Ga naar inhoud

Nieuwe Honda sporttourer


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron : Motorfreaks.

 

https://www.motorfreaks.nl/artikel/nieuws/motor-nieuws/honda-nt1100-sporttour-bevestigd-in-documente/41822/artikel.html
 

Honda NT1100 Sporttour bevestigd in documenten

19 augustus 2021
Na eerdere geruchten omtrent de nieuwe lijn bevestigen nieuwe documenten de komst van nieuwe sport-tour modellen bij Honda. Hier zijn de details van het nieuwe model dat volgens onze Amerikaanse collega's van Cycleworld NT1100 gaat heten.

Honda_CB1100X_2.jpg

 

 

November vorig jaar schreven we al over een nieuw ophanden zijnd sport-tour model waar bij Honda aan werd gewerkt en waarvan we dachten dat 'ie CB1100X zou gaan heten. Dat laatste hadden we van de Japanse collega's van AutoBy, die zo overtuigd waren van hun gelijk dat ze d'r meteen een paar rendering-tekeningen van hadden laten maken.

Uit homologatie-documenten blijkt nu dat er inderdaad een nieuwe sport-tour fiets bij Honda aan zit te komen, die bij Big Red de projectnaam SC84 heeft gekregen. Werd vorig jaar gedacht dat het nieuwe model als CB1100X op de markt zou worden gezet, wordt nu de naam NT1100 steeds nadrukkelijker genoemd. 

Wat een heel begrijpelijke en logische stap van Honda zou zijn, dezelfde initialen zijn ook bij de (NT650/700) Deauville gebruikt. Bovendien snijdt het mes dan van twee kanten, want de Deauville werd ook door een tweecilinder aangedreven, waar CB bij Honda voor een viercilinder staat. 

 

Nog even over de projectnaam: SC84. In Honda's codeboek verwijst "S" naar motoren boven de 900cc, en staat "C" voor een straatfiets. De NT1100 valt precies in die categorie. Ter illustratie: de projectnaam van de CRF1100L Africa Twin is SD08, waarbij "D" staat voor een model waarmee je offroad kunt gaan. 

Zoals we vorig jaar al schreven wordt project SC84 aangedreven voor de beproefde 1.084 cc paralleltwin van de Africa Twin, die volgens de homologatie-documenten hetzelfde topvermogen en koppel van 102 pk bij 7.500 tpm en 105 Nm bij 6.250 tpm heeft. Vergeleken met de Africa Twin is de NT1100 echter smaller, korter en lager en heeft als voordeel dat het accent volledig op de straat is gelegd. 

Verwacht trouwens geen supercompacte fiets, hoewel dus kleiner dan de Africa Twin is het nog steeds wel een grote fiets. De wielbasis is met 1.534 mm weliswaar 40 mm korter dan de Africa Twin, maar het is nog steeds een ruime maat. De totale lengte is 2.240 mm en dat is slechts 100 mm korter dan de AT. 

 

Met een rijklaar gewicht van 237 kilo / 248 kg DCT is 'ie zelfs 11 kilo zwaarder dan de Africa Twin, maar dat gewicht zit 'm vermoedelijk in de zwaardere kuip en zijkoffers. De NT1100 wordt in twee versies op de markt gezet: NT1100A en NT1100D, waarbij de eerste voor de handgeschakelde en de tweede voor de DCT versie staat. 

Gezien het feit dat Honda het blok met de Africa Twin deelt is het aannemelijk dat ook veel van de elektronica zal zijn gebruikt, ofwel een 6-assige IMU die bochten-ABS en bochten-tractiecontrole aanstuurt, evenals de cruise control. Met dat verschil dat 'ie geen offroad-settings heeft. Logisch zou ook zijn als 'ie hetzelfde 6,5" TFT kleurendisplay krijgt, met Android Auto en Apple Car Play. 

Wat chassis-design betreft heeft Honda twee patenten ingediend, die beide duidelijk zijn bedoeld voor een straatmodel dat is gebaseerd op het blok van de Africa Twin. Het eerste was een backbone dubbel wiegframe, met een enkele hoofdbuis over het blok en de wiegbuizen onderlangs. 

