Ga naar inhoud

DCBS vraag


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste experts, zelf rij ik al jaren geen VFR meer omdat ik 'm heb verkocht aan mijn broer, maar dat zorgt er wel voor dat ik hem nu veel vaker vanaf eigen motor in rijdende staat zie, ook mooi. Bovendien blijf ik erbij betrokken want we doen elk onderhoud zelf.

Nu vroegen we ons af of het DCBS bijdraagt aan de slijtage van de achterband. Als we een paar flinke ritten sportief rijden, in de bergen bijvoorbeeld, valt altijd op dat zijn achterband slijtplekken op het loopvlak vertoont. Nu hebben we de proef op de som genomen en een stevige remproef gedaan met enkel de voorrem om te zien of het achterwiel blokkeert. Dat was het geval. Als je zo hard remt dat het achterwiel bijna los komt, trekt de achterband een slipspoor. Dus als je vaak hard remt, slijt de achterband significant sneller. Dit lijkt niet te voorkomen, want de remdruk valt natuurlijk niet weg als de band zijn grip bijna heeft verloren. ABS zou dit wel voorkomen, maar het is een '01 model.

Het DCBS werkt op zich prima,  bij normaal remmen. Ik ben eigenlijk benieuwd of de remkracht naar het achterwiel op 1 of andere manier verminderd kan worden. Het is de SMC linksvoor die druk zet op de middelste remzuiger achter zoals bekend, en in de leiding zit de PCV die moet zorgen voor vertragende werking en maximeren van de remdruk, voor zover ik weet. Hier is niets aan te regelen toch?

Heeft iemand hier ervaring mee, behalve dat ik weet dat Ray zijn DCBS ontkoppeld heeft ooit? Dat was een flinke ingreep begrijp ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou vrij eenvoudig vóór zachte blokjes, en áchter harde blokjes kunnen gebruiken. Dan heb je al een iets andere verdeling van remwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, de originele remblokken van Honda (dat zijn Nissin-blokjes) zijn zo ontwikkeld dat dit al het geval is.

Uit mijn hoofd weet ik het voor jouw model niet zo, maar de meeste DCBS-systemen hebben een stelschroef op de DCBS-hoofdcilinder (zit meestal op de linker vorkpoot).
Daarmee kan je niet de kracht, maar wel het aangrijpmoment afstellen.

Jouw problemen komen echter vrijwel nooit door het DCBS, maar wel vrijwel altijd door de vering en/of bandenspanning.
Als ik dit soort zaken zie bij mij in de zaak is het vrijwel altijd dat, of het is verouderde remvloeistof in het systeem omdat met wel remvloeistof vervangen heeft maar niet de juiste procedure gevolgd heeft. Hierdoor blijft er oude remvloeistof in een deel van het systeem zitten. Zelfs veel officiële Honda-monteurs kennen de juiste procedure niet, of ze vinden het teveel werk....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verouderde remvloeistof heeft hier geen invloed op, Oude remvloeistof heeft een lager kookpunt en daardoor kan het kookpunt bereikt worden, waardoor de rem sponzig gaat aanvoelen en in het ergste geval tot aan de aanslag komt.

Desondanks blijft de wet van Pascal nog steeds van kracht.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De invloed van de vering en bandenspanning is inderdaad ook een goed punt. Het zou wat dat betreft kunnen dat de progressieve voorveren hierop effect hebben. En misschien is de schokdemper aan revisie toe. 
Het schijnt weleens voor te komen dat het zuigertje in de Secondary master cylinder niet ver genoeg terug naar voren gedrukt wordt door het veertje, door vervuiling of een verkeerde stand van de drukstang. De middelste zuiger van de achterrem kan dan onder druk blijven staan, met alle gevolgen van dien.

 

Bij erg sterk remmen komt er op een gegeven moment een punt dat de wrijving tussen band en wegdek kleiner wordt dan de remkracht van de achterrem, met slippen tot gevolg. Dit is misschien onvermijdelijk met dit systeem zonder ABS? Tenzij de geometrie van de standaard motor met standaard onderdelen in goede conditie te allen tijden voorkomt dat de wrijving tussen achterband en wegdek tot bijna 0 wordt gereduceerd.
Het is geen ramp, de motor remt uitstekend en achterwielslip komt alleen voor bij maximaal remmen, maar ik vroeg mij af anderen dit fenomeen herkenden.

