Ga naar inhoud

kleppen stellen, ervaring met iets afslijpen klepsteel klepstoters VTEC?


Alex.Peters
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het stellen van de kleppen van mijn zoons VFR800 2006. De gewone klepstel plaatjes kosten weinig maar bij de VTEC klepstoters is dat een heel ander verhaal, zeker als je er vijf nodig hebt tweemaal 2.65 en driemaal 2.72.

Een automonteur noemde de optie een paar tienden/hondersten van de VTEC klepsteel af te slijpen. Het materiaal is hard genoeg en het gaat om een minimale hoeveelheid materiaal. Even slijpen (mooi loodrecht van boven, en frequent diepte meten).

Heeft iemand ervaring met deze methode of alternatief de klepstoters van binnen iets afslijpen op een freesbank? Uiteraard alles onder voorzichtigheid. 

aangepast door Alex.Peters
tags
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er persoonlijk NOOIT aan beginnen. Dat zelfde geldt voor het afslijpen van shims. Als je wil besparen op kosten kan je beter kijken of je ergens korting kan krijgen door oude shims in te ruilen.

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet van de klepsteel slijpen.

Met een Dremel kan je met een slijstift beter iets van de shim die in de cup zit afslijpen.

Mocht het mis gaan dan is een nieuwe cup makkelijker en goedkoper te vervangen dan de klepsteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen, dan verlies je misschien het harde toplaagje, of wordt de hardheid van het toplaagje beïnvloed.

Maar misschien is een andere optie een mogelijkheid. Bij het stellen van de kleppen van de VTEC van mij een aantal jaar geleden was 1 klep te strak en een andere te ruim. Die hebben ze kunnen omwisselen. Beide kleppen daarna ok. Scheelde twee plaatjes.

aangepast door bvanes
Link naar reactie
Delen op andere sites

~15 euro? Ik zou ze gelijk aanschaffen i.p.v. zelf aan de gang gaan, als het net niet goed is kan je ze alsnog kopen of kost het uiteindelijk nog veel meer. Je bespaard al veel uurloon door het zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bvanes zei:

Zou ik niet doen, dan verlies je misschien het harde toplaagje

Is compleet gehard staan en niet een hardcoating, kan je rustig aan slijpen en dat is wat ik ook heb gedaan bij die ene klep die bij mij op 75k fout stond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2022 om 15:01, RoelH zei:

~15 euro? Ik zou ze gelijk aanschaffen i.p.v. zelf aan de gang gaan, als het net niet goed is kan je ze alsnog kopen of kost het uiteindelijk nog veel meer. Je bespaard al veel uurloon door het zelf te doen.

De VTEC klepstoters kosten 45 euro p/s dus even erover nadenken is wel de moeite waard als ik er 7 moet wisselen. De zg beurt bij 35000 door een dealer (vorig e eigenaar) bike staat nu op 52000 was kennelijk niet zo zorgvuldig gedaan. Ook vijf gewone klestelplaatjes moeten er in. daarvan twee intern uitwisselbaar. Maar nog 5 VTEC klepstoters benodigd tweemaal 2.65 en driemaal 2.72

Op 14-4-2022 om 12:40, Ray zei:

Niet van de klepsteel slijpen.

Met een Dremel kan je met een slijstift beter iets van de shim die in de cup zit afslijpen.

Mocht het mis gaan dan is een nieuwe cup makkelijker en goedkoper te vervangen dan de klepsteel.

Shim afslijpen bij VTEC heb ik aan gedacht en is best lastig. Een kleine uitschieter en de olieafdichting die de klep opening regelt is naar de pietjes. Wat meer risico maar wel cleaner ben ik met je eens

7 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Veel dealers willen wel klepstelplaatjes wisselen (tegen bijbetaling).
Dus even bespreken, en je oude plaatjes inleveren/omruilen.
Niet gaan kl#ten met slijpen, dat doe je alleen als je niet anders kan.

Dat is een mooi idee, kun je een dealer noemen die dat doet in de wijde omgeving van Arnhem?

aangepast door Alex.Peters
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...