Ga naar inhoud

Remschijven aanhaalmoment


V4hier
 Delen

Aanbevolen berichten

Techneuten!

 

Bij het monteren van nieuwe schijven vóór vroeg ik mij af met welk moment de M6 boutjes nu eigenlijk moeten worden vastgezet. Brembo zegt 14 Nm, de Honda handleiding zegt 20 Nm in de tekst en 23 Nm in de tekening. Beetje vreemd, niet?

IMG_20211117_204436.jpg

Schijf.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad vreemd, ik zou als ik al een momentsleutel zou gebruiken voor de 20Nm gaan.
Dit staat bij mijn handboek van de VTEC ook en daar heb ik geen verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah 20nm is bijna niks en 15 is net an handvast.  M6 kan gewoon vast gedraaid worden twijfel je draai dan eens een m6 boutje vast met een moment sleutel dan krijge je het gevoel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar je moet ook rekening houden met het materiaal waar het in zit en dat is aluminium.
Wanneer je dat te vast zet dan loop je het risico het draad eruit te trekken.
Ik gebruik slechts voor enkele zaken de momentsleutel maar ben me wel bewust van de treksterkte van de bouten en de materialen. Ondanks mijn uitgebreide sleutel ervaring gaat het vrijwel altijd goed.... vrijwel, niet altijd dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, V4 Rosso said:

Als Brembo de fabrikant is van jouw schijven dan hun opgegeven waarde aanhouden.

Nee, juist niet.
De remschijf heeft niets met het aanhaalmoment van doen, maar het wiel waarin je het schroefdraad aanhaalt juist wel.
Met andere woorden, gebruik de Honda specificatie hierbij.
Dan moet je alleen nog kiezen voor welke..... :schater:

Maar of je nu 20 of 23 Nm gebruikt, dat maakt eigenlijk niets uit.
Als het schroefdraad in de wielnaaf nog goed is kan het ook wel 50Nm aan (mits de bout lang genoeg is).
Wel een drupje Locktite op de bout doen als je hem hergebruikt.
Hen je nieuwe bouten (zoals Honda meestal voorschrijft) dan zit daar al een borgmiddel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, V4 Rosso zei:

Als Brembo de fabrikant is van jouw schijven dan hun opgegeven waarde aanhouden.

 

1 uur terug, AFS Motorparts zei:

Nee, juist niet.

In dit geval wat Frank zegt maar dat geldt niet voor alle gevallen.
Als je een stalen onderdeel bevestigd op een stalen basis vervangt voor een aluminium of kunststof onderdeel dan is het wel raadzaam het aanhaalmoment van de fabrikant van het onderdeel aan te houden.
In dit geval is het wel apart dat het moment van de fabrikant van het zachtste materiaal hoger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Ray zei:

In dit geval is het wel apart dat het moment van de fabrikant van het zachtste materiaal hoger is.

Ik weet niet of de  aluminiumlegering van de drager van de schijf zachter is dan dat van het wiel. Ook de dikte van het ingeklemde materiaal kan afwijken van het origineel wat van invloed is op het aanhaalmoment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die drager zo zacht is dat het eerder vervormt dan dat je de draad uit een aluminium wiel trekt dan zou dat betekenen dat je bij de eerste keer stevig remmen de schijf rond de drager draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen, bedankt voor jullie leerzame input. Ik laat zelf ook wel altijd mijn 'aanhaalmomentgevoel' (:lol:) meespreken, al is het voorgeschreven moment normaalgesproken leidend bij kritische bevestigingen. Op buitenlandse sites kwam ik voor dit soort M6 boutjes eigenlijk overal een voorgeschreven moment van 14 footpound tegen, dus ik vermoed dat Brembo hier de newtonmeters en de foutpounds door elkaar heeft gehaald. 14 ft-lb = 20 Nm, dus heb ik dat maar aangehouden 😉

 

Groeten, Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, V4hier zei:

Op buitenlandse sites kwam ik voor dit soort M6 boutjes eigenlijk overal een voorgeschreven moment van 14 footpound tegen, dus ik vermoed dat Brembo hier de newtonmeters en de foutpounds door elkaar heeft gehaald. 14 ft-lb = 20 Nm, dus heb ik dat maar aangehouden 😉

Dat kan, maar er zijn er ook waar het voorgeschreven aanhaalmoment (ook M6 boutjes) nog veel lager is dan 14Nm.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...