Ga naar inhoud

Trilling bij Remmen Boven 50km/h


 Delen

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

Ik ben kersvers lid geworden in de hoop dat jullie mij gelukkiger kunnen maken met m'n VFR800 VTEC uit 2002, de wanhoop is nabij, want ik krijg de trilling die ik voel bij remmen vanaf een snelheid boven de 50 km/h niet weg. Ik hou zelf wel van een beetje sleutelen, dus dit heb ik al geprobeerd:

  1. Allereerst nieuwe banden vanuit de dealer: Michelin Pilot Road V2;
  2. Het complete remsysteem uit elkaar gehad, remcilinders gepopt en geïnspecteerd, zag er allemaal echt keurig uit. Naderhand uiteraard het hele systeem weer gevuld en ontlucht en het lijkt gewoon naar behoren te werken. De hendel en het pedaal zijn lekker hard en voelen niet zompig aan, dus lijkt alsof er geen lucht in zit;
  3. Met een micrometer gemeten of de schijven voor krom zijn. Linksvoor was buiten de toegestane tolerantie, dus daar zit een nieuwe schijf op met uiteraard ook nieuwe pads;
  4. Balhoofdlager vervangen, er zat een kleine buts in;
  5. Vorkpoten gedemonteerd en geïnspecteerd. Daar was wel wat slijtage te zien, dus een revisiesetje gebruikt om het op de knappen;

 

Maar nu komt het dus. Dit alles heeft dus geen enkel verschil gemaakt. Nog steeds is er bij relatief hard remmen vanaf 50km/h vibratie in het stuur. Wat ik als laatste heb gedaan om het probleem mogelijk verder te kunnen traceren is om en om de schijven voor demonteren en dan een stukje rijden met slechts een schijf voor. Om het allemaal helemaal idioot te maken voel ik dan helemaal niks van vibratie... Met de linker schijf erop kan ik aanzienlijk minder hard remmen, maar dit heeft volgens mij iets van doen met het CABS wat erop zit. 

 

Op dit moment ben ik echt radeloos. Zijn er mensen die nog goede ideeën hebben?

 

Alvast bedankt!

Remi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een micrometer kan je meten of de schijven nog dik genoeg zijn maar niet of ze krom zijn. Persoonlijk vind ik 1 schijf op een wiel met 2 schijven wisselen geen goed idee.

CABS?

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, je hebt ABS (een optie op de eerste VTEC modellen, later standaard) en DCBS wat staat voor Dual Combined Braking System en dat laat 'm bij gebruik van alleen de voorrem inderdaad minder hard bijten omdat de zuiger links midden niet mee laat doen, die komt erbij wanneer je de achterrem gebruikt. Bij hard remmen pakt hij wel midden achter mee en alleen achter zijn de buitenste 2 van de achterkant en de middelste links voor.
Ik zie na je eerdere pogingen de andere schijf of de wiellagers als mogelijke boosdoener, er vanuit gaande dat je wiel wel goed is maar zowel wiellagers als het een eventueel probleem met het wiel zou je zonder remmen ook moeten kunnen merken als het zo erg is dat je bij hard remmen trillingen hebt.
Moeilijk om een goed oordeel te vellen zonder het zelf te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de aanleg vlakken waar de schijven op vast zitten al eens goed schoon gemaakt, dit was bij mijn vorige Vtec ook de boosdoener? Hier wil weleens corrosie komen waar je remschijven dus niet goed op het vlak komen te liggen en trillingen gaan veroorzaken.

 

schoonmaken kan met een Dremel met borstel of fijn schuurpapier.

 

Met een micrometer kun je de dikte meten maar niet of er een slinger inzit, dit doe je met een klokje en een slinger aan het wiel.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoi @Ray en @RoelNL,

 

Allereerst dank voor de snelle reacties! Ik zie dat ik een verkeerde term heb gebruikt. Ik heb kromming van de schijven getest door een meetklokje te monteren op de voorpoten en dan het wiel rond te draaien. Op basis hiervan heb ik een nieuwe schijf gekocht. CABS klopt inderdaad ook niet, ik ben in de war met het onderhoudsboekje die ik gebruik waardoor ik deze terminologie door elkaar heb gehaald. Inderdaad heb ik het systeem wat jij omschrijft met links de middenzuiger die meepakt als ik de achterrem gebruik en de terugkoppeling van voor naar achter. 

 

De wiellagers zijn inderdaad nog niet vervangen, maar ze voelen niet gek. De binnenkant van het lager ronddraaien met een vinger voelt soepel aan. Tevens zit er geen roest of vuil op. Motor heeft sowieso weinig van dit soort schade, dus lijkt alsof de vorige eigenaar de motor niet vochtig had staan. De teller staat op 50k ondertussen, proberen misschien wel waard dan. Tevens lijkt het mij gek dat het dan alleen optreedt als ik rem. Als ik met de hand het wiel ronddraai is er ook niks van een tik en ook niet op elke andere snelheid.

 

Aanlegvlaggen van de schijven heb ik ook al gecontroleerd. Niks geks te zien, ziet eruit als nieuw!

 

Blijf maar komen met de ideeën. :) Wederom bedankt en goed Pasen!

