Ga naar inhoud

AGM/Lood Accu laden met een lithium lader


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste rijders,

 

Ik heb een CTEK lithium XS in bezit voor het laden van mijn Lithium accu. Overigens zeer tevreden met dit type accu in mijn VFR! 

 

Nu heb ik in de schuur ook nog een oudere traditionele AGM accu staan welke ik, voor zover kan, in goede conditie wil houden. Mijn plan was de Lithium (druppel)lader hier op aan te sluiten. CTEK zegt zelf dat dat het een ''no-go'' is zonder verdere verklaring. Ook vind ik op internet geen soortgelijke vragen. Het is namelijk meestal andersom; ''kan ik een traditionele druppellader aansluiten op een Lithium accu?'' De CTEK lithium XS heeft een oplaadprogramma van 8 stappen en doet dit met 13,8 Volt. Op driekwart van het stappenplan laadt hij ook even met 14,4 volt voor ''maximalization''.  Voor zover ik kan zien doet een traditionele druppellader van CTEK dit ook maar dan met een constante voltage van 14,4 volt.  

 

Voor zover ik kan zien verschillen alleen de voltages van elkaar en alle andere stappen niet. Hebben jullie hier ervaring mee? Denken jullie dat er enige schade of-wat-dan-ook kan optreden als ik de Lithium lader op een gewone accu zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat een lithium accu een andere laadcurve heeft dan een loodaccu.

De slimme laders kijken naar bepaalde spanningpiekjes die ontstaan bij het laden en op basis daarvan gaan ze door het laadprogramma.

Je accu zal misschien niet stuk gaan maar zal zeker niet optimaal geladen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slimme Li-lader merkt welke accu er aan hangt, en zal zijn functie daarop aanpassen.
Dus ook een lood-accu kan je hiermee opladen. Ik neem aan dat jouw lader ook slim is. Ik ken geen Li-laders die dat niet zijn, namelijk.....

Echter, net als bij conventionele laders kan het zijn dat jouw oude loodaccu ofwel te ver is ontladen, ofwel een paar kortgesloten platen heeft. Dan doen die laders het niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de fabrikant zegt dat het niet kan?

Waarom zou je dat vermelden terwijl het wel kan en daarmee potentiële klanten afstoot die dan een lader kopen die het WEL kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk persoonlijk dat het om de muntjes (geld) gaat. CTEK zal zichzelf in de voeten schieten als het ook met een Lithium lader kan. Het is een uitbreiding op het bestaande assortiment.  Los van het hele technische aspect waar ik nou juist nieuwsgierig naar ben. 

 

Net wat eerder gezegd is, het is een slim apparaat. Eén van de meest slimme als je CTEK mag geloven (marketing). In dat geval kan er vast een lood- en/of AGM accu gedetecteerd worden. Dat doet mijn CTEK lithium lader dus niet. 

 

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de accu die ik had opgeladen. Alle LED's branden en geven dus aan dat de lader het hele proces heeft doorlopen. Ik denk dat de conclusie is dat de accu opgeladen wordt, maar misschien niet op de meest optimale manier. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Ray, denk je dat je zowel een lithium als een "gewone" accu kunt gebruiken in je motor zonder de dynamo of rec/reg aan te passen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn motoren waarbij je optioneel een (OEM) Lithium accu kan laten plaatsen. Daarbij wordt de standaard RR gebruikt. Die Li accus hebben zelf de nodige electronica aan boord om de cellen te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, voodoo zei:

En Ray, denk je dat je zowel een lithium als een "gewone" accu kunt gebruiken in je motor zonder de dynamo of rec/reg aan te passen?

 

Ik heb al eens rondgekeken voor een lithium accu maar dan een lithium ijzerfosfaat maar er zijn nog een paar dingen die ik niet geheel duidelijk krijg.
Op een paar plaatsen kwam ik tegen dat je voor een lithium accu een mosfet regelaar hebben, geen idee wat de T7 heeft maar die is net nieuw dus ik hoop dat de accu nog even meegaat maar als die vervangen moet worden wil ik wel een LiFePo4 accu hebben.
Ander punt is dat ik ook steeds tegenkom dat een lithium accu niet mag laden onder 0 graden maar dat lijkt me heel raar want dan zou je nooit zo'n accu in een voertuig in wintertijd kunnen gebruiken.
Maar even on-topic. Er worden genoeg lithium accu's in motoren gezet als vervanging van de standaard accu en dat kan door wat @V4 Rosso zegt, ik hou alleen niet zo van tegenstrijdigheden waarvan niet duidelijk is welke kloppen want het is heel vervelend als je gelooft wat je het beste uitkomt maar het andere blijkt waar te zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lithium accu met laadmanagement zal onder de 0 graden niet laden, maar wordt al warm van het starten van de motor. Dus in de praktijk zal het meevallen. Ze werken tot min 20. 
 

laadstroom moet tussen de 14.en 15 volt liggen. Een mosfet regelaar zit meestal rond de 14,5 volt. Ik heb de combinatie mosfet regelaar en lithium accu al een paar jaar in de motor zitten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er nu een seizoen op zitten met de Li accu. Er zit een beveiliging op zodat hij niet leeg getrokken kan worden, dit om te voorkomen dat hij helemaal niet meer geladen kan worden. Er is overigens een merkbaar verschil met het starten van de motor. Een kort tikje op de startknop en de motor slaat aan. Dit in tegenstelling tot een ''gewone'' accu waarbij hij merkbaar meer tijd nodig heeft voordat de motor aanslaat. Ach... het is een hebbe-dingetje en altijd het proberen waard. Ik ben er tevreden over. 

 

Wat betreft het laden denk ik dat er meer schade optreedt tijdens winterse omstandigheden en 3 a 4 maanden niet aan de lading (in mijn geval) dan wanneer ik hem aan de (traditionele) druppellader zet. We gaan het meemaken :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe me en vooral jezelf een plezier en noem dingen bij de juiste naam, je hebt het met enige zekerheid over een conditielader en niet over een druppellader. Als je een accu aan een druppellader hangt voor langer dan een paar dagen dan kan je de accu weggooien.
Nog beter (buiten gewoon doorrijden) is 1 keer per maand een nachtje aan een gewone lader want ook conditieladers zijn in veel gevallen oorzaak van een kapotte accu al zullen velen mij tegenspreken maar ik ken meerdere mensen met een kapotte accu na een winter aan een conditielader. Ex zwager had het 3 jaar achter elkaar en na overstappen op 1 keer per maand een nacht aan een gewone lader geen last meer gehad en heeft na een paar jaar een nieuwe accu omdat er een complete motor omheen zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray Ik begrijp je en technisch klopt het inderdaad. Druppelladen is slechts een stap in het hele laadproces bij een conditielader. Na enig speurwerk afgelopen dagen zie je dat zelfs diverse fabrikanten ze nog wel een druppelladers noemen. Het is een, niet door iedereen, geaccepteerde term waarbij de meesten weten wat er bedoeld wordt. 

aangepast door HoekmanR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem tegenwoordig is dat als het maar lang genoeg fout wordt benoemd dat het vanzelf goed wordt en ik vind dat een hele foute ontwikkeling helemaal wanneer het gaat om een foute benaming van een product waarbij de foute benaming om een al bestaand ander product gaat.
Wat nou als je daadwerkelijk een druppellader nodig hebt en je krijgt een conditielader?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...