 

@VFRikus: inderdaad zou oude vloeistof eerder een reductie in remkracht betekenen, waardoor de achterkant van de motor minder licht wordt bij hard remmen, en de remkracht van de achterrem ook minder, waardoor het punt van slippen wordt uitgesteld of zelfs niet bereikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wet van Pascal blijft van kracht totdat je je remhendel tegen de aanslag trekt, daarna niet meer. (hoewel die wet natuurlijk altijd geldt, alleen neemt nu wel je remkracht af)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft gelijk dan toch? Of zie ik het nu verkeerd :wink_smile:.  

Rikus: Wat ik schreef klopt inderdaad niet. Alleen als de vloeistof zo heet wordt dat dampbellen ontstaan wordt de remkracht gereduceerd of valt weg. Oude of nieuwe vloeistof maakt wat dat betreft niet uit, zolang het niet op het kookpunt zit. Dan zou het net zo goed water kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als er lucht bellen ontstaan blijft de remkracht gelijk, wet van Pascal, alleen het pedaal/handel moet verder ingedrukt/geknepen worden om de luchtbel samen te drukken.

Pas op het moment dat remzuiger in de hoofdpomp op het eind zit heb je verlies van remkracht.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe het zit met de 800Fi maar ik heb destijd bij de VTEC het hele DCBS eraf gehaald want ik had ook regelmatig een blokkerend achterwiel.
Bij mij lag het niet aan banden of vering maar was het meer agressief/lomp rijden, laat en hard remmen en terugschakelen met nog op de motor afremmen erbij.
Had de middelste zuigers van de remklauwen voor en achter voorzien van een gaatje om ze te verbinden met de kanalen van de buitenste zuigers zodat deze met het normale remmen mee zouden doen.
Daarna geen problemen meer gehad en vond dat hij beter remde, vooral de voorkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, VFRikus said:

Zelfs als er lucht bellen ontstaan blijft de remkracht gelijk, wet van Pascal, alleen het pedaal/handel moet verder ingedrukt/geknepen worden om de luchtbel samen te drukken.

Pas op het moment dat remzuiger in de hoofdpomp op het eind zit heb je verlies van remkracht.

VFRikus

 

 

Ik moest er even over nadenken, maar inderdaad logisch! Je kan wel colleges aan amateurmonteurs gaan geven 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Ray said:

...

Daarna geen problemen meer gehad en vond dat hij beter remde, vooral de voorkant.

 

Het blokkerende achterwiel komt jou bekend voor dus. Interessant hoe je het remsysteem hebt aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, VFRikus said:

Verouderde remvloeistof heeft hier geen invloed op, Oude remvloeistof heeft een lager kookpunt en daardoor kan het kookpunt bereikt worden, waardoor de rem sponzig gaat aanvoelen en in het ergste geval tot aan de aanslag komt.

Desondanks blijft de wet van Pascal nog steeds van kracht.

VFRikus

Verouderde remvloeistof heeft hier wel degelijk invloed op. Oude (stilstaande) remvloeistof gaat indikken, het lijkt soms net op honing wat ik er uit haal.
Deze dikkere vloeistof zal veel invloed hebben op de snelheid waarmee deze door de DCBS-hoofdcylinder stroomt. Zowel heen als retour maakt dat verschil, zeker wanneer het zeefje dat daar in zit steeds verder verstopt raakt.
Je hoeft mij niet te geloven, maar ik ben het in de praktijk al meerdere keren tegengekomen op klantmotoren. Klachten werden omschreven als o.a.: ongevoelige achterrem, blijft lang na-remmen nadat de rem gelost is, blokkerend achterwiel bij stevig remmen met alleen de voorrem enzovoorts. Vrijwel allemaal te herleiden naar een niet goed gespoeld DCBS-systeem.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...