Ga naar inhoud

Tijd en tripmeter reset bij start


 Delen

Aanbevolen berichten

Om dat echt te meten moet je een scope gebruiken.

Op mijn VFR heb ik op die manier eens een startstroom van 160 Ampère gemeten.

Was maar een paar milliseconde, maar toch...

VFRikus

edit: van een voltmeter zal een accu niet leeg raken, die gebruikt minder dan het digitale klokje

 

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks @AFS Motorparts, klinkt erg logisch ook. Inmiddels zit de accu erin en het is een wereld van verschil. De oude accu was 7,5 jaar oud (de datum stond erop geschreven) dus een nieuwe mocht wel. Starten nu: 10.7 en het rijden voelt wel wat anders aan nu om de een of andere reden, lekkerder. Het kan tussen de oren zitten natuurlijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat zit meestal niet tussen de oren.
Vervangen van een slechte accu zorgt er wel degelijk voor dat je verschil merkt in het oppakken van de motor.
In theorie levert jouw dynamo/spanningsregelaar ruim voldoende stroom voor alle verbruikers, maar in de praktijk merk je toch dat je met een slechte accu slechtere prestaties krijgt. Of dat nu ligt aan de ontsteking, de brandstofpomp, de ECU of iets anders, dat weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een broodje aap. Als de combinatie dynamo en sr goed functioneert is de accu passagier.

Conclusie: het zit toch tussen de oren, of de SR is niet fris en zijn er spanning variaties in het systeem.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou… ik moet toch even uitleggen wat ik bedoel. Zoals @AFS Motorparts al meldde pakt de motor als een raket! Tevens loopt de motor gewoon lekkerder met accelereren en ik heb nauwelijks last van bokken in iets te hoge versnelling met iets te weinig snelheid. Nu zit er een Powercommander ingebouwd (geen idee of ie het doet maar dit terzijde), misschien is deze weer tot leven gewekt… echt, een wereld van verschil. Ik had het idee, de uitkeg van @Ray, dat het toch tussen de oren kon zitten maar na vandaag rijden met regen ben ik echt overtuigd dat de accu een enorme bijdrage heeft aan hoe de motor nu rijdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Tijd voor een update: ik denk toch dat het aan iets anders ligt. Onlangs was mijn accu leeg toen ik van werk naar huis wilde rijden. Bummer, maar ik heb de boel opgeladen en alles werkte weer naar behoren. De reden van het leeglopen van de accu is, naar mijn idee, de handvatverwarming. Ik had de Battery Save Mode uitgezet omdat de verwarming na ±20min uitgaat. Nu had ik ergens op internet gevonden dat als je je verwarming niet uitzet deze je accu kan leegtrekken. BSM weer aangezet en nergens meer last van gehad. Tot ik vanochtend weg wilde rijden en de accu wéér leeg was. Nu kan het óf de hvv zijn, óf de sr. Ik weet het even niet meer, ik begin bij de hvv door deze af te koppelen en te kijken of dat problemen oplevert. Zoals eerder al gemeld heb ik geen multimeter en kan niet de sr doormeten. Wellicht rij ik naar een garage om eea te checken. Misschien heeft een van jullie nog ideëen... maar het begint nu niet leuk meer te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de accu echt leeg was dan kan deze ook alweer stuk zijn omdat diepontladen (minder dan 40% capaciteit over) volgens mij oorzaak nummer 1 is van vroegtijdig overlijden van motor accu's.

Dit kan ook bij een nagelnieuwe accu.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ed Gnoj zei:

Ik had de Battery Save Mode uitgezet omdat de verwarming na ±20min uitgaat.

Volgens mij geef je zelf het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar deze had ik weer aangezet, dat heb ik ook vermeld. Toch is de accu weer leeg. Daarom twijfel ik of het niet iets anders is.

3 uren geleden, Ed Gnoj zei:

BSM weer aangezet en nergens meer last van gehad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de spanning meten van de SR in een garage zegt niks, ik heb zelf ooit bijna een half uur moeten rijden met de multiemeter op de tank geplakt voort ik de spanning zag instorten.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ed Gnoj zei:

Maar deze had ik weer aangezet, dat heb ik ook vermeld. Toch is de accu weer leeg. Daarom twijfel ik of het niet iets anders is.

 

Niet goed gelezen, ik dacht dat je het weer aan had gezet nadat hij de accu leeg had getrokken.

Je zegt geen multimeter te hebben maar een goedkope van rond de 2 tientjes is goed genoeg om veel dingen te controleren of uit te sluiten dus misschien toch een kleine investering doen?

Een stuk goedkoper dan voor ieder wissewasje naar een garage te moeten.

Op zich heb je 3 opties, hij laad niet (voldoende) bij, je hebt een lekstroom of de accu loopt te snel leeg en is dus stuk.

Je zal dus echt moeten gaan meten om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niks. 
Toch maar eens een multimeter aanschaffen inderdaad, dat kan nooit kwaad. Voorlopig heb ik de hv afgekoppeld. De accu zit weer vol en, volgens het kastje dat eraan zit, vol en een groen vinkje. Nu zal dat vinkje weinig zeggen denk ik. Maar startte lekker vlot, morgen weer lekker rijden en dan zie ik wel verder. Mocht ik weer gedoe hebben ga ik de sr eens nader bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe spanningsregelaar maar gekocht, leek mij de meest voordehand liggende oplossing, na de nieuwe accu. Vervangen is goed te doen. Dacht ik. Fijn weer stukje huisvlijt waarbij de 2e stekker voor het gemak maar totaal weggeknipt is. Erg blij mee maar niet heus :wall:

39CF485D-929B-4C43-BAE6-8C3E1DC87D2E.jpeg

aangepast door Ed Gnoj
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...