Jump to content

Uitlaat lekt bij de downpipes achteraan


knalselder
 Share

Recommended Posts

Vandaag merkte ik dat mijn uitlaat behoorlijk blaast aan één van de verbindingen van de linkpijpen achteraan. Ik vermoed dat er een pakking naar zijn grootje is, nummer 13 op de bijgevoegde tekening.

image.thumb.png.8ca490469aa31d41c61b2335743e103d.png

 

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van deze pakkingen? Ik vroeg me af of het volstaat om de klemmen 10-11 los te halen en de bevestigingsbout 33 los te maken om de achterste pijpen uit elkaar te halen. Of moet het volledige uitlaatsysteem eronder uit?

Link to comment
Share on other sites

Geen idee bij de 1200 maar bij de VTEC was het wel een prutswerk maar het hele systeem hoefde er niet voor gedemonteerd te worden.

Link to comment
Share on other sites

Hier een plaatje hoe je erbij kunt komen komt uit DIT boek

 

1085414256_UitlaatVFR1200.thumb.jpg.f833a28a7a0d7a7b541b2cef66327027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de plaatjes. Dat boek heb ik ook :9: en zo ver als op de onderste foto was ik gisteren al geraakt (ik heb de klemmen wat aangedraaid, zonder resultaat), maar eigenlijk zijn dat de eerste stappen om het uitlaatsysteem er in zijn geheel onderuit te halen. Mijn vraag is of je de pijpen ook uit elkaar kan krijgen en de pakkingen vervangen zonder vooraan de radiator en de voorbochten los te maken, want daar zie ik tegenop. Specifieke instructies voor het vervangen van de pakkingen staan er in de manual niet. Als er genoeg beweging in het systeem zit zonder ook vooraan alles los te maken zouden de pakkingen er met wat prutswerk (cfr @Ray) zo ook in kunnen, maar ik ben een beetje bang dan iets te forceren of zelfs af te breken. Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft?

Link to comment
Share on other sites

Als ik het 1 en ander zo op de tekening bekijk zul je toch echt de radiator moeten verwijderen anders krijg je niet genoeg speling op het 1 en ander uit elkaar te halen. Waarom zie je er tegenop om de radiator te verwijderen ? Lijkt mij geen moeilijke klus hoor als ik zo in het boek kijk.

Link to comment
Share on other sites

OK. Dan ga ik dit weekend een keer kijken hoe ver ik kom. Ik ben maar een amateur-sleutelaar maar meestal is het gewoon een kwestie van (durven) doen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alvast bedankt heren. Omdat het voor mij eigenlijk altijd weekend is ben ik alvast begonnen:

forum01.jpg.6ece1a237fe429185288be3a41ccae3c.jpg

Tot hier kende ik het al... het probleem is duidelijk zichtbaar aan de achterste linkpijp.

Helaas kreeg ik ook na het losmaken van de bevestiging onderaan het blok nog altijd maar weinig beweging in het geheel. Dus moest alles er onderuit.

Edited by knalselder
probleem met de foto.
Link to comment
Share on other sites

En hij is er onderuit. Niks verrotte toestanden. Een 1200 is gemaakt van de allerbeste materialen en zo ziet het uitlaatsysteem er dus uit na 12,5 jaar en 103000 km.

forum02.jpg.c3627d67617902318b2ab54714c47439.jpg

 

Van de pakking in de achterste pijp is niets meer terug te vinden dus we gaan gewoon twee nieuwe bestellen.

Benieuwd of ik het ding er weer onder krijg :glare:

bij de voorbochten zijn er 3 tapeinden mee uitgekomen, ik hoop dat dat geen probleem is?

forum03.jpg.adf434f7a7ec43cedf4198fccde280a2.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Misschien wel verstandig om de moeren er toch nog even af te halen om de schroefdraad op te zuiveren, en dan de draadeinden met loctite weer in de kop zetten.

Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, knalselder zei:

Benieuwd of ik het ding er weer onder krijg :glare:

Gaat je vast wel lukken. Die koolstof pakkingen zijn dan wel fragiel, ze zijn ook heel glad en de pijpen glijden zo weer in elkaar..

Schaf je voor de vorbochten ook twee nieuwe pakkingen aan? Zou ik wel doen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb die pakkingen inderdaad mee besteld, zoals aangegeven in de manual. Voor die 6 euro zou het zonde zijn om ze niet te vernieuwen nu alles uit elkaar ligt.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...