Ga naar inhoud

AGM/Lood Accu laden met een lithium lader


 Delen

Aanbevolen berichten

Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

 

Ik gebruik, heel incidenteel, wel eens een gewone acculader. In dat moderne spul ben ik niet zo thuis.

aangepast door voodoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even simpel gezegd (het zal vast iets genuanceerder zijn) simuleert een conditielader het gebruik, deze laadt niet alleen maar ontlaad ook en zal tussendoor ook regelmatig niets doen als de accu vol is.
Je kan dus ook pech hebben dat je net de motor wilt pakken als de lader net aan het eind van een ontlaad cyclus zit.
Een druppellader legt zichzelf eigenlijk in de naam al uit, deze laadt constant met een lage spanning. Hij druppelt de accu dus in feite vol en ondanks dat ze vast wel tegen overladen beveiligd zijn zou je bijna denken dat dat dan juist goed is want dan is de accu altijd vol maar een accu vindt dat schijnbaar toch iets teveel van het goede en wil ook af en toe rust hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een optimate is een conditielader en is lange tijd een beetje de standaard geweest maar mijn ex zwager waar ik het eerder over had had ook een Optimate 3 en zelf heb ik er ook 1 gehad waarvan ik het idee had dat hij bij z'n ontlaad cyclus een beetje te ver ging.
Gezien de goede ervaringen van anderen met dit type lader is dat misschien een productiefout in een enkele serie geweest maar hij had 3 keer een kapotte accu en ik heb 2 keer gehad dat de accu geheel leeg was (niets meer dan een klik bij starten).
Nu geen last meer van want de motoren staan niet meer stil voor langer dan een paar dagen en voor die paar weken per keer destijds was een lader helemaal niet nodig geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray ja eens, daar gaat dan frictie of zelfs erger ontstaan als we het hebben over de benaming. 

 

@Geert VFR @voodoo De heeft over het algemeen de volgende stappen:

 

- Oplaad test

- Bulk lading

- Absorptie lading

- Optineel: herconditionering 

- Druppellding 

- Opslag (wekelijkse controle met verlaagde spanning) 

aangepast door HoekmanR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Li-ion accu is dat wellicht nuttig, bij een loodaccu lijkt me dat tamelijk overbodig.

 

Oh, wat is bulklading en absorptielading?

aangepast door voodoo
Vraag toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook graag een keer n lifepo4 accu plaatsen ,maar wat ik niet begrijp dat je deze moet laden met een speciale lader ,en dat je laadsysteem van de motor zelf onveranderd kan blijven.

Verstuurd vanaf mijn S62 Pro met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad 1 van de dingen die ik verwarrend vind, dat is misschien ook de reden dat ik al een paar keer tegen ben gekomen dat je hiervoor een mosfet regelaar nodig hebt maar volgens mij rijden er zat rond met een gewone SR en een lithium accu.
Ook erg verwarrend is dat de betaalbare LoFePo4 accus als Li-ion geadverteerd zijn waardoor ik ook af en toe twijfels heb of het nou een LiFePo4 is of een Li-ion maar dat heeft puur te maken met patenten. In de beschrijving staat dan dat het een Li-ion is met LiFePo4 techniek.
Nadeel van een LiFePo4 is dat deze een fractie lager zitten in voltage maar een groot voordeel is dat deze in tegenstelling tot een Li-ion wel ongevoellig is voor diepontladen. De Li-ion kan wel meer hebben op dat gebied t.o.v. een conventionele accu maar als je hem onverhoopt een keer goed leeg trekt is de kans nog steeds groot dat hij stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cock zei:

Ik zou ook graag een keer n lifepo4 accu plaatsen ,maar wat ik niet begrijp dat je deze moet laden met een speciale lader ,en dat je laadsysteem van de motor zelf onveranderd kan blijven.

Je kan een LiFePo4 prima opladen met een standaard lader zolang er maar geen desulfateerstand opzit. Een speciale lader zal de litihum accu sneller laden en voller (spanning aan eind van de laadcyclus van LiX ligt hoger) en rekening houden met de temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg dit topic omdat ik zinnes ben mijn batterij in mijn VFR1200X (2017)te vervangen. Mijn oog was gevallen op een noco lithium. Ik had ergens gelezen dat de lithium batterijen moeten uitgerust zijn met een management systeem. Dit heb ik gelezen tijdens het zoeken naar type batterij. Ik zou onderstaande willen aankopen , iemand ervaring mee?

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_1083_4764_6452&products_id=3133

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee (behalve dan in radiogeleide tuigen), maar dat lijkt me een prima keuze. BMS hebben ze allemaal en is onmisbaar om de diverse cellen te balanceren. Ik heb de vorige keer getwijfeld en dan toch maar voor een klassieke batterij gekozen, enerzijds omwille van het prijsverschil, anderzijds omwille van de compatibiliteit met mijn Optimate. Nu zou ik allicht ook voor lithium gaan, de techniek staat nu echt wel op punt en met zo'n geringe zelfontlading hoef je de accu tussendoor niet meer aan de lader te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@knalselder @Bartho Ik heb ervaring met dit type https://www.nr1motor.nl/jmt-accu-lithium-ion-ytz14s-fp.html Helemaal leegttrekken zal je niet lukken. De accu is beveiligd tegen geheel ontladen. Er zal altijd een x percentage in blijven zitten. Tenzij je deze natuurlijk achterlijk lang ongemoeid laat. Die van mij heeft bijna 2 maanden leeg gestaan (herfst/winter) en pakt met laden prima op. Werking is ook nog helemaal goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een accu kost me ongeveer 0,154 cent per kilometer en daarbij maakt de laadtoestand nauwelijks uit, dus ik ga me er niet druk over maken of verder in verdiepen.

 

En als de accu leeg is omdat ik vergeten ben de schakelaar van de usb-lader uit te zetten pak ik gewoon de antieke, brommende liniaire lader. 

 

:thumpup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...