Ga naar inhoud

Voortandwiel schoonmaken


JaccoVFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Ik ben momenteel mijn VFR aan het schoonmaken en kwam onder het voortandwiel flinke klodders troep tegen. Nou wil ik dit graag goed schoonmaken en vroeg ik mij af of het mogelijk is om de zwarte kap (zie foto) eraf te schroeven.  Iemand die hier ervaring mee heeft? of een betere manier om het voortandwiel schoon te maken? 

 

Alvast bedankt!

Screenshot_20211015-183954.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep. die kap kan er af. Wel opletten dat je de zuiger van de koppelingscilinder er niet per ongeluk uit drukt want dan krijg je onbedoeld een hele klus..... 

Ik denk wel dat alle boutjes los moeten...ook die van de koppelingscilinder.....

 

Misschien handig als je een werkplaatshandboek (digitaal) aanschaft? Zeker als je van plan bent om vaker zelf wat aan de motor te sleutelen is dat best handig. Maar hier vragen mag natuurlijk sowieso. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

die cilinder kan op het kapje blijven.  dacht dat 1 vd boutje langer is en er door steekt,  Die moet los.  makkelijker is het ding gewoon los maken.  en idd denk om de zuiger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad makkelijker om deze eraf te schroeven, dat zijn maar 2 boutjes meer en dan kan je er meteen een tywrap omheen doen om te voorkomen dat de zuiger eruit komt terwijl je bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppelingscilinder laten zitten, er zit een beveiliging achter. De druk cilinder kan er nooit helemaal uit komen op die manier. (stoot tegen een metalen stop aan)

De koppelingscilinder zit met 3 bouten vast 1 is inderdaad langer die moet los. De andere twee laten zitten. ( twee korten)

De overige bouten van de kap kun je gewoon loshalen.  Let goed op welke bout uit welk gat komt, ze hebben allemaal een andere lengte en moeten op dezelfde plek weer terug geplaatst worden.

Je komt ook nog een groene pakking tegen en twee pas busjes waar het kapje mee op zijn plek gelegd word. De groene pakking tegen het blok hoef je niet te vervangen.

De pakking achter de koppelingscilinder trek je vaak kapot als je die van de kap gaat afhalen. En deze moet je dan wel weer vervangen. Dus mooi laten zitten als de koppelingscilinder goed werkt.

 

 

Vervolgens kun je de boel gaan schoonmaken.

 

tanw.thumb.jpg.2f860541c28286c88094ea2a423e078d.jpg

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima uitleg van Mhiam. De binnenkant van de ketting”kast” is vaak net zo smerig. Overigens heeft het niet veel zin om alles super brandschoon te maken, want na een paar smeerbeurten is het schone wel weer verdwenen. De grootste smeerboel verwijderen levert hetzelfde resultaat op. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...