Ga naar inhoud

Raad


Volloz
 Delen

Aanbevolen berichten

Goeiedag,

Ik zit rustig op een camping in Frankrijk motoren te bekijken want ik wil een andere en kom steeds terug op de VFR en heb raad nodig.

Ze zijn net als mijn CX500 onverwoestbaar dus dat is een grote plus.

Ik rij weinig. Kinderen, werk, het weer, je kent het wel (smoesjes). De 800 non-vtec, met het mooie 8-spaak achterwiel, lijkt me het geschiktst vanwege injectie. Maar ik vind het RC36-1 model het mooist van allemaal. Alles eraan doet het voor me.

Alle onderhoud kan ik zelf en heb mijn huidige motor, op het blok na, volledig uit elkaar gehad, gespoten, mods op uitgevoerd, volledig nieuwe draadboom voor gemaakt (ik ben elektromonteur TD), en voorzien van een GSX-R 750 L voorvork, wiel en remmen. Dus dat zit snor.

 

De RC36-1 modellen die ik te koop tegen kom hebben vaak 90k+ km's op de teller. Ze worden dan ook erg goedkoop aangeboden, maar is het blok dan niet bijna rijp voor een revisie?

Zijn alle belangrijke onderdelen zoals revisie sets en pakkingen, RVS uitlaten, kuipwerk en kappen, etc. nog verkrijgbaar om ze in leven te houden?  Bij welk km-stand raadt je een motor revisie aan? En zijn er nog jet kits/power commander of standalone ecu's verkrijgbaar om de compromissen uit de carbs/efi te krijgen en een strakke koppelcurve te tunen?

Ik heb de mentaliteit van 'goed kan beter' dus zal ik het één en ander aanpakken en verbeteren. Dus ik wil er zeker van zijn dat ik voor mij de juiste basis heb.

De grote vraag is: wordt het een non-vtec RC46 of een RC36-1 welk ik het mooist vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

90k is net in gelopen en ja alles is nog goed verkrijgbaar.  de 36-1 is IMHO de beste VFR.  als motorevisie aanraden. echt niet nodig.  Blok is onverwoestbaar.  de tupperware is een ander verhaal,  dat is duur en nieuw bizar kostbaar.  Powercommander is er niet, wel carb kits

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 800 non VTEC heeft geen 8 spaaks achterwiel, die is van de RC36-1 overgezet. De laatste 800 (de 800F) heeft ook gewoon VTEC want dat blok heeft alleen wat kleine wijzigingen ondergaan sinds de productie van de VTEC is gestopt, de motor zelf heeft alleen een ander modelnaam gekregen.
Is is een Fransoos die 5 ton met een VFR heeft gereden zonder revisie en ook hier op het forum zijn er mensen met ruim over een ton en zelfs al 2 ton als ik me niet vergis.
Op de SR na is een VFR bulletproof en bij de VTEC is het standaard probleem de stator.
Een oud medewerker van Hyperpro heeft/had een VFR omdat hij zijn motoren mishandeld (zoals geen tijd gunnen om warm te worden) en de VFR was de enige die hij motorisch niet kapot kreeg.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde inderdaad het achterwiel overgezet. En ik zal niet meer inzitten over km-stand. Eerder de algehele staat.

Er is een legende dat in Engeland een koerier met z'n CX500 6 ton had gereden en een nieuwe motor had afgeslagen omdat ie de miljoen wou halen.

Ik heb sinds mijn eerste auto altijd een Mazda MX-5 voor de deur gehad en daarmee ging een Amerikaan ook ongereviseerd voor de miljoen km.

Er is bij mij wel een onverwoestbare trend te bespeuren :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit je met een VFR-blok wel goed......

Ik zou je wel willen adviseren om een keer zowel op een RC36-1 als een RC46 (fi)) te gaan proefrijden. Je kunt niet verkeerd kiezen maar er is wel degelijk een verschil in wat jij het lekkerst vindt rijden. Mocht je dan voor de RC46 gaan, dan is een exemplaar met productiejaar 2000-2001 net effe iets geraffineerder (met HIS, andere spiegels en vooral zuiniger). 

 

Ben benieuwd wat het wordt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plastic is idd een drama bij een motor van bijna 30 jaar oud. Het heeft mij wel kundig gemaakt in reparaties met Lego en aceton 😂

Originele uitlaatsystemen  zijn her en der op eBay te vinden, ga je voor RVS dan kom je langzaam aan uit bij black widow in Engeland. Zijn niet de duurste (en kwalitatief naar horen zeggen ook eea op aan te merken) maar naar mijn mening prima systemen, zit er bij mij op en werkt echt prima. Mooi geluid ook.
 

geen idee waar je woont maar als je terug bent ben je welkom voor een bak koffie en kan ik het je laten zien met waar ik allemaal aan tegen ben gelopen na aanschaf van een opknap 36-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon beide modellen proberen. Ikzelf heb een 800fi van 2001 met een 8-spaaks achterwiel en ik vind die gewoon beter en fijner rijden dan de 36-1 of 36-2. Maar dat is allemaal erg persoonlijk en geen absoluut waardeoordeel. Verkeerd kiezen kan eigenlijk niet, het zijn allemaal fijne brommerts die prima rijbaar te houden zijn.

Succes met je keuze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...