Jump to content

Remschijven 800 fi en VTEC zelfde?


 Share

Recommended Posts

Onlangs na een grote beurt een gesprekje gevoerd met de monteur over het trillen van mijn voorvork bij lage snelheid (50-70km) met losse handen (ik heb er ook al eens een topic over gestart). De monteur vertelde mij dat hij het hele balhoofd had gechecked en afgesteld (was ook te voelen) en hij geen bijzonderheden opgemerkt heeft. Hij had wel het idee dat (een van) de remschijven lichtjes  krom kon zijn. Er zijn namelijk sporen te zien van wegrijden met slot om de schijf, ik heb dat zelf ook geconstateerd bij aanschaf maar verder geen aandacht aan besteed omdat de motor verder prima stuurt en remt zonder trillen. Nu heb ik dus het idee opgevat om de schijf met de meeste sporen (rechts) te vervangen voor een ander exemplaar. Kan iemand mij vertellen of ik echt alleen een 800fi schijf kan gebruiken of kan ik ook Vtec-schijven gebruiken? Op het oog zien deze er identietk uit maar ik ben erg slecht met partnumbbers etc. Wellicht heeft/weet iemand hier nog een goede rechterschijf te koop?

Link to comment
Share on other sites

Hey Ed!

 

Dat is wel vervelend dat de schijf krom is. Als het je remkracht betreft denk ik dat je beste uit voorzorg kan vervangen.

Ik heb een Remblok overzicht toegevoegd die van het forum af komt. Volgens mij zelfs van Johan.

Hier zie je wel dat bij elk merk dat de 1e gen VTEC wel dezelfde partnummers heeft, behalve die van honda. Wellicht is dit dan ook zo met schijven.

 

Scheelt het veel in prijs dat je er een VTEC schijf op wil zetten?

 

Er zijn meerdere voorstanders voor EBC op het forum. Die ben ik zelf ook van plan om er op te zetten als die van mij aan vervanging toe zijn.

Screenshot 2021-04-02 at 14.29.36.png

Link to comment
Share on other sites

Als je de partnummers van de schijven op de site van CMSNL.com vergelijkt van een FI uit 1998 en een Vtec uit 2002 dan zijn het ook bij Honda-onderdelen (OEM)  iets afwijkende nummers. Maar bij de alternatieve onderdelen zijn het exact dezelfde nummers.

Mijn conclusie: er is geen relevant verschil. 

 

Maar pas op: dat is de vergelijking tussen twee Europees Direct Sales modellen uit 1998 en 2002  (ik heb de Engelse, Franse en Duitse modellen en alle bouwjaren niet vergeleken). Maar ik verwacht op een remschijf geen relevante verschillen. Behalve als het een VTEC-ABS versie betreft. Die heeft een ABS-ring (alle modellen jonger dan 2002). Die hoort niet bij een FI (maar of het niet past?). 

 

Tip: als je een gebruikt exemplaar wilt gaan gebruiken, dan wel even de dikte opmeten of opvragen En ik adviseer je om het via internet bij een demontagebedrijf te kopen. Die kun je altijd kosteloos en zonder opgaaf van redenen retourneren als het niet past of niet bevalt. (je kunt niet met het blote oog zien of een schijf "krom" is). Het kost je dan hooguit verzendkosten. Hier bijvoorbeeld: https://www.boonstraparts.com/

Of natuurlijk een vertrouwd exemplaar via dit forum.....

Oja,......monteer ook gelijk nieuwe blokken.... (anders krijg je er spijt van). 

 

1707016568_Schermafbeelding2021-04-02145057.thumb.jpg.ab43f9d6aa32c5b8d8e9a8216706e7bd.jpg1142932084_Schermafbeelding2021-04-02145316.thumb.jpg.9c6e53c76beef9df5ef053db77bed4f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hi Ed,

 

Vervelend, maar ik heb het zelfde gehad met een RC36-2.

Ze zeggen altijd dat de remschijf krom is, maar dat is (meestal) niet het geval.

Het stalen gedeelte is meestal wel recht, maar het aluminium hart is verbogen door de klap van het niet verwijderen van het remslot.

Hij zit er nu een beetje scheef in, waardoor die dat weer tegen het linker en dan weer tegen het rechter remblok komt, vandaar het trillen.

Als het bij lage snelheid alleen voelbaar is, is hij maar een klein beetje scheef.

 

Toen het bij mij gebeurd was heb ik ook overwogen om een nieuwe remschijf te kopen, maar zoals je al ziet zijn die nogal prijzig voor een VFR, mede vanwege het aluminium hart.

Na veel richten heb ik mijn remschijf weer helemaal recht gekregen zonder dat de rem meer voelbaar was zelfs met het licht remmen. (De ultieme check of de schijf weer goed is). 

Ik weet niet waar je woont, anders kom maar een keer langs in Hoofddorp, dan kan ik kijken of ik het er weer helemaal uit kan krijgen.

