Ga naar inhoud

Stank en rijk staan


RC36-1
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik ben bezig met de RC36-1 van mn zoon.  Pas gekocht, 1993, 64000km op de teller.

Hij stonk nog al in de garage en blijkt 1 op 13 te rijden. Ik heb inmiddels wat lekjes gevonden, een vlotterbak pakking en de toevoer buisjes in zijkanten van de carbs.

Kraantje was ook lek maar de vlotters dichten wel af dus nog geen verklaring voor het hoge gebruik. Zo te zien waren de carbs schoongemaakt en de vlotternaalden vervangen.

Bij Thurn heb ik een revisiesetje voor de kraan besteld (met dank aan het forum). Ik zoek nog naar de pakkingen voor de vlotterkamers. Ik zie ze alleen in een dure set waarvan ik het meeste niet nodig heb. Weet iemand waar je die los kan bestellen? Of heeft iemand ze al eens zelf gemaakt?

Groeten J 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer eerst maar eens of het koude start verrijkingssysteem wel goed werkt. Als deze blijft hangen, loopt de motor veel te rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt choke genoemd, maar dat is het niet. Het mechanisme wat wij choke noemen, bedient de startervalves, kleine luchtkleppen, waardoor het mengsel wordt verrijkt. 
Als de klepjes niet goed functioneren, blijft het mengsel te rijk. 

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroembert, bedankt voor de tip. 

Kan je aangeven wat er dan aan te zien is? Ik heb wel naar het stangen mechaniekje gekeken. Dat loopt mooi en alle vier de asjes komen terug in de "uit-stand" Verder heb ik het verrijkingssysteem niet uit elkaar gehaald. 

 

Verder nog een vraag over de inlaat rubbers. Ik heb nieuwe gekocht omdat de oude beschadigd waren. In de oude zitten metalen ringen. In de nieuwe niet maar de groef voor die ring zit er wel in de nieuwe rubbers. De ring is een restrictie, inw 33mm, de carb is 36. Zal ik die ringen uit de oude rubbers halen in in de nieuwe plaatsen? Of weglaten?

 

Groeten J

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlotternivo's ook even bekeken Smuiger. Die zouden idd wel eens te hoog kunnen staan. 

Als ik de vlotterhoogte meet tov het pasvlak van het bakje vind ik eerder 4 a 5 mm dan 9mm.

Klopt het dat je deze hoogte meet als het verende pennetje in de vlotternaald net helemaal ingedrukt is?

(de vlotter zal miss al eerder afsluiten als dat pennetje begint te drukken)

Als ik de vlotter gewoon op zn eigen gewicht laat hangen dan varieert de hoogte nogal. Elke keer als je hem indrukt veert hij naar een ander punt terug. (is dit nog te volgen? 😉

Kortom, hoe meten jullie de vlotter hoogte bij deze carburateurs :scratchchin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog een vraagje over de benzinepomp. Ik gebruik de pump op de werkbank om alles op dichtheid te controleren na het vervangen van alle o-ringen en de vlotterkamer pakkingen.

Hoort de pomp te stoppen als hij z'n 0,5 bar bereikt?

Ik heb de indruk dat deze pomp dat eerst wel deed, maar nu loopt hij zachtjes door ondanks dat er nergens lekken zijn. Zelfs als ik de uitlaatslang van de pomp afsluit met een plug loopt hij zachtjes door. Hoort dat zo of is hij nu intern lek.......

Groeten J

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo uit mijn hoofd werkt de brandstofpomp niet met druk (als in controlemiddel), maar met een vloeistofopbrengst.. Denk dat het wel in het WPHB staat? Is bij andere Honda modellen (o.a. NTV 650 en CBR 900, hebben o.a. eenzelfde soort pomp verbouwd) tenminste wel zo, dus mijn aanname is dat het met rc36 ook wel zo kan zijn... Kan het vanavond wel nakijken in het WPHB, maar misschien is er iemand die de kennis meer actueel heeft hier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, RC36-1 zei:

Verder nog een vraag over de inlaat rubbers. Ik heb nieuwe gekocht omdat de oude beschadigd waren. In de oude zitten metalen ringen. In de nieuwe niet maar de groef voor die ring zit er wel in de nieuwe rubbers. De ring is een restrictie, inw 33mm, de carb is 36. Zal ik die ringen uit de oude rubbers halen in in de nieuwe plaatsen? Of weglaten?

 

Groeten J

Plaats ze weer terug, de afstelling van de carbs is op de aanwezigheid van die ringen gebaseerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt heren. 

Lijkt er op dat het pompje dus intern lek is. 

Ik heb een Engelstalig service manual maar daarin wordt verwezen naar een common service manual voor sommige dingen. Oa synchroniseren en vlotterniveau afstellen. Dat manual moet ik nog vinden.

 

12 minuten geleden, vroembert zei:

Plaats ze weer terug, de afstelling van de carbs is op de aanwezigheid van die ringen gebaseerd. 

Top, ga ik doen, bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even in het handboek gekeken en een reserve set losgehaald, vlotterhoogte is niets aan af te stellen, omdat de vlotters van plastic zijn en al zodanig niet zijn te verbuigen voor een andere afstelling. Bij de startervalves, is het probleem meestal niet het naar buiten komen van de kleppen, als de knop op het stuur wordt bediend, maar dat ze niet geheel weer naar binnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, vroembert zei:

vlotterhoogte is niets aan af te stellen

Hmm, Ik wil niet gelijk eigenwijs gaan doen maar ik kan het metalen lipje aan de vlotter, dat de vlotternaald indrukt, een pietsje verbuigen en daarmee de hoogte van de vlotter wel aanpassen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb jij andere vlotters in de carburateur zitten dan ik. Maar als de carburateurs voorheen goed waren en niemand aan dat lipje heeft zitten buigen, kan de vlotterhoogte eigenlijk niet spontaan gewijzigd zijn. Tenzij een vlotter bv lek is en dan dient hij vervangen te worden.

 

Ik heb je trouwens een paar pb's gestuurd met links naar een Nederlandstalig wph en de Honda Motorcycle carburettor Service manual.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RC36-1;

Benzinepomp moet een bepaalde opbrengst hebben, zie onderstaande foto uit het WPHB van Honda:

260328625_fuelpumpRC36-1.jpg.54fc6f7206d727126b162500bd83aec8.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...