knalselder Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Vandaag merkte ik dat mijn uitlaat behoorlijk blaast aan één van de verbindingen van de linkpijpen achteraan. Ik vermoed dat er een pakking naar zijn grootje is, nummer 13 op de bijgevoegde tekening. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van deze pakkingen? Ik vroeg me af of het volstaat om de klemmen 10-11 los te halen en de bevestigingsbout 33 los te maken om de achterste pijpen uit elkaar te halen. Of moet het volledige uitlaatsysteem eronder uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Geen idee bij de 1200 maar bij de VTEC was het wel een prutswerk maar het hele systeem hoefde er niet voor gedemonteerd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klein Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Hier een plaatje hoe je erbij kunt komen komt uit DIT boek Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 Bedankt voor de plaatjes. Dat boek heb ik ook en zo ver als op de onderste foto was ik gisteren al geraakt (ik heb de klemmen wat aangedraaid, zonder resultaat), maar eigenlijk zijn dat de eerste stappen om het uitlaatsysteem er in zijn geheel onderuit te halen. Mijn vraag is of je de pijpen ook uit elkaar kan krijgen en de pakkingen vervangen zonder vooraan de radiator en de voorbochten los te maken, want daar zie ik tegenop. Specifieke instructies voor het vervangen van de pakkingen staan er in de manual niet. Als er genoeg beweging in het systeem zit zonder ook vooraan alles los te maken zouden de pakkingen er met wat prutswerk (cfr @Ray) zo ook in kunnen, maar ik ben een beetje bang dan iets te forceren of zelfs af te breken. Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
klein Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Als ik het 1 en ander zo op de tekening bekijk zul je toch echt de radiator moeten verwijderen anders krijg je niet genoeg speling op het 1 en ander uit elkaar te halen. Waarom zie je er tegenop om de radiator te verwijderen ? Lijkt mij geen moeilijke klus hoor als ik zo in het boek kijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Meestal hoeft de radiator alleen maar losgemaakt te worden, en niet volledig gedemonteerd te worden. En dan hoeft hij dus ook niet leeggemaakt te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 OK. Dan ga ik dit weekend een keer kijken hoe ver ik kom. Ik ben maar een amateur-sleutelaar maar meestal is het gewoon een kwestie van (durven) doen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Als je pipes nog los krijgt. Vast gerot meestal. Begin maar met kruipolie en dat is geen wd40 Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 (edited) Alvast bedankt heren. Omdat het voor mij eigenlijk altijd weekend is ben ik alvast begonnen: Tot hier kende ik het al... het probleem is duidelijk zichtbaar aan de achterste linkpijp. Helaas kreeg ik ook na het losmaken van de bevestiging onderaan het blok nog altijd maar weinig beweging in het geheel. Dus moest alles er onderuit. Edited September 2, 2022 by knalselder probleem met de foto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 En hij is er onderuit. Niks verrotte toestanden. Een 1200 is gemaakt van de allerbeste materialen en zo ziet het uitlaatsysteem er dus uit na 12,5 jaar en 103000 km. Van de pakking in de achterste pijp is niets meer terug te vinden dus we gaan gewoon twee nieuwe bestellen. Benieuwd of ik het ding er weer onder krijg bij de voorbochten zijn er 3 tapeinden mee uitgekomen, ik hoop dat dat geen probleem is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 als de schroefdraad niet mee gekomen is.. gewoon weer terug er indraaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 dat dacht ik al. Bedankt voor de geruststelling Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Misschien wel verstandig om de moeren er toch nog even af te halen om de schroefdraad op te zuiveren, en dan de draadeinden met loctite weer in de kop zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4 Rosso Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 5 uren geleden, knalselder zei: Benieuwd of ik het ding er weer onder krijg Gaat je vast wel lukken. Die koolstof pakkingen zijn dan wel fragiel, ze zijn ook heel glad en de pijpen glijden zo weer in elkaar.. Schaf je voor de vorbochten ook twee nieuwe pakkingen aan? Zou ik wel doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 Ik heb die pakkingen inderdaad mee besteld, zoals aangegeven in de manual. Voor die 6 euro zou het zonde zijn om ze niet te vernieuwen nu alles uit elkaar ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts