Ga naar inhoud

Kilometerteller blijft hangen VFR750 1995


 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

2 weken geleden was ik met een aantal vrienden naar de MotoGP race op TTAssen. Na een geweldige dag, reden we naar huis toen ik zag dat mijn teller rond de 39.980 stond. Vol enthousiasme natuurlijk in de gaten gehouden, om de teller te zien overgaan naar de 40.000. Maar er gebeurde niks, en de kilometers tot huis ook niet.

 

Mijn trip teller doet het ook niet meer sinds toen. De overige meters werken nog naar behoren.

 

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en/of weet hoe ik dit kan verhelpen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je snelheidsmeter doet het wel?

Als ik het goed heb, zit de meenemer tegen het voortandwiel. Dit is een kunststof dop. Wellicht dat hier iets mee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja snelheidsmeter werkt naar behoren, toerenteller ook. Ik vermoedde al dat het dashboard de oorzaak is. Morgen maar eens los sleutelen en op onderzoek uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je snelheidsmeter het maar doet, dat is wettelijk verplicht. Scheelt wel kilometerstand terugdraaien bij verkoop :schater:

Zonder gekheid, succes met de reparatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die wettelijke verplichting wel mee valt. Bij APK hoef ik een auto er niet op af te keuren, dan is het een gebruikers eis.

Oftewel je eigen verantwoordelijkheid als je geflitst word.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mij ook nog een theorie examen vraag herinneren (instinker, waarbij de vraag was de kilometer teller is kapot, mag je rijden? Waarbij de uitleg was ja, met een kapotte kilometer teller mag je rijden maar met een kapotte snelheidsmeter niet.
Toch nog even gezocht en kwam genoeg tegen.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/krachtoverbrenging/snelheidsmeter-controleapparaat#:~:text=1.,Visuele controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ja, er is een wettelijke verplichting maar nee, je hoeft het niet letterlijk te controleren voor de APK.

Maar toegeven dat je het verkeerd had schijnt erg moeilijk te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder al te juridisch te worden...mijn uitleg:

Er is een verschil tussen wettelijk verplicht en het toezicht/controle/handhaving op die wettelijke plicht.

 

Wettelijk verplicht = verplicht om te hebben (in dit geval een werkende snelheidsmeter).

Er is kennelijk geen streng (preventief) toezicht/controle (bij de APK-keuring). Maar dat ontheft je niet van de wettelijke verplichting om een werkende snelheidsmeter te hebben.

 

Als er actief gecontroleerd wordt (na een verkeersovertreding bijvoorbeeld) of als je na een ongeval geconfronteerd wordt met ondeugdelijke werking, dan kun je daarvoor wel degelijk (repressief) bestraft worden als je niet aan die wettelijke verplichting voldoet. 

 

Ben ik te volgen? Zou ik het bij het rechte eind kunnen hebben?:wijsneus:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...