Ga naar inhoud

Kaartupdate Garmin (NTU)


Aanbevolen berichten

Voor de garmin gebruikers : Er is een kaartupdate beschikbaar 2021.30 NTU door voor de nieuwe garmins. Bij te werken via Express. 

Kaart installatie op de pc is nog niet mogelijk. Hopelijk wordt die bug asp opgelost 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn.... dat had ik nu juist nodig omdat ik mijn kaart van de PC had verwijderd omdat die niet compatibel leek met de nieuwe XT die ik onder garantie heb gekregen. Zei steeds als ik een route over wilde zetten dat deze opnieuw berekend zou worden omdat de kaart niet gelijk was ondanks dat het dezelfde versie was.
Dacht het ven via express opnieuw te doen maar dat kon dus niet en daarom hoopte ik dat er snel een nieuwe uit zou komen maar dat is dus ijle hoop geweest blijkbaar :pompomdown:
Inderdaad hopen dat het snel opgelost is dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diegenen die buiten de XT nog een zumo bezitten kunnen wel de kaarten op hun computer zetten. Ik heb nog een zumo 396 en via expres kan je de kaarten zowel op de zumo als op de computer zetten. Of eventueel de buur zijn 3xx zumo gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan loop je misschien het risico dat je dan dus melding haar krijgen dat de kaart niet het is dan die in het toestel.

Geen idee of dat kwam door een door ergens of dat er bij de installatie en korting wordt gemaakt.

Ik zat er ook aan te denken om te kijken of ik Express kan verwijderen en een oudere versie terug te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik ook even bezig geweest met de update. Op het toestel zelf ging het gewoon goed (Zumo 390). Daarna wilde ik zoals altijd de kaarten ook op de pc zetten en dat ging erg moeizaam. Eerst doorliep Express wel het hele proces en stond ze wel op mijn pc (onder ProgramData/Garmin/Coreservice/Downloads/Map) maar kreeg ik ze niet te zien in Basecamp. Nadat ik ze manueel verplaatst had naar de juiste folder (ProgramData/Garmin/Maps) kreeg ik ze wel te zien in zowel Basecamp als in JaVaWa GMTK. Helaas kreeg ik ze op geen enkele manier ontgrendeld.

Alles maar gewist dus en opnieuw begonnen. Deze keer kreeg ik een nieuwe versie van Garmin Express aangeboden (7.50) en kon nadien het hele gedoe van voor af aan beginnen. Uiteindelijk ging het de tweede keer wel goed en kwam de kaart automatisch in de juiste folder terecht. Lag het aan een bug in de vorige versie van Garmin Express of was het toch nog wat anders? Zo had ik de eerste keer de Zumo nog aan de PC hangen, de tweede keer niet meer, maar of dat verschil maakt?

Wat me echt stoort aan de installatie door Garmin op de pc is de gigantische hoop rommel die het proces achterlaat. De kaartdata (meer dan 6 GB) worden gewoon achtergelaten in de genoemde Downloads-folder (en staan dus nodeloos 2 keer op je harde schijf). Ook de vorige versies en alle oude data van updates van Garmin Express en de toestelfirmware blijven gewoon staan. Elders vind je ook nog oude cachebestanden terug... Heel slordig allemaal en het neemt na een paar jaar tientallen GB aan ruimte in beslag. Is het nu zo moeilijk om automatisch alle tijdelijke-, cache- en installatiebestanden te verwijderen?

Kortom: ik werk erg graag met mijn Garmin en zelfs met Basecamp kan ik me verzoenen, maar dit is een professioneel softwarebedrijf onwaardig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Ray zei:

Maar dan loop je misschien het risico dat je dan dus melding haar krijgen dat de kaart niet het is dan die in het toestel.

Geen idee of dat kwam door een door ergens of dat er bij de installatie en korting wordt gemaakt.

Ik zat er ook aan te denken om te kijken of ik Express kan verwijderen en een oudere versie terug te zetten.

 

Als je naar een oudere versie terug wilt, dan moet je eens kijken in C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Application

Bij mij staan daar een flink aantal oude Garminexpressinstaller.exe's en dat is op jouw PC waarschijnlijk ook zo. En je weet maar nooit: wie weet werken die nog steeds.

