Ga naar inhoud

DCBS vraag


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ververs nu zo'n kleine 50 jaar remvloeistof en heb dat slechts een keer mee gemaakt, maar dat was omdat iemand in zijn wijsheid had gedacht dat remolie ook wel met motor olie bijgevuld kon worden.

VFRikus

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom vind ik het zo belangrijk dat dingen juist benoemd worden.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Verouderde remvloeistof heeft hier wel degelijk invloed op...  ...Vrijwel allemaal te herleiden naar een niet goed gespoeld DCBS-systeem.

Eens met @AFS Motorparts. Ook ik had een paar jaar geleden last van een niet lekker functionerende achterrem bij gebruik van de voorrem. Hieronder 2 foto's van de locatie van het betreffende (vieze) zeefje en hoe een en ander er uit ziet wanneer dit gedemonteerd en gereinigd is. Speciale aandacht moet besteed worden aan het vrij maken van het kleine gaatje wat in het plastic cilindertje zit.

Screenshot_20220707-111036_Photos.jpg

Screenshot_20220707-111027_Photos.jpg

Tevens een foto van het gaatje in de secondary master cylinder bij de linker voorremklauw waardoor de remvloeistof stroomt wanneer deze bekrachtigd wordt. Het moge duidelijk zijn dat er niet veel nodig is om de flow te verstoren.

Screenshot_20220707-111907_Photos.jpg

aangepast door Cyberob
  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, VFRikus said:

Ik ververs nu zo'n kleine 50 jaar remvloeistof en heb dat slechts een keer mee gemaakt, maar dat was omdat iemand in zijn wijsheid had gedacht dat remolie ook wel met motor olie bijgevuld kon worden.

VFRikus

Dan heb je simpelweg geluk gehad.
DCBS is natuurlijk nog geen 50 jaar op de markt, maar ik werk er sinds 1999 aan, en heb het dus al vaak gezien. Daarnaast worden er wereldwijd problemen mee gemeld door eerdergenoemde oorzaken.
Het is best mogelijk dat de VFR er minder gevoelig voor is dan de Blackbirds die ik meerdere keren per week in de zaak krijg, maar aangezien het ook bij de Pan Europeans voorkomt verwacht ik dat niet. In de basis zijn de systemen zeer goed vergelijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Handige info :thumpup:

 

Het is dus eigenlijk wel raadzaam om dit systeem er voor circuit gebruik af te halen als ik dat zo lees.

Het leek me ook nogal wat om de remslangen te vervangen, een simpel systeem is dan ook mooier.

 

Ik heb helaas al teveel ervaringen met oude remsystemen opgedaan.

Is dus 1 van de 1ste dingen die aangepakt mogen worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2022 om 20:07, Ray zei:

Had de middelste zuigers van de remklauwen voor en achter voorzien van een gaatje om ze te verbinden met de kanalen van de buitenste zuigers zodat deze met het normale remmen mee zouden doen.

:oops:        

Op 7-7-2022 om 10:48, Ray zei:

En daarom vind ik het zo belangrijk dat dingen juist benoemd worden.

:coolsmiley:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Op 22-8-2022 om 21:21, Cyberob zei:

Met een goed functionerend DCBS systeem kan je op het circuit ook prima uit de voeten :)

Meestal heb ik geen last op het circuit ,achterschijf wordt wel blauw van het slepende remmen ,maar  als je echt hard wil gaan remmen op een groot circuit dan blokkeerd hij wel zoals ik gisteren op zolder had toen ik begon te pushen ,dus vandaag effe een simpele oplossing geknutseld om te testen .

IMG_20230509_135905.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bazz zei:

ik ben iets teveel 'leek' , welke aanpassing heb je dan gedaan @Cock?

Deze foto is before ,dus een beugel gemaakt zodat hij achter niet meer remt bij gebruik van de voorrem ,en als ik het goed heb rem ik dus nu voor met 5 zuigers ,2 links en 3 rechts 

IMG_20230509_135800.jpg

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw redenering lijkt te kloppen: 

image.png.bdf07256b4ebe044473afcfadb36d981.png

 

Eigenlijk verandert er nu niets aan het remmen met de voorrem, zowel met het hendel als met het pedaal, en zal enkel de achterrem niet meer meewerken als je enkel het remhendel gebruikt. Vooraan blijft hij dus wel nog remmen bij gebruik van het pedaal. Andersom niet meer.

Volgens mij ga je bij hard remmen (=duiken van de voorvork) wat extra remdruk opbouwen vooraan, omdat de bypass naar achteren geblokkeerd wordt. Misschien dat je ABS daardoor net iets sneller zal ingrijpen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch de rempomp op de klauw geblokkeerd hebt kan je de verbinding naar achter ook afdoppen en een gaatje boren achter de middelste zuiger naar het kanaal voor de buitenste 2. Heb ik destijds ook gedaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet even zien of dit werkt voor mij ,nu is het heel makkelijk om het weer ongedaan te maken en het dus alleen toe te passen als ik op een groot circuit rijd.

Ombouwen kan altijd nog in wintertijd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...