Ga naar inhoud

Afgesleepd na electrisch falen, iemand een idee?


 Delen

Aanbevolen berichten

Het enige wat je aan een stator kan meten zonder dat de motor loopt is de onderlinge weerstand tussen de 3 gele draden (ongeveer 0,6 Ohm, maar belangrijker is dat ze een ongeveer gelijke waarde hebben), en tussen die 3 gele draden naar massa (weerstand moet oneindig zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, DaniëlU said:

 

De motor viel uit, daarna had de accu nog genoeg prik om de startmotor meerdere malen te laten draaien. Heb hem niet leeg gestart. Dan zou het eerder de SR kunnen zijn.

Nee.
Als de dynamo of de spanningsregelaar defect zou zijn, dan trek je je accu leeg voordat je dat merkt.
De motor blijft net zo lang draaien op de boordspanning die nog in de accu zit totdat deze accu te leeg raakt. Dan merk je het, en even later slaat de motor pas af. Dan gaat je startmotor daarna echt niet meer rond, zeker niet meerdere keren.

Als je de brandstofpomp nog hoort lopen onder de tank, dan kan het haast niet anders dan dat de ontsteking is uitgevallen.
Inderdaad zijn dan de verschillende connectoren meestal de oorzaak, maar check voor de zekerheid toch ook even de zekeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update; Afgelopen dagen alle kappen eraf gehaald en de blauwe +gele stekker + massa punten gecontroleerd tevens dubbel check zekeringen. Helaas zonder resultaat. Moet nog verder zoeken naar de oorzaak.

Zwager komt snel langs met multimeter zodat we kunnen gaan meten.

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al verder. De motor loopt zo lang de brandstoftank omhoog staat, als ik deze ook maar iets laat zakken slaat de motor weer af. Als de tank omhoog staat, kan ik aan alle draadjes en stekkers wiebelen zonder effect. Het lijkt mij nu de brandstofpomp. Wat kan hiermee aan de hand zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee maar ik heb eventueel nog een pomp liggen als die het is.
Je mag 'm testen want hij ligt al een tijdje, net een week of 2 geleden uit de oude Stealth tank gehaald die ik bij het oud ijzer heb gedaan maar vond het zonde om de pomp ook weg te doen. Mocht dat de oplossing bieden dan komen we wel uit een prijs (uiteraard buiten het topic om volgens de regels).
Als je de verzendkosten wil gokken dan stuur ik 'm wel op, is het de oplossing dan regelen we wel een prijs werkt hij en is het geen oplossing dan zien we wel hoe hij terugkomt op de goedkoopste manier en is er toch iets uitgedroogd waardoor hij niet meer werkt dan misschien een optie om de verzendkosten de splitten.
Je woont een beetje te ver voor de andere opties, zelfs als de brandstof (nog) goedkoop zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx Ray! Dat wil ik graag proberen. Stuur je even een PB.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ray zei:

Geen idee maar ik heb eventueel nog een pomp liggen als die het is.
Je mag 'm testen want hij ligt al een tijdje, net een week of 2 geleden uit de oude Stealth tank gehaald die ik bij het oud ijzer heb gedaan maar vond het zonde om de pomp ook weg te doen.

Een brandstofpomp in zo'n geval altijd bewaren in een afgesloten pot met benzine, anders kun je hem al snel weg gooien.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het proberen! Het moet wel iets in de unit zijn, ook met Johan geschakeld en vermoeden is sluiting in de pomp 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

It's alive!

 

Wat bleek, het scharnier van de tank heeft blijkbaar ook een massa functie. Deze is verstoord en door middel van het verbinden van de tank met het frame met een koperen kabel hersteld. Hij loopt weer als een zonnetje en ik heb weer wat geleerd.

 

885876983_Screenshot_20220702-1215242.thumb.jpg.bbd8ecf3ba6a144eafb22c0060546b19.jpg

 

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof er geen bal van dat het scharnier die functie heeft. Je hebt een massa probleem elders.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFRikus zou het niet de massa van de brandstofpomp kunnen zijn?
Het is wel toevallig dat hij het na herstel daarvan weer werkt maar er kan natuurlijk ergens een andere kabel knel hebben gezeten die nu weer (tijdelijk) contact maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, maar die zit in de kabelboom en heeft massa elders. Nooit en te nummer via een scharnier.

Kabelboom volgen en het massa punt opzoeken is wat er moet gebeuren. Pak het schema er maar bij.

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat deze omleiding werkt ben ik al even blij mee, we gaan wederom verder in de kabelboom zoeken voor de definitieve oplossing. Dank voor het meedenken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Ray zei:

@VFRikus zou het niet de massa van de brandstofpomp kunnen zijn?
Het is wel toevallig dat hij het na herstel daarvan weer werkt maar er kan natuurlijk ergens een andere kabel knel hebben gezeten die nu weer (tijdelijk) contact maakt.

Motor valt telkens uit als we deze draad er tussenuit halen. Heeft heeft direct gevolg. 5x getest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zeg ik ook dat je een probleem hebt in je bedrading/ massapunt.

Als je het zo laat heb je dik kans dat er meer dingen gaan uitvallen, vandaar ook het advies om de kabel;boom te volgen.

De pomp heeft twee draden en eentje gaat naar een massa punt en die moet je hebben.

VFRikus

 

edit: jij doet nu aan symptoom bestrijding in plaats van oplossen.

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...