Ga naar inhoud

Motor dood bij starten


Leo
 Delen

Aanbevolen berichten

Op het moment dat ik de startknop indruk komt het voor dat de motor helemaal uitvalt. Dashboard helemaal uitgevallen. Klokje daarna op 01:00 AM, dagtellers op 0 km. Motor start wel maar het komt steeds vaker voor. Is dit iets van de spanningsregelaar of misschien het start-relais?

Van het weekend de accu en dynamo door gemeten. Die zijn nog goed. 13. en 14.4 volt

aangepast door Leo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stator denk ik.
Klokje op 0 betekend te weinig stroom en dat kan een kapotte accu zijn en anders de stator die doorgebrand is.
Bij 1 doorgebrande fase werkt alles maar levert hij niet meer genoeg stroom om naast de motor te laten werken ook de accu op te laden. Na een paar keer starten is de accu leeg en mag je duwen of jumpstarten.
Bij 2 doorgebrande fasen is er ook niet voldoende stroom om de motor te laten functioneren.
Bij compleet leegstarten van de accu kan je ook de accu slopen dus misschien zijn ze allebei stuk waarbij de 1 de ander heeft gesloopt (kan en beide volgordes).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de massa van de blauwe stekker het probleem is

De blauwe stekker bevind zich achter het linker kuipdeel aan de bovenkant

Stekker loshalen en schoonmaken, de masse draad is het onderste (laatste draad) van de stekker en is groen gekleurd.

Evt de groene draad overbruggen van de mannetjes zijde naar de vrouwtjes zijde door er een draad overheen te solderen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was ook de verbinding in de gele stekker niet helemaal lekker, dat is een blok de massa van alle verlichting in de kuip en nog wat andere zaken bij elkaar komen. Deze gaat vervolgens met een draadje door de beruchte blauwe stekker.
Alle massa draden preventief buiten de stekkers om gelegd en daarna nooit meer last gehad van uitval/ niet starten. Hiervoor ook een dikkere draad gebruikt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met de accu eens op te laden met een lader of desnoods via een auto-accu.
probeer hem dan nog eens te starten, en ga meten aan de dynamo en aan de accu.
Daarmee kan je vinden of je een laadprobleem hebt vanwege de dynamo (stator) of de spanningsregelaar.
Als dat allemaal goed is, dan ga je verder zoeken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vergeet niet dat een motor met een goede accu gewoon kan rijden tot die leeg is. Massa problemen kunnen ook maar niet willen starten zegt in eerste instantie iets over de accu en daarna pas iets over het laadsysteem tenzij de startzekering sluiting is gaan maken door slechte massa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dynamo geeft nog maar tussen de 65 en 68 volt. Als ik het goed begrijp zou dat tussen de 75 en 80 volt moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je over alle drie de draden in alle combinaties gemeten? 

65-68 V (bij hoge toeren) lijkt idd wat aan de lage kant, maar ik weet zo niet of het te laag is. Sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Eric zei:

Heb je over alle drie de draden in alle combinaties gemeten? 

65-68 V (bij hoge toeren) lijkt idd wat aan de lage kant, maar ik weet zo niet of het te laag is. Sorry

Hoi Eric,

Ja, op alle drie de draden in alle combinaties gemeten en dus steeds ergens tussen de 65 en 68 volt bij 5000 rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooraf: Heb je de blauwe en gele stekkers ook al nagekeken zoals de experts hierboven al zeiden?  

 

Of 65-68Volt te laag is weet ik dus niet en kan ik ook niet zo snel terugvinden. Mag je zelf googlen als je dat nog niet hebt gedaan. 

 

Deze tests van de stator en spanningsregelaar kun je ook nog doen. Kun je in elk geval vaststellen of daar nog een probleempje zit. Maar vergeet die blauwe en gele stekkers niet eerst te checken....

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...