Ga naar inhoud

Startmotor draait zwaar - alleen als de ontsteking aan staat


harmsel
 Delen

Aanbevolen berichten

De startmotor draait het blok niet lekker rond, starten is soms lastig

 

Vanochtend daarom de startmotor uit elkaar gehaald, maar koolborstels en rotor zien er prima uit. 

Alles schoongemaakt, weer in elkaar, de startmotor draait nu iets mooier in het blok, maar geen groot verschil.

 

Echter...

Als ik de noodstop aanzet (dus is er geen ontsteking) dan draait de startmotor echt superlekker. Terwijl hij normaal bij starten regelmatig vast lijkt te lopen, met een soort hoge piep.

 

Kan het zijn dat een cilinder vroegtijdig ontsteekt en tegendruk geeft? 

 

(Het gedrag doet mij denken aan de terugslag bij een eencilinder met Kickstarter)

 

De motor loopt verder prima. En starten als ik vanaf en heling rol (aanduwen) gaat prima

 

Iemand een idee? 

aangepast door harmsel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer de staat van je accu eens tijdens het starten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh??  Ik heb al veel gekke dingen gehoord. Maar een relatie tussen stationair toerental en het ronddraaien van de startmotor is toch echt nieuw voor me. 
Kan iemand dit uitleggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat de accu gewoon op zijn einde is

Link naar reactie
Delen op andere sites

De accu is nieuw en in zeer goede staat.

 

Na nog meer testen weet ik het zeker

- gas vol open bij het starten = 'vaststaan' met zo'n hoge fluittoon als in het filmje

- stationair helemaal wegdraaien (dus helemaal nul gas = startmotor draait vrolijk rondjes

 

Niemand een verklaring? (Nee het is écht de accu niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filmpje doet het niet, format wordt blijkbaar niet ondersteunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft niets met gas of accu van doen, de startmotor slipt om 1 of andere reden.
Je moet het dus zoeken in de overbrenging van startmotor naar krukas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, harmsel zei:

Als ik de noodstop aanzet (dus is er geen ontsteking) dan draait de startmotor echt superlekker.

Ook als je, zoals verderop, de gashendel iets open draait?

16 uren geleden, harmsel zei:

Na nog meer testen weet ik het zeker

- gas vol open bij het starten = 'vaststaan' met zo'n hoge fluittoon als in het filmje

- stationair helemaal wegdraaien (dus helemaal nul gas = startmotor draait vrolijk rondjes

 

Niemand een verklaring? (Nee het is écht de accu niet)

Het zwaarder ronddraaien met gashendel vol open kan door hogere cilinderdruk. Om vergelijkbare reden zit er op sommige motoren een decompressie mechanisme dat het gebruik van een kleinere startmotor toelaat.

Uit Je filmpje kan ik niet opmaken of dit het geval is, of dat de starterkoppeling niet meer jofel is. Tot welke waarde zakt de accuspanning tijdens starten ?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, dat klinkt logisch. Ik ga er nu van uit dat de startkoppeling niet fris is,  mogelijk in combinatie met spanning verlies van accu naar startmotor en wat terugslag door cilinders die graag aan willen. 

 

Die startkoppeling heb ik al eens vervangen voor een tweedehands exemplaar. Maar die zijn voor de rc24 zo slecht en scheuren te vaak. 

 

Als het nog slechter gaat worden ga ik die start koppeling weer eens bekijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees denk ik dat je startmotor prima is zeker als die gewoon soepel ronddraait terwijl de noodstop aan is.

 

Weet je of alles aan de motor goed op tijd staat? Zal wel enigszins goed staan want anders zou de motor helemaal niet lekker lopen als die draait. Wat je zegt is mogelijk dat de startmotor gesmoord wordt door een iets te vroege ontsteking. Mogelijk dat er wat sensoren een beetje gaar zijn en een verkeerd signaal geven waardoor de ontsteking te vroeg is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...