Ga naar inhoud

Eenmalige fout starten VFR800 Vtec


SebaC
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Graag even reactie/advies van de kenners hier aanwezig 🙂

 

Mijn VFR800 Vtec start normaal altijd perfect. Heeft niet veel nodig om aan te slaan en nooit problemen gehad.

Heeft voor mijn aankoop wel enkel jaren stilgestaan, maar bij de aankoop meteen een nieuwe batterij geplaatst.

Deze batterij is één maal leeg gelopen omdat de motor langere tijd bij mij in de garage heeft gestaan.

Nachtje aan de lader en sindsdien geen enkel startprobleem, en wordt de VFR wekelijks gebruikt.

 

Toen ik gisteren de VFR wou starten, duurde het iets langer voor hij effectief aansloeg en merkte ik dat mijn klokje/dagteller gereset waren. 

Ook tijdens het proberen starten sloeg hij niet meteen aan en leek het op een platte batterij.

Uiteindelijk is deze toch aangeslagen, heb ik een rit gedaan en geen enkel startprobleem meer ondervonden.

 

Heb hier op het forum al enkele zaken gelezen over de stator/spanningsregelaar etc...

Zijn dit beginnende tekenen? Moet ik mij zorgen beginnen maken op een panne eventueel?

 

Alvast bedankt voor het nodige advies 🙂

 

Seba 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stap 1. Meet je laadspanning, zowel koud als warm moet deze hetzelfde zijn. (alles tussen de 14V en 14.2V is ok)

 

Mocht dit niet gehaald worden dan moet je de stator los trekken van de SR en de verschillende fases (grote dikke stekker met 3 draden) even meten met draaiende motor mits de accu voldoende vol is. Dan moet je uiteraard wel op wisselspanning meten op dat moment. Op alle mogelijke manieren meet je de 3 draden  en moeten overal ongeveer een zelfde waarde geven qua voltage (1-2, 1-3, 2-3) , mocht je ergens hierin een dip zien dan is de stator stuk.

 

Je hebt dus een multimeter nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ga ik dit weekend al eens proberen.

Waar kan ik de stator loskoppelen? Deze heb ik nog niet gevonden 🙂

 

Het is maar eenmalig voorgekomen, maar maak mij zorgen om hier meer problemen mee te krijgen... 

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stator zit uit mijn hoofd aan de linkerkant, tussen de metalen cover steekt een draad uit, als je die volgt kom je vanzelf bij die stekker terecht misschien zit die een beetje verstopt achter een afscherm rubber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag voeg ik hier aan toe dat de (wissel)spanning van de stator bij ca 5000 rpm pakweg 80 Volt moet zijn. Bij de VTEC is de stator vaak eerder de boosdoener dan de spanningsregelaar.



  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, 

Moet ik me reeds zorgen beginnen maken?

Ik heb dit maar 1 maal gehad.

Al enkele keren motor gestart en zonder problemen.

 

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu kan ook stuk zijn.
Volledig ontladen (minder dan 40% over) houden ze niet van. Soms heb je geluk en is hij na een keer weer goed opladen nog goed.
Volledig opladen en dan meten wat hij doet TIJDENS het starten, hij mag dan niet onder de 10V uitkomen, tussen de 10 en 9 kan je het nog gokken maar dan loop je wel het risico dat je ergens strand wanneer je ergens langer staat en de motor geheel afgekoeld is.
Een kapotte accu kan ook meetwaarden veroorzaken die lijken dat er niet genoeg laadspanning is.
Bij twijfel kan je ook een duurtest doen als je de motor niet dagelijks gebruikt. Accu volledig opladen en aan paar uur na het laden meten en dan een paar dagen dagelijks controleren. Een goede accu (standaard lood accu) verliest ongeveer 1% per dag, met een kleine verbruiker zoals bijv, een alarm kan het iets meer zijn maar als het meer dan 2 à 3% per dag gaat worden dan kan het ook duiden op een kapotte accu.
Wanneer is die nieuwe accu erin gekomen? Bij een motor accu is alles tussen de 1 en 10 jaar een normale levensduur, erboven is mazzel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, SebaC zei:

duurde het iets langer voor hij effectief aansloeg en merkte ik dat mijn klokje/dagteller gereset waren.

Ik heb dat in het verleden ook wel eens gehad, een paar keer zelfs (gezien over een jaar ongeveer). Nooit heeft de VFR mij ergens laten staan

en zeker als ik een stuk gereden had kwam het probleem niet voor, maar wel als ik bv een paar dagen niet was weggeweest.

Ik gebruikte mijn VFR toen enkele malen per week zelfs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

been there, done that... :closedeyes:

daar begon het wel mee, bij mij was het inmiddels zover dat ik aan de start van de toerrit niet meer van zijn plek kwam, stator idd en stekker naar SR inmiddels ook verkoold en accu overleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt heel simpel de dynamo deksel eraf schroeven en dan kun je meteen zien of de stator (deels) vekoold is. Dan is de oorzaak meteen duidelijk.
PS: je kunt dat deksel rustig eraf schroeven, er komt nauwelijks olie uit.
Met VFRiedelijke groeten L Coudert

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/19/2022 at 1:36 PM, RoelNL said:

Stap 1. Meet je laadspanning, zowel koud als warm moet deze hetzelfde zijn. (alles tussen de 14V en 14.2V is ok)

 

Mocht dit niet gehaald worden dan moet je de stator los trekken van de SR en de verschillende fases (grote dikke stekker met 3 draden) even meten met draaiende motor mits de accu voldoende vol is. Dan moet je uiteraard wel op wisselspanning meten op dat moment. Op alle mogelijke manieren meet je de 3 draden  en moeten overal ongeveer een zelfde waarde geven qua voltage (1-2, 1-3, 2-3) , mocht je ergens hierin een dip zien dan is de stator stuk.

 

Je hebt dus een multimeter nodig.

 

Meet ook ff de weerstannd (Ohm) tussen de paren (1-2, 1-3, 2-3) en zie of daar significant verschil tussen zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je meten maar soms zie je daar geen gekke dingen,die kan je dan alleen meten met op voltage tijdens bedrijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn motor doet dat regelmatig al jaren. Vooral als ik langere tijd niet gereden heb.
Maar hij start altijd. Ook na nieuwe stator, spanningsregelaar en accu doet hij het nu nog steeds af en toe.
Heb me er nooit druk om gemaakt, zet klokjeweer op tijd en gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...