En wees niet bang dat er iets mis gaat met het richten. Het aluminium is gesmeed aluminium en dat kan wel wat hebben.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je kan het controleren door de voorkant van de grond te zetten en dan iets met de vorkpoot als fixatiepunt tegen de schijf te houden en dan het wiel te draaien.
Als er een slag in zit dan kan je dat zo wel zien, een klok zou natuurlijk ideaal zijn maar dit is een redelijke referentie.
Zo niet en je geeft al aan dat je niets merkt dan lekker laten zitten.
Is vervanging wel nodig dan zou ik toch beide schijven vervangen maar dan niet voor origineel. Ik heb recent op de CT beide schijven vervangen voor TRW Lucas schijven die samen goedkoper waren dan 1 OEM schijf.

Link to comment
Share on other sites

Uitslag schijven kan je ter indicatie ook controleren met voorwiel van de grond en een tie-wrap om de voorvork waarbij het puntje net tegen de schijf aan zit. On topic: volgens mij zijn de schijven van de niet ABS Vtec modellen uitwisselbaar met jouw motor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wauw, mannen, bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben de laatste dagen druk geweest ivm werk en Pasen, sorry dat ik niet gereageerd heb.

 

Als eerste: bedankt voor de diagrammen van de parts @Eric en @ariesblade! Ik zie hier gelijk alweer waarom ik er niets van begrijp. Verschillende partsnummers, wil dat ook zeggen dat het een ander model is? Dat er daadwerkelijk verschillen in de schijf zitten mbt montagepunten?

 

@bvanes: voor de duidelijkheid: ik merk er niets van met rijden! Het trillen/slingeren van de voorvork ontstaat alleen als ik ±70km/u rij, handen loslaat van het stuur en dan (automatisch) in snelheid afrem omdat ik geen gas meer geef. Als ik het stuur weer vasthou is er niets aan de hand. Ik merk er dus ook niets van bij het remmen, hoe hard of hoe zacht ik ook rem. Het maakt ook niet uit of ik rechtopzit of juist naar voren hang. Het is iets dat me dus niet belemmerd bij het rijden. Bedankt in ieder geval voor je aanbod! Ik werk in Nieuw Vennep dus even langsrijden is natuurlijk altijd een optie!

 

@Ray en @Cyberob: die uitslag ga ik ook eens checken! Wellicht levert het iets op waar ik verder mee kan.

 

Ik weet nu in ieder geval dat ik eerst nog even wat voorwerk ga doen voordat ik besluit of ik nieuwe/andere remschijven ga kopen. Dank allen voor jullie ideëen/bijdragen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als partnummers verschillen, dan mag je er van uit gaan dat er een verschil is. Soms alleen de kleur. Maar meestal is er sprake van echte afwijkingen in vorm en montage-mogelijkheden. Daar kan ik geen uitsluitsel over geven. 

 

Als je tijdens remmen nergens last van hebt en er nergens speling op lagers en/of glijbussen te voelen is dan is inderdaad een slijtage (of verkeerde bandenspanning) van de voorband verdachte nummer één. Misschien een beetje gecupt?  Niet onmiddellijk reden om de band te vervangen, maar wel de oorzaak van dit lichte "sjimmieën".  

Link to comment
Share on other sites

Geen probleem daar is t forum voor :D

En zoals door Eric gezegd. Het kan idd enkel een verschil in kleur zijn. Of materiaal... of het dan ook echt past. Tja dan moet je iemand vinden die het al geprobeerd heeft. Echt diepe kennis heeft van beide onderdelen, of zelf een poging doen. Ik zou zelf het bij de Fi onderdelen houden.

Was het puur nieuwsgierigheid of overweging vanwege prijs of iets dergelijks?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Het begint steeds mysterieuzer te worden......  Misschien is de voorvork gewoon aan een stevige service-beurt (incl revisieset) toe...... maar nu wordt het min of meer blind gokken. Dus laat ik me daar maar niet verder aan wagen......

Link to comment
Share on other sites

12 uren geleden, Ed Gnoj zei:

@bvanes: voor de duidelijkheid: ik merk er niets van met rijden! Het trillen/slingeren van de voorvork ontstaat alleen als ik ±70km/u rij, handen loslaat van het stuur en dan (automatisch) in snelheid afrem omdat ik geen gas meer geef. Als ik het stuur weer vasthou is er niets aan de hand. Ik merk er dus ook niets van bij het remmen, hoe hard of hoe zacht ik ook rem. Het maakt ook niet uit of ik rechtopzit of juist naar voren hang. Het is iets dat me dus niet belemmerd bij het rijden. Bedankt in ieder geval voor je aanbod! Ik werk in Nieuw Vennep dus even langsrijden is natuurlijk altijd een optie!

Dit is meestal een typisch verschijnsel bij een slecht/versleten/niet goed afgesteld balhoofdlager.

Met handen aan het stuur is er niets aan de hand maar als je rond 70kmh het stuur loslaat gaat hij trillen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

wel herkenbaar, dat trillen deed de mijne ook, na grote beurt incl. nieuw balhoofdlager bij @Johan nooit meer gehad :thumpup: ;)

Link to comment
Share on other sites

Bij 70 km/u zit je in het resonantiegebied van een 17-Inch voorband.
Ofwel ik ben er vrij zeker van dat dit veroorzaakt wordt door een slecht of alleen statisch gebalanceerd voorwiel. Eventueel i.c.m. een slecht balhoofdlager, dat kan.
Zo zeker dat ik het gratis voor je wil controleren. Is het dat niet, dan kost het je ook niets.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...