Ga naar inhoud

Hellup!


B-one
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb onderstaand probleem met mijn 99-er. Heb al veel op het forum gelezen maar geen identiek verhaal. Zweeft een beetje tussen een aantal zaken in (SR/stator/rotor/accu).

Wat is er aan de hand:

vooraf met de druppellader de accu tot 100 % geladen. Na ongeveer 15 km een keer gestopt. Motor uit. Binnen een minuut weer aangereden (starten ging probleemloos). Daarna ong. 100 km gereden en gestopt om te tanken. Toen kreeg ik de motor niet meer gestart (geen stroom). Ook klokje viel uit. Heb de motor toen aangeduwd (ging vrij eenvoudig) en toen nog een kilometer naar huis gereden. Ook daar aangekomen was alles weer  ‘dood’.

Accu daarna weer aan lader gelegd, zit weer netjes vol.
Wie weet raad?

aangepast door B-one
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst eens meten wat de laadspanning (Met draaiende motor iets verhoogd toerental) is moet rond de 14.2 V zijn zo niet kun verder gaan met doormeten van de Dynamo. Kijk ook even goed naar je stekkerverbinding.

 

Hier een filmpje om de SR door te meten

 

 

aangepast door klein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens wat de accu doet tijdens het starten, die mag niet onder de 10V komen als hij volledig geladen is.
Het kan ook een combinatie zijn want het komt ook wel eens voor dat de SR stuk gaat en dat die vervolgens de accu en/of stator sloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben intussen aan het meten geweest (met wat externe hulp:087:). Nog niet alles, begonnen met de accu. Die blijkt helemaal ok te zijn. Spanning is 12,3. Na starten van de motor zakt het naar tussen de 10 en 11. SR en dynamo heb ik nog niet (kunnen) testen. Maar hebben jullie zo al een idee of het waarschijnlijk de SR is of de dynamo?
Zoals ik/wij redeneren werkt de dynamo wel maar geeft de SR te weinig door aan de accu. Daardoor was hij (wederom door ons beredeneerd) na 100 km leeg (accu) omdat hij (sr) dus niet voldoende bij laadt. SR dus kapot? Klinkt dat logisch? Hoor graag jullie zeer gewaardeerde meningen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)  Je weet pas of je accu ok is als er ook een "load test"gedaan is om het amperage vast te stellen.

 

2) wat meet je aan wisselspanning over de (paren) van gele draden (steker los van SR), bij een warme/hete motor, stationair en bij 5,000 toeren.

 

tot die tijd weet je niks

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-4-2021 om 20:45, B-one zei:

Ben intussen aan het meten geweest (met wat externe hulp:087:). Nog niet alles, begonnen met de accu. Die blijkt helemaal ok te zijn. Spanning is 12,3. Na starten van de motor zakt het naar tussen de 10 en 11. SR en dynamo heb ik nog niet (kunnen) testen. Maar hebben jullie zo al een idee of het waarschijnlijk de SR is of de dynamo?
Zoals ik/wij redeneren werkt de dynamo wel maar geeft de SR te weinig door aan de accu. Daardoor was hij (wederom door ons beredeneerd) na 100 km leeg (accu) omdat hij (sr) dus niet voldoende bij laadt. SR dus kapot? Klinkt dat logisch? Hoor graag jullie zeer gewaardeerde meningen!

Even scherp krijgen met meten accu; bedoel je het zo? 

Motor uit: accu meet 12,3 volt. Dat is goed (genoeg).

Tijdens starten: tussen 10-11 Volt. Dat is volgens mij net goed genoeg; als het dichter bij de 11 zit dan bij de 10. 

 

Wat meet je met draaiende motor stationair? Dat moet 12,3 of (liever) hoger zijn. 

met 5000 toeren:  Ongeveer 14,2  - 14,5  volt.

 

Je verdenkt de SR. Dat zou goed kunnen. Als die niet meer goed is dan krijgt ie kuren. Vooral tijdens het rijden (als ie warm wordt). Dat kun je het beste rijdend meten door je multimeter op de accupolen aan te sluiten en de meter op je tank (tas) te knutselen. Het mooiste is een multimeter die piekwaarden vastlegt, maar als je die niet hebt, dan proberen de waardes tijdens het rijden af te lezen. Zoek wel een rustige weg op en kijk uit? Geen ongelukken maken.  Als de meetwaardes na enige tijd alle kanten op vliegen (moet zo'n beetje tussen 14,2 en 14,7 blijven) dan is de SR stuk. Dan nog kan ook je accu al een tik gehad hebben en geen garantie dat die goed is. Dus bij twijfel de conditie laten meten zoals 748CC zegt.

 

Je kunt ook een eenvoudige voltmeter monteren. Sowieso wel aan te raden. Te lage laadstroom is vervelend. Te hoge laadstroom kan nog veel vervelender worden. Dat kan schade aan bedrading, accu en stator opleveren. 

 

Succes met meten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...