Ga naar inhoud

Nieuwe Honda sporttourer


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

https://www.motor.nl/nieuws/chinese-fabrikant-benda-onthult-nieuwe-v4-met-150-pk/?utm_source=nieuwsbrief

 

Benieuwd of dit blok los is te bestellen en past in mijn kettingaangedreven VFR800VTEC.

 

image.png.9469ccdf3701753a64782ac0289819c1.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik vind de africa twin ook leuk klinken. Misschien doe je er goed aan die grote moderne uitlaat te vervangen door iets dat wat meer café racer uitstraalt zoals deze witte die ze hebben voorgesteld:
2022-Honda-Hawk-11-04-1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die uitlaat net als bij de Africa Twin zo hoog is omdat motorfabrikanten de grenzen opzoeken van eisen als Euro5. Die eisen zijn (nu nog) bij constante snelheid.

Honda heeft op zijn Africa Twin en afgeleide motoren een dubbel uitlaatsysteem met servoklep erin.

Als je een constante snelheid rijdt maakt die een geluid wat voldoet aan die Euro5 eis. Geef je gas of rij je in een andere versnelling gaat het tweede deel open met veel meer geluid. Vraag maar aan @petrovski die 7000 km achter mij gereden heeft heen en weer de Noordkaap.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

En is dat bovengenoemde AfricaTwinsysteem dan ook hetzelfde systeem als onze VFR1200F met z'n twee uitlatensysteem (patatzak) met klep?

Vind het overigens wel een akseptabele (tweecilinder, dat wel..)motor en vooral ook een stuk lichter dan een 1200F.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mechanisch vergelijkbaar, maar ik geloof dat er op het forum gezegd is dat bij een VFR1200F de klep opengaat bij 4000 toeren.

Bij de Africa Twin is die eigelijk alleen afhankelijk van het gashandel. Dus ook bij lage toeren gaat die klep open als ik maar genoeg gas geef.

Dus bij een constante snelheid gaat die eigenlijk niet open.

Omdat er veel motoren tegenwoordig met vergelijkbare systemen zijn uitgerust gaan er weer stemmen op om geluidsnormen voor motoren te maken die ook onder dynamische belasting als acceleratie onder een bepaalde norm vallen, nu zijn de eisen alleen voor statische belasting als je met een constante snelheid rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met mijn zoon of zoals in de vakantie met petrovski achter mij rijd, hoor ik het uitlaatgeluid van mijn motor vooral via hun microfoon van hun Sena communicatie als ik accelereer.

Het is zoals normaal vooral naar achteren gericht.

Daarom is het verhaal van "loud pipes save lifes" helemaal niet waar.

Auto's die voor je rijden horen je helemaal niet aankomen, zeker als ze de radio wat harder hebben staan.

In Tsjechië hadden ze testen daarmee gedaan en om altijd goed gehoord te worden ook in auto's voor je waar de radio redelijk luid staat, moet je 135 db produceren, dat is net zo veel als een laag vliegend vliegtuig.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...