Ga naar inhoud

Kortsluiting


Lex67
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedeavond, ik heb een vraagje, 2 weken geleden accu leeg, gestart met startkabels, toen zo dom geweest plus en min te verwisselen ... 30A zekering stuk dus vervangen..nu start hij alleen met startkabels... accu is nieuw en vol.. iemand enig idee wat er allemaal kapot kan zijn? stator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lex67 zei:

nu start hij alleen met startkabels... accu is nieuw en vol.. iemand enig idee wat er allemaal kapot kan zijn? stator?

Als je alleen kan starten mbv een externe accu/starthulp is je accu stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie na het starten goed blijft lopen dan verdenk ik niet de stator. Ik vermoed idd ook de accu. 
heb je al wat metingen gedaan? 
snelste manier: laat de accu even doormeten in een motorzaak/garage. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties, maar de accu is nieuw,ik heb na die kortsluiting een nieuwe gekocht, maar dat maakt geen verschil, na een uur rijden kan ik hem nog niet starten, en hij loopt niet goed.

vandaar dat ik dacht aan een doorgebrande stator,of spanningsregelaar maar dan zou hij moeten starten, vreemd is dat hij met startkabels wel start.

Ik ga vandaag wat meten,nog niet echt tijd voorgehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu klemmen wel goed vast, massakabel van de accu aan frame goed bevestigd?

Accu gevuld gekocht?

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu gevuld gekocht idd maar ook nog een nacht aan de lader voordat hij er in ging.

Ik verdenk een doorgebrande stator door de sluiting omdat hij niet goed loopt en niet bij laad.. al gaat wel de verlichting feller branden zodra hij loopt.

Ik ga vanmiddag op onderzoekuit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lex67 zei:

Dank voor jullie reacties, maar de accu is nieuw,ik heb na die kortsluiting een nieuwe gekocht, maar dat maakt geen verschil, na een uur rijden kan ik hem nog niet starten, en hij loopt niet goed.

vandaar dat ik dacht aan een doorgebrande stator,of spanningsregelaar maar dan zou hij moeten starten, vreemd is dat hij met startkabels wel start.

Ik ga vandaag wat meten,nog niet echt tijd voorgehad.

Oké, dan had ik niet goed genoeg gelezen dat de accu nieuw was na de kortsluiting. Als ie niet laadt dan is de stator hoofdverdachte, maar de SR kan ook een knal hebben gehad. Meten is weten zou VFRikus zeggen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad...haha maar het blijft raar dat hij met een volle accu alleen met startkabels start, misschien omdat een auto accu meer kracht heeft.. beetje raar verhaal eigenlijk,maar kortsluiting in de stator knapt het ook niet van op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lex67 zei:

Dank voor jullie reacties, maar de accu is nieuw,ik heb na die kortsluiting een nieuwe gekocht, maar dat maakt geen verschil, na een uur rijden kan ik hem nog niet starten, en hij loopt niet goed.

vandaar dat ik dacht aan een doorgebrande stator,of spanningsregelaar maar dan zou hij moeten starten, vreemd is dat hij met startkabels wel start.

Ik ga vandaag wat meten,nog niet echt tijd voorgehad.

Loopt de motor ook niet goed tijdens de rit van 1 uur ?     Het achterliggende circuit na de accupool aansluiting is goed, als de motor met externe starthulp wel start (en tijdens een rit ook goed loopt).  De oorzaak van het niet willen starten zou dan toch echt aan de accu moeten liggen mijns inziens.  Je kan de spanning op de accupolen eens meten wat er gebeurt als je de startknop indrukt, of die helemaal wegzakt onder de 10 Volt. 

 

En wat hoor je als je met een opgeladen accu probeert te starten ?  Hoor je de startmotor wel ronddraaien ?   Snel (normaal toerental, of langzaam, met moeite ? )     Waar ik nog aan zit te denken is de stator en/of spanningsregelaar die defect kan zijn. Dit is waarschijnlijk niet eens merkbaar als je met een volle accu op pad gaat, en de motor is gestart met starthulp.

Tijdens het rijden kan het zijn dat alle verbruikers de accu leegtrekken in een uur, vooral verlichting gebruikt veel stroom). Als de stator (deels) stuk is, mist misschien 1 of 2 fasen, is de wisselspanning te laag die aankomt bij de spanningsregelaar, en wordt de accu niet bijgeladen tijdens een rit.    Blijft gek dat de motor met nieuwe volle accu niet wil starten...

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij loopt niet goed, hij hou erg in, aan de accu ligt het niet, nieuw en opgeladen, en een andere motor start ermee zonder probleem.

Hij stottert heel erg zeg maar.

Ik ga even een multi meter regelen en dan maar eens kijken of ik iets kan vinden, weet niet of er nog andere zekeringen defect kunnen zijn, heb hem zaterdag geparkeerd...was er ff klaar mee.

aangepast door Lex67
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat Rikus zegt is wel waar je het moet gaan zoeken in eerste instantie want met een volle accu moet de motor gewoon goed draaien zonder in te houden. 

 

Op een accu kan een motor makkelijk een half uur rijden zonder bijgeladen te worden(met kapotte stator.

 

Met andere worden ga het zoeken in de dikke kabels van de motor en massa en en slechte zekeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je gedachte Roel, ik ben eigenlijk meer bang dat er door de kortsluiting iets kapot is gegaan..

Vandaag niet aan toe gekomen om te gaan meten hopelijk morgen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...