Het tweede was een uit stalen buizen opgebouwd vakwerkframe met aangeschroefde gietaluminium schetsplaten rond het scharnierpunt van de achterbrug. Dit design matcht het meest met het ontwerp dat Japanse bronnen, inclusief het normaal betrouwbare AutoBy (dat het eerder bij de
 CMX1100 bij het rechte eind heeft gehad), denken dat gaat komen. 

Voor de exacte ins en outs zullen we moeten wachten totdat de motor wordt onthuld, maar gezien het feit dat Honda typegoedkeuring heeft aangevraagd zou dat best wel eens snel kunnen gebeuren.

 

 

 

 

aangepast door Paske
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Oostenrijk reedt er een nieuwe Goldwing voor ons , niks logge motor meer. Lag misschien ook wel aan de berijder, maar een sportmodus zou goed kunnen bij die berijder.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De nieuwe GoldWing ziet er inderdaad een stuk dynamischer uit dan de oude. Maar sport/toer of toer/sport vind ik toch een brug te ver. 

Dat er voor het type motor toch sportief mee kan rijden maakt het geen sportieve motor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites



Een heel goede bron van informatie is een dealer in de U.S. Pro Kevin (ben ingeschreven op zijn alert mails) en daar heb ik nog niets van ontvangen. 


Dat is vaak het geval, maar ze krijgen niet alle modellen van Honda in de US.
Ik weet nog dat ik in 2013 net na de aanschaf mijn Crosstourer in Alpharetta (Georgia) was om les te geven, en een paar keer per jaar komen daar alle Honda powersport dealers van de oostkust bij elkaar om met Honda en elkaar te vergaderen. We raakten tijdens het ontbijt in het hotel aan de praat omdat ik mijn VFROC shirt aan had en zij ook allemaal Honda motorfiets shirts. Ik liet ze trots een foto van mijn net aangeschafte Crosstourer zien. Hun reactie was dat zij ook wel dat Honda model wilde hebben om te verkopen, maar dat Honda Corp Japan beslist welk model waar verkocht wordt. Zij hebben nog drie of vier jaar moeten wachten eer zij dat model kregen.
De vraag is dus of zij wel geïnformeerd worden als er in Europa een nieuw model wordt geïntroduceerd en niet in de US.

Vriendelijke groeten,
Bert

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Suzuki komt nu ook met een volwaardige sport-tourer, de GSX-S1000GT die de S1000f komt vervangen. https://www.suzuki.nl/motoren/modellen/street/gsx-s1000gt-coming-soon/ 150pk, alle moderne gadgets en 226 kg rijklaar. Het is geen V4 natuurlijk maar wel precies de specs waar veel 800-rijders hier al jaren naar uitkijken. Ik ben alvast erg benieuwd naar deze rechtstreekse concurrent voor de Kawa Z1000sx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem van de NT1100 is toch het motorblok (en gemis aan cardan maar dat is persoonlijk). In de recent vergelijking tussen de HD Pan American, 1250 GS en AfricaTwin Adventure Sports (Motoplus) kwam dit ook naar voren. Het 1100 blok mist gewoon de pit. En dat is voor de NT1100 eigenlijk nog erger aangezien deze toch wat meer sport/straat georiënteerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo bedoel ik het niet. 

Het blok van de AT 1000 vind ik zelf mak aanvoelen. Dat heeft niet specifiek met de hoeveelheid vermogen te maken maar vooral met de manier hoe het vermogen vrijkomt. 

In de recente test in de Motoplus wordt eigenlijk hetzelfde gemeld over het 1100 blok. Het blok van de 1250GS voelt levendiger aan.

Voor de AT is een wat mak aanvoelend blok niet perse een nadeel. Voor een model als de NT1100 juist wel. Hier verwacht je meer leven in de brouwerij. In vergelijking met de beoogde concurrentie is 100 PK ook niet te veel. Een Pk of 20 extra is absoluut geen schande. Beulen van 150+ PK's zijn dan weer het andere uiterste.

 

Een motor als de Yamaha MT07 heeft ook maar 75 PK en toch wordt het blok geroemd om zijn levendige karakter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst stukje gereden op de Ducati MS v4, 170pk, 125nm, 215kg droog. 
Dat liep toch wel effe een stuk harder dan die CT van mij, maar ik ruil hem er niet voor in!

Graag een Honda met deze specs, een kardan en pas bij >60.000km kleppen stellen…

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...