Ga naar inhoud

Olielekkage linkerzijde motorblok


Robvfr12
 Delen

Aanbevolen berichten

12 uren geleden, knalselder zei:

Ik volg dit met belangstelling want ook mijn 1200f zweet op die plek wat na 90.000 km. Gelukkig is het lang niet zo erg als bij TS. 

De teller van mijn VFR staat inmiddels op 110.000km. De lekkage is halverwege 2020, bij zo'n 100.000 km begonnen.

Ik zal in dit topic delen wat er uit komt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb foto's gemaakt van het item Gear indicator uit het WPH boek van de 1200F

Misschien heb je hier iets aan

De volgorde van de foto's is de volgorde in het WPHB

 

IMG_5629.thumb.JPG.3112214f462be8ccb40c56ab9746af27.JPG

 

IMG_5630.thumb.JPG.1e1458f234563f79a25cef9dbabb5d74.JPG

 

IMG_5631.thumb.JPG.e6de375c3892f2f15b754ca321aa77fd.JPG

 

IMG_5632.thumb.JPG.b32f68c3159930611f5c80b6ea4746c9.JPG

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stomme vraag waarschijnlijk, maar moet je eerste de motorolie aflaten of loopt  er weinig tot niets uit de opening bij koude en stilstaande motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Dat vermoedde ik al, maar better safe than sorry. Om die reden ook best op de middenbok, want op de jiffy helt de motor wel die kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ergens op een Engelstalig forum gelezen te hebben dat er bij iemand olie lekte bij de slave cilinder van de koppeling, maar ik kan het zo direct niet meer terug vinden. (Dichting 4 op de tekening dan allicht of oil seal nr14?)

image.png.7de82a38b05be20cc6113cfe3e9da647.png

 

Andere verdachte is mogelijks de pakking van de side gear case (nr 1):

 

image.png.273e80eb46e735a55a3fce048b584725.png

 

En zoals Ray al aangaf zit ook aan de uitgaande as van de versnellingspook een oil seal (nr 29):

 

image.png.46a226155b518e0702df51edc3167dfb.png

 

Maar als, zoals je schrijft, na het vervangen van de dichtingen aan de sensor van de versnellingsindicator het lek tijdelijk stopt, dan moet het daar wel mee te maken hebben. Waarom het na verloop van tijd weer terug komt is dan de vraag.

 

 

aangepast door knalselder
aangevuld
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze middag heb ik het hitteschild gedemonteerd en alles een keer gepoetst. Het zou effectief van die sensor naar beneden kunnen lopen, maar als alles wat vettig is, is dat altijd moeilijk met zekerheid te zeggen. Op de foto zie je alle genoemde verdachten.

 

olielekkage.thumb.jpg.99ed1a907fc35bdf13ce42d73a709c05.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou wat keramisch vet of loctite siliconen vet kunnen gebruiken in het huis van je sensor, misschien gaat het mis tijdens de montage dat er spanning op O-ring komt of dat die een beetje verkeerd komt te zitten. Dan kan het na verloop van tijd gewoon gaan lekken, met wat vet gaat het er gewoon makkelijker in gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/5/2021 at 8:15 PM, knalselder said:

Ik dacht ergens op een Engelstalig forum gelezen te hebben dat er bij iemand olie lekte bij de slave cilinder van de koppeling, maar ik kan het zo direct niet meer terug vinden. (Dichting 4 op de tekening dan allicht of oil seal nr14?)

image.png.7de82a38b05be20cc6113cfe3e9da647.png

 

 

 

 

#4 dicht niets af. Dient enkel om corrosie te voorkomen (verschillende metalen).

 

#14 is een "prime suspect".....  been there, done that... (bij mijn VF uit '86)

 

Als het wphb voor jouw model voorschrijft dat het blok gesplitst moet worden om deze te vervangen; er zijn alternatieven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, je hebt de eerste post ook gelezen, daar wordt de oorzaak bevestigd door de motorzaak dat het bij de gear indicator lekt. Niet bij de keerring van de hulpkoppelingscilinder. Ok kans bestaat dat ze het niet gezien hebben maar dat lijkt mij sterk.

 

Als die keerring bij een fiets van 86 pas na 34 jaar is gaan lekken denk ik niet dat dat hier ook het geval, dan heeft de keerring het lang vol gehouden overigens. 

 

Als jezelf met wat remmen reiniger in de weer gaat om alles schoon te maken kun je wel snel zoeken naar eventuele lekkage. Eerst schoonmaken en daarna alles warm laten draaien omdat de olie dan dunner wordt, dan heb je kans dat je eventuele lekkages kan spotten.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...