Ga naar inhoud

WIlbers voor RC36-2?


ZilVFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Dit betreft een VFR750 RC36-2.

Toen ik mijn voorvork een beurt gaf kwam ik daar binnen een progressieve veer tegen zonder spacer. Omdat dit niet klopte met de afbeelding uit het werkplaats boekje ging ik op zoek naar een merkje of andere herkenningspunt. De enige markering die ik kon vinden was w05 en KBA 90699, dit kon ik uiteindelijk herleiden tot Wilbers.

Heeft Wilbers aftermarket veren gemaakt voor onze rc36? Ik was voornemens om er andere veren in te zetten, maar na het servicen van de vork nu eerst niet gedaan, er zit immers al een progressieve veer in. Met de nieuwe keerringen en olie rijdt het trouwens weer perfect, dus deze vraag is puur vanuit interesse of ik het goed heb uitgeplozen :D

 

IMG_1262.jpeg

IMG_1265.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar.

Toen ik nog een RC36-2 had, heb ik naar Hyperpro gekeken. Zij maakten toen ook al sets voor deze motor. Dat is alweer de nodige jaren geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte antwoord;

 

correct en goed gerechercheerd....

 

sterker nog, de veren zijn nog steeds te leveren..

 

De markeringen zijn verplicht voor de Duitse markt.. In D ben je verplicht om bij vervangingsdelen (hendels, vering, kuipruiten e.d.) aan te kunnen tonen dat dit goedgekeurd is. Hierdoor moeten de fabrikanten dit aan kunnen tonen bij de Kraftfahrt-BundesAmt (ministerie, welke het vervolgens goedkeurt als je dit middels testen kunt aantonen) ofwel kortweg KBA. Elk vervangingsdeel krijgt een uniek KBA nr, en is dus te herleiden. (Het document waarin dit staat heet een Allgemeine BetriebsErlaubnis, ofwel ABE)  Officieel dient aangetoond worden bij een controle van de Polizei of bij de TÜV en heb je een ABE van elke verandering mee te voeren bij je kentekenbewijs, echter ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze naar de inwendige delen vragen bij de tüv (met 4 motoren elke 2 jaar naar de tüv, al meer dan 20 jaar). Hendels en kuipruiten wel, maar das een ander verhaal....

 

groet’n uut Duuutslaaand.... Tukker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik kon op de onderdelen websites de set niet goed terugvinden maar leuk om nu te weten dat het dus inderdaad al eens vervangen is. Het vermoeden was er al natuurlijk, maar had nog gekund dat ze voor een ander model waren geweest oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope.
Ze noemen het progressief maar het zijn in werkelijkheid meertraps lineair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de categorie "kan het effe niet laten".....

Meertraps lineair klinkt toch echt alsof het een progressieve werking heeft. Andere methode zelfde effect denk ik dan........ what's in a name..... :coolsmiley:

Zou het verschil waarneembaar zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remvloeistof - remolie, conditielader - druppellader, progressief - meertraps lineair....

Er zijn mensen die een bar te weinig een band niet merken dus genoeg mensen die het verschil een een progressieve en meertraps lineair ook niet merken.
What's in a name? How about the truth?
We moeten eens stoppen met foute benamingen als goed aan te nemen omdat er mensen zijn die het verschil toch niet kennen.
Kijk de film "Idiocrasy" maar eens, dat is een comedy maar begint steeds meer op een documentaire te lijken.
Ik weet veel maar ben alles behalve alwetend en als ik een fout maak dan wordt ik daar graag op gewezen om er beter van te worden maar tegenwoordig voelen steeds meer mensen zich aangevallen als ze op een fout worden gewezen en uiteindelijk wordt die fout vanzelf als goed in de Van Dale opgenomen en dat is alles behalve een goede ontwikkeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Cyberob said:
11 hours ago, Ray said:
Meertraps lineair. Alleen Hyperpro heeft progressief.

Wilbers levert volgens mij ook progressieve (Promoto) voorveren...

Vroeger leverde Wilbers inderdaad volledig progressieve veren.
Maar dat waren gewoon Hyperpro-veren die ze onder hun eigen naam leverden. Wilbers was toen een van de twee Duitse importeurs voor Hyperpro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hele verhaal toont overigens wel aan dat het vaak volstaat om de olie te verversen in plaats van onmiddellijk naar andere veren te grijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee.

Het verversen van de olie is wel vaak een vergeten onderhoudspunt en geeft veel verbetering maar betere veren vergroten wel de veiligheid doordat er vaak een kortere remweg is en de bandenslijtage kan verminderen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...