geen onderhoudsboekje, de motor is qua km-stand toe aan het stellen van de kleppen.

Er wordt mij aangeboden de kleppen te stellen bij aflevering.  Ik ben niet technisch, maar ik begrijp dat dit bij een VTEC nogal een klus is. Het is wel belangrijk te weten of dit ook echt gebeurt. Kan ik dit op één of andere manier zien ?

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat niet zomaar te zien. Als je technisch bent aangelegd dan zou je wel sporen kunnen vinden dat de boel open is geweest maar uiteindelijk is alleen meten het antwoord want een kleppendeksel even lichten om een spoor van demontage te creëren is een kleinigheidje.
Als je het zwart op wit hebt dat hij het heeft gedaan dan kan je met een gerust hart rijden als het toch niet gedaan is.
Bij een VFR wordt het vaak overgeslagen die eerste keer en niet zelden ook de 2e keer maar als je het op papier hebt en er verbrand een klep binnen 24k dan is duidelijk dat er iets niet goed staat en is het ook duidelijk dat de kleppen niet gesteld zijn en blijft de garagehouder volgens mij ook buiten de garantieperiode aansprakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige waar je het aan zou kunnen zien is een nieuw pakkingsrubber bij het kleppendeksel.

Dat ziet er echt anders uit dan eentje die al 24000 km of meer meegaat.

Dat rubber dienen ze te vervangen bij het kleppenstellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, bvanes zei:

Dat rubber dienen ze te vervangen bij het kleppenstellen

Nee hoor. Die heb ik bij de VTEC nooit vervangen in de 114k die ik er mee gereden heb.
Die hoeft alleen vervangen te worden als die uitgedroogd of stuk getrokken is bij het verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs stiekem een druppeltje wax aanbrengen op het klepdekselrubber zegt niets meer dan dat je kan zien dat ze het deksel even gelicht hebben, niet dat er gesteld (of zelfs maar gecontroleerd) is.
Ik had verleden jaar een Blackbird ingekocht van een particulier. Alles zat er bij, inclusief de facturen van de motorzaak waar hij hem in onderhoud had.
Op de een-na-laatste factuur van 2 jaar oud stond een grote beurt inclusief bougies, kleppen stellen, koelvloeistof, remvloeistof etc.
De laatste beurt was 1 jaar oud, en alleen olie + filter.
Ik heb dus deze motor alleen een oliebeurtje gegeven aangezien hij prima reedt, en zo doorverkocht.
Alleen moesten we vanwege een probleem een paar weken later toch de motor even nader bekijken. Het probleem bleek 4 loszittende bougies te zijn, waarvan er 1 wel heel erg los zat. Ze zagen er ook niet uit alsof ze slechts die paar duizend km gelopen hadden na het vervangen.
Maar het luchtfilter was een van de smerigste die ik ooit op een Blackbird gezien heb, dus absoluut zeker NIET vervangen bij die grote beurt.
Dus toen maar toch even verder gekeken. Koelvloeistof was ook smerig, remvloeistof was ook verdacht qua meetwaarde enzovoorts.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat ofwel die motorzaak zijn klant heeft bedonderd, ofwel die klant mij heeft bedonderd en een valse factuur heeft gemaakt.
Papier zegt dus niet altijd zo veel, en garantie is ook maar een paar maanden.
Als de reden dat je het zo expliciet moet vragen is dat je de garage niet vertrouwd dan kan je 2 dingen doen:
1. Elders kijken bij een garage die je wel vertrouwd
2. Vragen of je er bij mag zijn tijdens de klepspelingcontrole, of een bewijs vragen via video. Je loopt dan wel het risico dat je de garage irriteert omdat je laat merken dat je ze niet vertrouwd.

Succes!

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze geldt: vertrouwen is goed, controle is beter. Zoals ik het zie betaal je voor de grote beurt want die zit verrekend in de verkoopprijs. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat je er een bewijs van vraagt. Of zijn ze bereid om de prijs van een grote beurt van de prijs af te trekken? (Beschouw dit maar als een retorische vraag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hoeveel (on)zekerheden kan een mens aan bij de aanschaf van een gebruikt vervoermiddel? (Is ook een retorische vraag.....) 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop tweedehands liefst particulier voor een redelijke prijs om dan het nodige onderhoud door een mij vertrouwde garage te laten doen. Ik ben dan niet noodzakelijk goedkoper uit, maar ben wel zeker dat alles in orde is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo ooit eens een autootje overgekocht van men buurvrouw waar we goed mee overweg konden. Als goede buur had ze hem binnen gedaan voor een groot onderhoud voor ze hem aan ons gaf. Een half jaar later wil ik de oliefilter vervangen, was die volledig vastgeroest en de olie zo zwart als maar zijn kan. Daar heb je dan toch je bedenkingen bij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed on topic dan, kan je niet naar de toleranties vragen voor en na? Kan even goed zijn dat ze nog binnen de toleranties liggen en er niets aan gedaan hoeft te worden maar dan heeft de garage er wel werk in gestoken dat betaald moet worden, maar dat is normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd lastig, je kan het ook nooit doen en kijken hoelang het goed gaat. Iedere klepstel beurt (denk al snel een minimaal 500 euro) die je uitstelt kun je gebruiken voor een nieuwe fiets. Of je doet hetzelf? Het is niet moeilijk kost alleen veel tijd. En dan is ook nog de vraag hoeveel km je gaat rijden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Eric zei:

Tja, hoeveel (on)zekerheden kan een mens aan bij de aanschaf van een gebruikt vervoermiddel? (Is ook een retorische vraag.....) 

 

 

 

Het gaat hem gewoon om het vermijden van belangenconflicten. Als de garage 2 petjes op heeft, enerzijds als verkoper en anderzijds als onderhoudsmechanicus, dan is de verleiding groot om op het onderhoud te beknibbelen om meer winst op de motor te maken. Splits dat op en je maakt meer kans op een faire prijs en een eerlijke service. Dat is hoe ik erover denk, maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het laatste - dat iedereen moet doen waar hij zich het beste bij voelt - ben ik het volledig eens.

 

Met het eerste - dat van belangenconflict - juist niet. Ik ken genoeg ondernemers die heel erg graag een goede auto of motor willen verkopen en graag een tevreden klant terug zien komen voor onderhoud en reparatie. En dus zo'n auto of motor in top-staat afleveren. Want dat is hun verdienmodel....een vaste klantenkring.

Een auto of motor waar ze zelf geen vertrouwen in hebben (door bijvoorbeeld inruil verkregen) die staat nog geen dag bij de zaak en gaat gelijk door naar de handelaren.

Die ondernemers zitten helemaal niet te wachten op garantie-gedoe en ontevreden klanten. Maarja.......je moet dan zelf ook geen kopjesjager zijn en bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...