Ga naar inhoud

Olielekkage linkerzijde motorblok


Robvfr12
 Delen

Aanbevolen berichten

Even een update van mijn kant. Ongeveer 130 km gereden (2 ritjes) sinds het schoonmaken en er blijven in mijn geval nog maar 2 verdachte plaatsen over: aan de sensor en bij de uitgaande as van de versnellingspook. Het lijkt wel of ze allebei lekken, maar dramatisch is het allemaal niet.

 

olielekkage2.thumb.jpg.bd5d7a1a7f7653d62213ede63c79ec02.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Na nog een aantal ritten lijkt het lek toch beperkt tot de sensor van de versnellingsindicator dus heb ik die gisteren even gedemonteerd om de rubbers te bekijken. Die zagen er eigenlijk nog best goed uit (en ik had toch geen vervangrubbers ter beschikking) zodat ik de boel een keer goed schoongemaakt en alles met een laagje zuurvrije vaseline weer gemonteerd heb. Ook al heb ik nadien maar een 40-tal kilometer gereden kan ik toch melden dat 1) de versnellingsindicator gelukkig nog steeds werkt en 2) het lek gestopt lijkt.

 

olielekkage4forum.thumb.jpg.3bc9695d253fad550f7fb78386d69400.jpg

 

Volgende week ben ik voor een vijftal dagen naar Frankrijk en kan ik nadien het hitteschild weer demonteren en beoordelen wat het geeft na meer dan 2000 km. Indien nodig komen er dan nieuwe rubbers in.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vervanging van de rubbers bij mijn versnellingsindicator duurde het telkens enige tijd (denk aan 1 tot een paar weken, afhankelijk van hoeveel ik reed) voordat er weer lekkage zichtbaar werd.

Ik volg jouw bevindingen dan ook met interesse.

Bij mijn motorzaak denkt men er inmiddels aan of de 'sealing' van de elektronica (aan de 'buitenzijde') wellicht los aan het laten is, en er op die manier wellicht olie lekt. Binnenkort wordt er een ruil versnellingsindicator geplaatst om te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan de bedoeling dat er olie in de sensor zit? Ik weet het niet, maar het lijkt me sterk. Die sealing is uiteraard wel altijd (als eerste) vettig, dat klopt wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee. Wellicht dat het uitwisselen van de versnellingsindicator de oplossing biedt. Al zou het natuurlijk wel prettig zijn te weten waarom!

We wachten het af, en ik laat het hier weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds gisterenavond terug van vakantie met 2100 km extra op de teller en heb de motor vandaag gewassen. Op het eerste zicht zie ik geen oliesmurrie, maar ik zal morgen het hitteschildje even verwijderen zodat ik kan bevestigen dat bij mij het probleem (voorlopig?) opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze het resultaat na 2100 km.

Blijkbaar was mijn allereerste analyse juist: de olie lekte zowel langs de sensor van de versnellingsindicator als aan de as van de versnellingspook.

Na het invetten van de rubbers aan de sensor is het lekken daar gestopt en is deze nu helemaal droog. Aan de uitgang van de as zijn er enkele druppels gelekt, maar het probleem is voor 90% verholpen dus dat lijkt het kleinste lek. 

Voorlopig doe ik er niets meer aan, maar ik zal het even bij de dealer melden bij het volgende (groot = 96.000 km) onderhoud en eens zien wat zij ervan denken. Die dichting vervangen lijkt me al wat moeilijker voor een leek.

Wat ik nog even kan vermelden: ik heb het lekken pas opgemerkt nadat ik van 10W40 (Castrol) naar 10W30 (Motul) olie ben overgestapt. Toeval of heeft het toch met de dunnere olie te maken?

 

olielekkage5.thumb.jpg.da1416f210580ef83bbdd47519d6b8c4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunnere olie zal natuurlijk wat makkelijker lekken, dus het kan ermee te maken hebben. Nu is de stap van 10W40 naar 10W30 niet zo heel erg groot, dus het zal niet de oorzaak zijn, wel mogelijk bijdragen aan het lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt... foutje van mij.
Voor de 1200 (in ieder geval de X) staat zowel de 10W30 als de 10W40 voorgeschreven met de 30 voor de koelere klimaten.
Ik heb een keer de 30 gehad maar vind 'm net wat soepeler met de 40.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...