Ga naar inhoud

Nieuwe Honda sporttourer


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

Niet best klopt ook weer niet. 

Niet best was ook mijn eerste conclusie. Echter als je het gehele artikel leest, kom je meer tot een conclusie als: Anoniem, onopvallend, te gewoon. Er waren gewoon geen dingen die er uit springen waarom je voor de NT zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vering viel inderdaad negatief op. Blok kan je karakter noemen. Wat beschreven is over het blok, komt overeen met mijn ervaring met CRF1000L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Athome zei:

kom je meer tot een conclusie als: Anoniem, onopvallend, te gewoon

 

dat is toch ook een beetje typisch voor Honda? het moet dan weer een soort makkelijke allemansvriend zijn...

laten wij nou een leuke sprankelende V4 willen hebben, dat is dan toch wat anders :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Ten Kate in Nieuwleusen is het nog mogelijk om een VFR800f op kenteken van 2020 te krijgen. Worden nog sporadisch geïmporteerd dus ik heb al een zoekopdracht gegeven in Marktplaats.

 

Kleur maakt me niet zo veel uit, maar ik wil toch nog graag een aantal jaren kunnen rijden op een heerlijke V4.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Athome zei:

Blok kan je karakter noemen.

of het grote gebrek aan karakter.  Suf blok net als de NC serie maar die hebben nog het grote voordeel van laag brandstof verbruik.  Dat heeft de NT ook niet,  wel een grote tank dat is dan weer positief

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, VFRené zei:

Volgens Ten Kate in Nieuwleusen is het nog mogelijk om een VFR800f op kenteken van 2020 te krijgen. Worden nog sporadisch geïmporteerd dus ik heb al een zoekopdracht gegeven in Marktplaats.

 

Kleur maakt me niet zo veel uit, maar ik wil toch nog graag een aantal jaren kunnen rijden op een heerlijke V4.

Asbakje vol?

VFRikus

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Bazz zei:

 

dat is toch ook een beetje typisch voor Honda? het moet dan weer een soort makkelijke allemansvriend zijn...

laten wij nou een leuke sprankelende V4 willen hebben, dat is dan toch wat anders :P

Het is inderdaad wel typisch Honda. Maar de NT is toch wel erg saai. Net als de Deauville. Er is eigenlijk maar heel weinig waar de NT zich mee onderscheid. Dat doen de concurrenten toch beter.

 

Als we kijken naar onze eigen geliefde VFR modellen. Dan is dat toch anders. Het sterke punt is toch het motorblok met bijbehorend geluid. Rijtechnisch is het ook een allemansvriend.

Een uniek uiterlijk kenmerk is de enkelzijdige achterbrug. En vergeet uiteraard de opgebouwde onverwoestbare reputatie niet. Al kan je daar niets over zeggen als een model net op de markt is.

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ja, Honda kiest voor waarschijnlijk voor omzet, en een allemansvriend verkoopt misschien beter als een sportievere VFR. Ik kon mij nog herinneren dat toen de Deauville 700 uitkwam je die overal zag, veel meer dan welke VFR dan ook in het verleden.

Maar denk wel dat de NT1100 net zo veel vermogen heeft als een VFR750 en een stuk meer koppel, dus zo braaf is die ook weer niet.

En hadden we in het verleden hier op het forum al geconcludeerd dat meer vermogen dan 100 pk "kroeg PKs" waren, leuk om over te praten maar je hebt er normaal gesproken niets aan.

Dus de NT1100 met 102 pk en 104 nm is nog zo saai nog niet.

En dat je met 102 pk niets te kort komt heeft ook een lezerstest bij motor.nl met verscheidene allroads al bewezen. Op de Africa Twin met dezelfde 102 pk misste ze geen vermogen tegenover de BMW en KTM met bijna 150 pk.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De PK's zijn voldoende al vind ik het voor ons 2 toch net te weinig. Maar dat is persoonlijk

Het gaat er ook om hoe die PK's vrijkomen en daar zit de onopvallendheid. Net als @Smuiger al concludeerde. Het is als een NC. Ook zo niets zeggend.

 

Veel omzet genereer je niet perse met een Allemansvriend. Een motor is meer een belevingsproduct dan een auto. De Deauville zat in een andere tijd met een ander aanbod in de markt. Er is nu meer concurrentie in dit segment.

Ik mis persoonlijk de electronisch instelbare vering. Ideaal als je 50/50 alleen of met zijn tweeën rijdt. Dit biedt de concurrentie bijvoorbeeld wel. Met een paar drukken op de knop de veervoorspanning en eventueel demping ingesteld op een andere belasting. Het feit dat de standaard vering er al niet positief uitkwam, is voor mij al reden om NT niet te kopen. Ik moet dit dus weg kunnen strepen tegen een ander aankoopargument.

 

Als ik naar de andere motoren in deze test kijk, zou mijn eerste keuze bij de Tracer 9 of de BMW liggen. Dat is puur op basis van de foto's. Deze motoren spreken mijn meer aan. 

Op basis van rijervaring heb ik de Versys ook heel hoog zitten. Het blok is saai en soms vervelend (trillingen) maar de windbescherming en stuurgedrag zijn top (t.o.v van mijn huidige CT).

Het blok van de Versys vind ik zelf fijner dan die van de AfricaTwin 1000. Zit toch wat meer spirit in. 