 

@knalselder Bedankt voor je Downloads-folder bericht :thumpup: Ik heb er opeens een heleboel vrije ruimte bij. :pompom:

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je maar als je Express verwijderd dan verdwijnt die map ook heb ik net ontdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe geen moeite als je hetzelfde denkt.
Ik had eerst een update naar 7.5.0.0 maar geen mogelijkheid om de kaart op de PC te installeren.
Toen terug naar 7.4.1.0 maar ook daarbij geen optie dus ik vermoed dat die optie in de aangeboden update zit en niet in Express.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit het duidelijk in de kombinatie Express en het toesteltype want ik draai met v 7.4.2.0 en met de Zumo 660 krijg ik gewoon de mogelijkheid om de kaart (opnieuw) op de laptop te installeren. Ook voor de dezl 560 (die ik voor iemand anders zo af en toe bijwerk) krijg ik de 3 opties. (alleen toestel,  computer en toestel, alleen computer)

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt nog gekker.
Als ik de XT aan de PC hang en ik kies de juiste kaart om vanuit te werken dan zegt Basecamp dat de kaart ook op de PC staat en dat als ik die gebruik dat het sneller werkt.
Kies ik daarvoor dan werkt het ook netjes  dus je zou denken dat de kaarten geïnstalleerd worden zonder het aan te hoeven geven.
Trek ik de kabel eruit dan is heb ik ook ineens weer alleen de basiskaart zonder details en alleen een paar hoofdwegen :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij een dergelijke (slechte) ervaring.

Kaart updaten op Zumo 396 en PC.

Installatie en update klaar.

Na de installatie de oude kaart (2021.10) verwijderen via Windows apps en opties. Basecamp starten, maar geen kaart te zien in Basecamp, wel in Windows apps is te zien dat die geïnstalleerd is.

Ik denk nog een keer.

Garmin Express is snel klaar en als laatste actie meldt het programma, "Authenticatie". Dus ik denk dat is dan gelukt, en in ieder geval hoopvol.

Basecamp weer opstarten, nog geen kaart.

Ik denk vast niet goed geïnstalleerd en de nieuwe kaart verwijderd via Windows apps.

Nog een keer met Garmin Express de kaart op de PC geïnstalleerd. Ook weer snel klaar.

Basecamp starten. Heeft Garmin Express een oude Basecamp (4.4.3) over mijn laatste Basecamp (4.7.3) gezet.

De kaart update was wel te zien nu, maar alle instellingen en de hele Basecamp database waren weg, dus geen routes enz. meer.

Toen maar weer met de hand 4.7.3 Basecamp geïnstalleerd en gelukkig waren toen de instellingen er weer. Voor de database moest ik wel een backup terugzetten.

 

Garmin programmeurs zijn gewoon amateurs en prutsers.

Dat er bij zoveel mensen zoveel fout kan gaan is niet meer van deze tijd.

En elke keer als Garmin weer iets update, als firmware of Basecamp of Express, lees je op diverse fora, dat er de gekste dingen weer fout gaan en of niet meer werken. En die worden dan weer teruggedraaid of gecorrigeerd, soms met de grootste moeite of mensen leren er mee leven.

 

Ander voorbeeld met Garmin Express. Nu heb ik naast een Zumo ook en Garmin Fenix horloge.

Daar zijn ook regelmatig updates voor.

Als je die moet updaten, komt Express met het verzoek voor je email en wachtwoord. Je vult het in en drukt op de knop Inloggen en na een paar seconden komt Express weer met het window om weer in te loggen dat blijft Express herhalen tot in het oneindige.

Je moet dan na 1x het goed invullen het logon window wegdrukken en opnieuw je Fenix selecteren voor de update. Dan gaat het goed. Deze bug is al jaren geleden aangemeld en erkent als fout, maar na jaren nog nooit opgelost.

 

Het feit dat Garmin als enige platform andere kaarten toestaat als OnRoute en OpenStreetMap, anders zou ik nooit het platform aanraden of zelf aanschaffen.

Te veel bugs en slechte software kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nergens last van gehad alles staat er netjes op zowel op de pc als op mijn 590.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ook met een 350 alles goed gegaan, wel eerst bij vergissing alleen op de 350 gezet en daarna op de computer. Het zou ook in één maal moeten kunnen.
De kaart is NTU 2021.30, NTU 2021.20 is nooit gekomen.
Met VFRiendelijke groeten
L Coudert

aangepast door L Coudert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren Garmin Express opgestart, en kreeg meteen de melding dat er een nieuwe versie was.
Deze gedownload, en daarna mijn 660 aangekoppeld voor de update.
Aangegeven dat deze op zowel de PC als op de 660 de nieuwe kaarten moest downloaden, en dat ging probleemloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...