Ga naar inhoud

Vering servicen VFR800fi


ElPolloDiablo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allen,

 

Zoals gezegd in mijn voorsteltopic heb ik sinds gisteren een VFR800fi uit 99. Staat nu 40.000km en hij heeft wat liefde nodig in de vorm van klein onderhoud zoals vloeistoffen etc. Deze ga ik deze week allemaal vervangen. Daarnaast ga ik hem even synchroniseren. Ja, ik ben nogal een pietje precies met onderhoud.

 

Waarschijnlijk heeft de voorvork ook nog nooit verse olie gezien dus dit wil ik ook gaan doen. Maar dan denk ik direct aan andere voorvorkveren. Wie heeft er ervaring met bijvoorbeeld Hyperpro? Dank!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij rijden er hier best veel met Hyperpro rond, ikzelf ook maar niet op een 800Fi maar wel op beide motoren (Crosstourer en XT660Z).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor en achter Hyperpro veren geplaatst op mijn VFR800VTEC en dat is een hele verbetering.

Vooral de voorkant was een flink verschil, wel iets minder comfort op bv klinker weggetjes, maar strakker en fijner sturen in (langere) bochten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Hyperpro veren in de voorvork van mijn 800fi uit 2001. Prima verbetering,, echt goed verschil te merken t.o.v. de originele veren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed te horen.

 

Heeft er iemand een duidelijke how-to hoe ik om te beginnen de vorkolie en de veren vervang? Ik ben redelijk handig tot op zekere hoogte, mits een duidelijke handleiding. In het werkplaatshandboek wordt alleen een complete revisie van de voorvork behandeld.

 

Om de olie en veren te vervangen hoeft de vorkpoot niet compleet uit elkaar toch? Daarmee bedoel ik, de keerringen etc. eruit.

 

Dit zal me enorm helpen! Hartelijk dank alvast.

aangepast door ElPolloDiablo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als de vorkolie nog nooit is vervangen, je beter de voorvork uit elkaar kan halen, even schoonmaken. En dan pas vullen. Dat ben ik ook van plan ergens dit najaar :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de boel toch uit elkaar moet een het is inderdaad nooit gedaan of twijfelachtig dan is het misschien slim om meteen de keerringen te vervangen. Kan je meteen de glijbussen inspecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het was iets later geworden dan zondag. Maar deze VFR heeft nieuwe veren en olie. Als ik Bovenstaande mag geloven is het qua vering een stuk beter geworden. 

Ook zijn de vorkpoten weer lekker schoon gemaakt, op de glijbussen zat wel wat steenslag maar dit hebben we zo goed als we konden weg gehaald met Scotch Brite. Wat wel opviel was dat in 1 vorkpoot fors minder olie zat dan de andere.

Alles bij elkaar was het leuke avond en heeft @ElPolloDiablo ook weer geleerd hoe hij het de volgende keer zelf kan doen. Verder vond ik de fiets netjes uitzien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry ja klopt, binnenpoten inderdaad. The nice and shiny ones sort to say. Je wil ook niet weten hoevaak ik een bout en moer door elkaar haal:schater:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was een zeer geslaagde avond. Het was even werk, maar dan heb je ook wat. Zeer welkom ontvangen in de jaloersmakende klusruimte van Roel en zelfs avondeten gehad, het werd dusdanig laat dat ik toch wat hongerig werd :D

 

Stap voor stap alles uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt (in de frituur, uh, ultrasoonreiniger) en nieuwe veertjes+olie erin gejast. Wat inderdaad bizar was, was dat één vorkpoot amper olie bevatte. Een wereld van verschil in alle opzichten! De voorkant voelt zoveel meer solide aan, ligt strakker op de weg én filtert alle oneffenheden zoveel mooier. De volgende stap is even langs Hyperpro rijden voor advies of de schokdemper nog genoeg demping heeft om er alleen een Hyperpro veer omheen te plaatsen of dat zij een compleet nieuwe schokdemper aanraden.

 

Dus niet alleen leerzaam en nuttig, maar ook nog eens gezellig. Of ik het een volgende keer direct al zelf kan weet ik nog niet helemaal zeker, ik ben bang dat ik het overzicht kwijtraak hoe alles zat en daarna niet meer weet hoe het in elkaar moet. Vrij veel onderdeeltjes in zo'n poot :D

 

Nogmaals bedankt Roel, en je hoort me wel als we de Hyperpro veer moeten plaatsen :D

aangepast door ElPolloDiablo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...