Ga naar inhoud

Olielekkage linkerzijde motorblok


Robvfr12
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb een VFR 1200 F met een olielekkage probleem aan de linkerzijde van het blok, zoals te zien is op de foto. 

Volgens de motorzaak komt de lekkage af van de versnellingsindicator. Dit schijnt een soort asje te zijn met verschillende diktes. Aan beide uiteinden zit een O-ringetje.

Die O-ringetjes zijn beiden al verschillende keren vervangen, maar na enige tijd is er toch weer lekkage.

 

Is er iemand bekend met dit probleem? En veel meer nog, weet iemand hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt.

 

Rob.

IMG-20210702-WA0001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, AFS Motorparts zei:

Versnellingsindicator uitbouwen?

Dat is dus wat ze bij de motorzaak doen, en controleren dat. Zij geven aan dat de lekkage echt daarvandaan komt, en enkel kan zitten in lekkage langs de O-ringetjes. Die worden dus vervangen, gaat het een tijdje goed, maar na verloop van tijd toch weer lekkage.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleren ze ook of er een braampje oid zit in de zitting waar de O-ringen komen, kun je die sensor zelf fatsoenlijk uitbouwen? Zo ja dan zou ikzelf eens gaan kijken. Na reparatie heb je toch ook garantie op de werkzaamheden? Ik zou in ieder geval even gaan kijken waarom de lekkage iedere keer terug komt.

 

Misschien komt er teveel speling op na verloop van tijd waardoor het gaat lekken, ze kunnen ook foutieve montage doen doordat ze het bijv. te strak aandraaien oid. Heb je de oude O-ringen gezien zodat je misschien zelf een conclusie kan trekken waardoor het gaat lekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er is gecontroleerd op braampjes oid. Die zijn niet gevonden. Wellicht zou ik die sensor zelf uit kunnen bouwen, maar daar ben ik niet van. Cosmetisch 'kleed' ik mijn motor elk jaar helemaal uit om 'm onderhuids schoon te maken en kleine reparaties te doen, maar motorisch niet.

 

Er worden zeker niet telkens opnieuw kosten in rekening gebracht, onder het mom van 'no cure, no pay'. Ik vertrouw de motorzaak ook zeker wel, en de doelstelling van mijn vraag is dan ook om informatie te vergaren die ik de motorzaak aan kan rijken, waardoor een oplossing gevonden wordt.

In elk geval zeer bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat is goed om te horen, hulde voor de zaak in dit geval. Maar een sensor is niet zo moeilijk om los te halen. Het kan er maar op 1 manier uit en op 1 manier in. Als je dat in de gaten houdt met de juiste stappen is het makkelijk zat, vaak ben je te bang.

 

Ik heb even zitten zoeken naar een plaatje van die gear indicator,maar kan niet 123 honda tekening ervan vinden. Weet je of die sensor in een huis gedrukt wordt? Of zit het geschroeft of zit er een deksel overheen wat zorgt dat de sensor op zijn plek blijft? Als die geschroeft zit zou je nog kunnen overwegen om het met een soepele loctite dicht te krijgen zodat het in ieder geval altijd nog los kan komen mocht dat nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je moeite Roel. Ik had ook al gezocht naar een tekening, maar ook niet gevonden. De sensor wordt inderdaad in een 'huis' gedrukt, en zit achter een dekseltje. Of die daarmee ook op z'n plek gehouden wordt, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eraan denk zal ik straks wel even een foto maken, ik heb een 1200 blok in de woonkamer staan en ik hoef er alleen even een kapje af te schroeven.
Die sensor zit net naast de schakelas als ik het goed heb of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou heel fijn zijn Ray. Bij voorbaat dank.

ja. dat heb ik wel zo begrepen dat die naast elkaar zitten.

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou het dat ronde ding met het kabeltje eraan moeten zijn en bij dit blok ziet het er ook wat zweterig uit.
Uiteraard is dit blok flink gewassen omdat het als ornament opgesteld staat.
IMG_20210703_151936.thumb.jpg.9197b261213d97d6aaa80a0bce80ff90.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Owww, wat gaaf!! 

 

Is er naar jou inziens iets anders wat daar in de buurt lekkage zou kunnen veroorzaken?

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter info. Het is hier niet de bedoeling de laatste tekst te quoten, het is een actief forum maar niet zo druk dat de kans groot dat er tijdens het posten een ander tussen komt en als dat wel het geval is dan krijg je een melding tijdens het schrijven van je post.

Het enige wat daar nog zou kunnen lekken is de uitgaande as van de versnellingsbak, die wordt afgedicht middels een keerring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg dit met belangstelling want ook mijn 1200f zweet op die plek wat na 90.000 km. Gelukkig is het lang niet zo erg als bij TS. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het mij mijn 1200X ook eens nakijken. Ik ben geen poetser dus ik zie dat daar nooit :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...