Alles bij elkaar heb ik nu stiekem de uitslag van de test al genoemd:

1. Tracer 9

2. BMW 900 nog iets

3. Versys 1000 (basis model)

4. NT1100

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen weekend een half uurtje mogen sturen met de NT1100 door het Pfalzerland (met dank aan Motoplus).

Wat vond ik ervan:

 

Het is een echte Honda. Ik ging er opzitten en merkte dat de zit een stuk lager was dan mijn CT. De zithouding was wel erg vergelijkbaar.  Voor een duo zitten de beugels te hoog waardoor je er met de kont er op gaat zitten. Of de duozit is te laag.

Snel na het wegrijden viel mij op de dat het rijgevoel sterk overeenkwam met die de CT. Is niet negatief maar geeft wel aan dat het geen flitsende motor is.

De wegen in het Pfalzerland zijn niet geweldig. Ik weet niet hoe vering ingesteld staat (zo veel is er niet in te stellen) maar ik vond het niet prettig rijden. De achterkant had best wel moeite met de slechte wegen. Dat viel pas echt op toen ik dag later hetzelfde rondje reed met een hagelnieuwe Triumph Tiger 1200 met elektrisch instelbare vering. Dat reed zo veel beter op die belabberde wegen.

Het sturen gaat iets makkelijk dat met de CT en is erg koersvast. Het display is super duidelijk afleesbaar. Het knoppencluster een de linkerkant daarentegen is een drama. Ik moet eerst een keer stoppen om te kijken waar mij knop voor de knipperlichten nu precies zit.  Ik ben nog aan spelen geweest met de alle knoppen op de beide stuurhelften maar het zo niet intuïtief wat de betekenis van de knoppen is. Ze doen allemaal wat anders dan je verwacht. 

 

Het 1100cc motor is merkbaar krachtiger dan die van de 1000cc Africatwin. Ik vind wel dat onder de 4000 toeren er niet zo veel gebeurd. Dat is vergelijkbaar de V4 van de CT en dat valt mij enorm tegen voor een Twin. Ook bokt de Twin onder de 3000 toeren duidelijk. Ik had verwacht dat het allemaal soepeler zou zijn. Als je boven de 4000 toeren zit, begint blok het wel goed te lopen. Het vermogen is absoluut voldoende. Voor rijden met Duo kom ik toch wat te kort.

De DCT is supersoepel. Duidelijk een verbetering t.o.v de generatie in mijn CT.

 

De windbescherming is volledig afhankelijk van je postuur en lengte. Mijn 1.87m lengte kan de ruit gewoon niet hoog genoeg. Werd er al snel misselijk van. In de laagste stand is er voor mij ook nog te veel hinderlijk turbulentie. Ik kan er niet de hele dag mee rijden (misselijk worden). De extra flapjes op de kuip houden de handen lekker uit de wind. In de zomer wellicht niet fijn maar op de koude momenten waardeer je het wel. Ik schat dat voor mensen tot ongeveer 1.80m de ruit wel goed is. Toen ik iets in elkaar dook was namelijk wel goed.

 

Als laatste nog even de remmen. Hier kan ik kort over zijn. Deze zijn gewoon goed. Zit een stevige vertraging in. Zowel voor als achter. Het gevoel in de remhendel is ook zoals je het van een Honda verwacht.

 

Helaas zijn mijn skills door de 2 coronajaren best wel weggezakt. Weinig in het buitenland geweest en sowieso weinig kilometers gemaakt. Dat samen met de slechte bochtige wegen zorgde dat ervoor dat ik echt wel aan de veilige kant bleef rijden. Hierdoor heb ik niet het beeld kunnen krijgen wat ik graag gewild had.

aangepast door Athome
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na mijn rondje gesproken met Motoplus over mijn ervaring. Ze raadde mij aan om ook de Tiger 1200 eens te proberen. Wat wil het geval. Ook die was aanwezig en ook beschikbaar voor een proefrit (niet van motoplus).

Daar heb ik een dag later een ronde opgedaan. 

Ook even een korte verhaaltje hierover.

 

Als je een CT gewend bent, zou je de Tiger nerveus kunnen noemen in het stuurgedrag maar wel stabiel. De motor wil graag de bocht om.

Het motorblok is een klap sterker dan die van de CT of NT1100 maar tegelijkertijd ook veel soepeler. In vijfde versnelling is Tiger 1200 sterker dan de CT en NT1100 in de derde versnelling bij dezelfde snelheid. De Tiger rijdt direct weg, terwijl de Honda's eerst op toeren moeten komen.

 

Ik ben redelijk lang (1.87) en daarom stond het zadel in de hoogste stand. Hierdoor vond ik dat ik meer op de motor zat dan in de motor. 

De quickshifter doed het goed zolang maar met met ferme tikken schakelt. Anders wordt de ontsteking te lang onderbroken. De remmen zijn ook erg goed maar het gevoel is totaal anders dan bij Honda. 

De windbescherming is voor mij gewoon ruk. Ruitje hoog of laag maakt het niets uit. Te veel turbulentie

Afleesbaarheid display vond ik in de avondzon lastig. Ik kon slecht zien of ik het knipperlicht had ik geschakeld. De knipperlichten zijn overigens voor iemand die achter de motor rijdt ook niet altijd even goed te zien. 

 

De elektronisch instelbare vering is een stuk beter dan de vering van de CT of NT1100. Op de slechte wegen had ik vering behoorlijk soft gezet. Dat reed een stuk prettiger. Toch beef de motor goed stabiel en gecontroleerd de bochten door gaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...