 

Remi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

27 minuten geleden, rzonnie zei:

 

Aanlegvlaggen van de schijven heb ik ook al gecontroleerd. Niks geks te zien, ziet eruit als nieuw!

 

 

 

OK, dit dacht ik toen bij mijn motor ook. Maar toen ik er met een Dremel borstel overheen ging voelde ik toch heel wat zooi eraf komen waarvan ik dacht hoe kan dat nou, het zag er prima uit. Daarna had ik geen last meer van trillen.

 

Bij mij waren de symptomen trillen bij licht tot middel remmen, bij zwaar remmen had ik er geen last van. Bij langzame snelheden onder de 70 geen last. 

 

Controleer ook even of alle zweefringen die op je remschijf zitten vrij kunnen bewegen, als ze dit niet doen kan dit ook weleens te maken met het trillen.

 

FYI je hebt zwevende remschijven.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je gecontroleerd of de vorkpoten recht zijn en ook goed uitgelijnd op de wielas zitten? 

Ik heb 't zelf ook gehad maar bij mij waren allebei de schijven krom 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, RoelNL zei:

 

OK, dit dacht ik toen bij mijn motor ook. Maar toen ik er met een Dremel borstel overheen ging voelde ik toch heel wat zooi eraf komen waarvan ik dacht hoe kan dat nou, het zag er prima uit. Daarna had ik geen last meer van trillen.

 

Bij mij waren de symptomen trillen bij licht tot middel remmen, bij zwaar remmen had ik er geen last van. Bij langzame snelheden onder de 70 geen last. 

 

Controleer ook even of alle zweefringen die op je remschijf zitten vrij kunnen bewegen, als ze dit niet doen kan dit ook weleens te maken met het trillen.

 

FYI je hebt zwevende remschijven.

 

Ik zal het morgen extra controleren. Van 0-50km/h geen probleem. Boven de 50km/h wordt het erger naarmate je harder gaat remmen. Daarnaast voel je het ook als je bijvoorbeeld 80 rijdt en heel licht de rem inknijpt. Dat lijkt te duiden op een kromme schijf, maar je voelt het niet in de hendel. Daarnaast merkte ik ook in de bergen met m'n vriendin achterop dat het erger was als je naar beneden reed. De zweefringen heb ik al gecontroleerd, die kunnen bewegen.

 

21 minuten geleden, BlackVfr zei:

Heb je gecontroleerd of de vorkpoten recht zijn en ook goed uitgelijnd op de wielas zitten? 

Ik heb 't zelf ook gehad maar bij mij waren allebei de schijven krom 

 

Ik zal de uitlijning morgen eens opmeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik lees wat je allemaal al gedaan hebt dan durf ik de conclusie te trekken dat je rechter remschijf “krom” is. Niet zichtbaar/meetbaar op de eenvoudige manier.

Of vervangen of - wanneer nog dik genoeg - laten afdraaien. 
Dit denk ik omdat je geen vibraties voelt als de remschijf er af is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij waren ze behoorlijk krom, dwz had je geen meter voor nodig kon je visueel ook zien, ik vond het zelf nog wel meevallen maar bij m'n lokale motor zaak was men nogal verbaasd dat ik daar nog mee reed, dit voelde je overigens niet in de rem hevel, hij trilde wel met remmen uiteraard 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu 2x gehad (op 2 verschillende motoren). Eerste had het al toen ik hem kocht. Tweede kreeg er afgelopen jaar steeds meer last van. Bij bepaalde snelheid afremmen. Bij flink doorremmen geen probleem, maar vooral bij rustig remmen rond 70-80 km/uur een irritant gevoel. Niet in de hendel, maar in de voorkant. Beide keren was er met het blote oog en de hierboven omschreven meetmethodes niets te zien. Toch bleken ze niet vlak genoeg want na vervanging was het over...... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schijf hoeft niet krom te zijn, als er ergens oneffenheden in zitten, gekke slijtage etc bij de perforaties bijvoorbeeld dan kan dit ook zeker trillingen opleveren

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. "Krom" is dan eigenlijk niet de goede term. Lees HIER meer over mogelijke oorzaken van "kromme" remschijven.

 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is met name voor auto's geschreven. Dat gaat bij motoren toch vaak anders, meest voorkomende oorzaak van een kromme schijf is schijfremslot vergeten  :yes: 

 

Ik vind ook de rechter schijf niet vervangen een gemiste kans....

2002 dus zal zonder ABS zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, JooST zei:

meest voorkomende oorzaak van een kromme schijf is schijfremslot vergeten 

Ik denk eerder dat de remmen vasthouden bij verkeerslichten e.d. wanneer de remmen warm zijn de meest voorkomende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, JooST zei:

Maar dat is met name voor auto's geschreven. Dat gaat bij motoren toch vaak anders, meest voorkomende oorzaak van een kromme schijf is schijfremslot vergeten  :yes: 

Oh, dat wil ik best geloven dat dat de meest voorkomende oorzaak is.

Ik wil alleen maar zeggen dat als er geen zichtbare of eenvoudig meetbare afwijkingen zijn, dat nog niet wil zeggen dat de schijf oké is. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...