Ga naar inhoud

Slecht terugschakelen naar 1


Remabro
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn VFR 800 fi 1999,schakelt niet lekker terug naar 1e versnelling.

Zijn hier oplossingen voor?

Hij heeft nog maar 24000km gelopen.

Is dit een kwaal of een regulier probleem.

Groeten René.

 

Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de motor al lang? Is het slechter geworden?

 

Om naar de 1 “smooth” terug te schakelen moet je bijna stil staan;
De eerste versnelling heb je ook alleen nodig om vanuit stilstand weg te rijden. Het is dus geen kwaal en het is ook geen probleem. Tenzij je in stilstand de eerste versnelling ook niet of heel erg moeilijk kunt inschakelen. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het idee dat ik er ook last van had. Dit zijn de twee dingen die ik gedaan heb: olie vervangen, verse olie helpt, en sinds kort merk ik een groter verschil bij De befaamde Kroon expulsa. Die gaat toch nog soepeler om met de versnellingsbak.

Het tweede heeft met je rijstijl te maken en een beetje techniek kennis. Als eerste de vraag, ga je stapsgewijs door de versnellingen naar beneden? Of is het koppeling in, 4,3,2, 1 en dan pas koppeling uit?
(Ter illustratie) je rijdt 80 en begint te vertragen voor een stoplicht, als je dan meteen door schakelt naar 1 bewegen je tandwielen in je versnellingsbak nog met dezelfde snelheid en dat betekent dat het lastiger is om in een keer de tandwielen in elkaar te rammen, waardoor je dat ratel geluid hoort. (Dat gaat weg als je meer rust pakt met het terug schakelen en gewoon koppeling in 4 naar 3 koppeling uit, koppeling in 3 naar 2 koppeling uit, etc)

bij mij was dit vooral voorgekomen uit mn rijstijl in de auto als chauffeur, 5 jaar lang. Dus het was even een mentaliteit switch.

Ben benieuwd of dit helpt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh. Dan heb ik het iets te scherp opgeschreven. Ik kan rijdend ook wel terugschakelen maar dat gaat -om de woorden van TS te gebruiken - “niet lekker”. Stroever in elk geval dan alle andere versnellingen. 
 

ik ervaar het niet als een probleem. Heb ook niet het idee dat er iets niet goed is. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor heb ik nu ongeveer een maand of 6 heeft 2 maanden terug nog bij Jos een kompleet beurt gehad alle olie's vervangen motorblok remmen en koppelingsolie.
Terug schakelen doe ik vaak normaal stap voor stap.
Maar aan terug gaan naar zijn 1 heeft ie een hekel aan ervaar ik steeds vaker.zowel rijdend als uit stilstand.
Ketting en tandwielen zijn ook nieuw.
En met juiste speling gemonteerd.
Niks irritanter dan steeds in z,n 2 te moeten weg rijden.

Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit stilstand is het redelijk normaal als daar met een (lichte) klonk gaat. Rijdend moet het vooral niet te vroeg doen, net voordat je stilstaat hoort het brein stuurwiel te gaan.

Maar een heel vaak vergeten stukje onderhoud is het vervangen van de koppelingsvloeistof die eigenlijk altijd gelijk met de remmen meegenomen moet worden aangezien het dezelfde vloeistof is.

Andere oorzaken kunnen versleten koppelingsplaten zijn of een ingeslagen korf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Remabro zei:

Maar aan terug gaan naar zijn 1 heeft ie een hekel aan ervaar ik steeds vaker.zowel rijdend als uit stilstand.
Niks irritanter dan steeds in z,n 2 te moeten weg rijden.

Dat klinkt wel als een probleem. Daar is wel wat meer aan de hand dan "niet lekker" zoals je in je eerste post schreef.

Andere motorolie wil ook nog wel eens verschil maken. Ik weet niet welke motorolie je gebruikt, maar ik heb ook erg goeie ervaringen met Kroon Expulsa. 

 

Anders wordt het tijd om koppelingsplaten en -korf te inspecteren......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag toch wel aannemen dat de specialist hier op dit forum niet de verkeerde olie er in heeft gegooid.
Aardige zaak trouwens daar in Purmerend, ik ga de boel wel open halen en gelijk het hele zooitje wel vervangen inkl nieuwe veren.
Wordt vervolgd.

Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Remabro zei:

Ik mag toch wel aannemen dat de specialist hier op dit forum niet de verkeerde olie er in heeft gegooid.
Aardige zaak trouwens daar in Purmerend, ik ga de boel wel open halen en gelijk het hele zooitje wel vervangen inkl nieuwe veren.
Wordt vervolgd.

Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk
 

En toch , de ervaring leert , de ene olie is de andere niet . Mijn RC36/I kwam uit de winterstalling met , inderdaad Kroon Expulsa en schakelt duidelijk een stuk lekkerder, dan na de vorige oliewissel 2 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-9-2021 om 10:43, Remabro zei:

Ik mag toch wel aannemen dat de specialist hier op dit forum niet de verkeerde olie er in heeft gegooid.
Aardige zaak trouwens daar in Purmerend, ik ga de boel wel open halen en gelijk het hele zooitje wel vervangen inkl nieuwe veren.
Wordt vervolgd.

Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk
 

Ik was het niet en woon niet in Purmerend :worshippy::nono::357: :crossy:

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...