Ga naar inhoud

vorkplug rc36 2


patrickvfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag forummers,

 

Misschien een beetje onnozel, maar de vorkplug van mijn voorvering wil niet van de demperstang af.

De plug draait soepel helemaal omhoog tot de top.

Mogelijk gebruik ik te weinig power, maar ik wil de boel ook niet stuk draaien.

Het inbusboutje onderin de demperstang kreeg ik ook al niet los, dat kan toch niet voor een blokkade zorgen?

 

Alvast bedankt voor meedenken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Patrickvfr,

Wellicht wat onnozel van mij, mat wát bedoel je met een vorkplug? Wellicht aan de hand van een foto verduidelijken? Of anders welk nummer (15,19,20 ?) in onderstaande link:

voorvork RC36-2

 

Imbusbout onderin wil inderdaad wel eens vastzitten na het open maken van de vv. Komt o.a. doordat er in de WPHB staat dat dit met loctite e.d. middelen moet worden voorzien bij montage.

Enige remedie zijn;

1. alles samenbouwen en (met de vering én de preloadbussen erin) dan nogmaals proberen (het liefst kort aanzetten met een luchttol zodat deze in ieder geval van de spanning af is), of als dat niet werkt en je wilt de demper er absoluut uit hebben;

2. uitboren..

 

Imbusbout is puur voor het fixeren van de demperstang in de poot, kan mij niet voorstellen dat dit tot blokkades leidt bovenin de demperstang....

 

groet'n,

 

Tukker

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is snel Tukker.

Nr 20. In het handboek van Peters wordt dit vorkplug genoemd.

Lijkt zo simpel los te draaien, ook op YouTube.

Misschien toch wat meer power nodig.

 

Fijne zondag,

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de vorkpoot uit de kroonplaten en dus los van de motor?

Als hij nog gemonteerd zit dan wil de vorkplug niet omhoog omdat deze aan de demperstang vastzit, je moet de binnenpoot in de onderpoot schuiven als je de vorkplug los van de binnenpoot hebt.

Met sleutel 14 mm kan je dan de vorkplug van de demperstang halen

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die "vorkplug" draai je ook niet zomaar van de demperstang af want die laatste draait mee. Je draait de plug los uit de binnenpoot en trekt het geheel omhoog waarna je bij de borgmoer (#19) kan.

Maar eerst de onderste inbusbout losdraaien, dat gaat makkelijker als de rest nog gemonteerd zit en onder veerspanning staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderste inbus bout losdraaien is niet nodig, de plug los draaien en de binnenpoot laten zakken en je kunt bij de borgmoer 14 mm

Spanning staat er nagenoeg niet op om de plug van de demperstang te verwijderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar de rode streep bij staat vasthouden met steek sleutel 14 en waar de blauwe streep bij staat losdraaien met de klok mee 815322911_veer(Middel).thumb.jpg.40603ff95a434d0d84dccb0fe19e15ca.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Johan zei:

Onderste inbus bout losdraaien is niet nodig,

Ik ga er vanuit dat hij onderhoud wil plegen aan de vork en wil je dat goed doen dan zal die bout eruit moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderhoud houd in olie verversen en dan hoeft de inbus niet los, veer verwijderen en op de kop in een lekbak zetten en alle olie loopt eruit

Bij vervangen van de keerringen moet wel de inbus los om de demper en binnenpoot te verwijderen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Johan zei:

Onderhoud houd in olie verversen en dan hoeft de inbus niet los, veer verwijderen en op de kop in een lekbak zetten en alle olie loopt eruit

Ieder zijn manier, ik vind dat er dan te veel drap in de vork achterblijft.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, V4 Rosso zei:

Ieder zijn manier, ik vind dat er dan te veel drap in de vork achterblijft.

Dat is inderdaad de praktijk.......als je - net als ik - eigenlijk een beetje te lang wacht met verversen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor elkaar. Dank jullie voor de adviezen. Extra krachtige hand met steeksleutels op de juiste plaatsen (Klein, dank voor de heldere foto).

Jammer van het misleidende plaatje in het handboek van Peters (ringsleutel op de kop vd vorkplug).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Er zijn ook mensen die de plomp in rijden omdat de gps niet aangeeft dat er een pontje is.

Altijd je eigen boeren verstand erbij blijven houden.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...