Jump to content

Voltmeter piekt soms…


 Share

Recommended Posts

Zoals de titel zegt: sinds vandaag piekt de voltmeter af en toe, maakt niet uit in welke versnelling en of ik langzaam of harder rijd. Normale waarde bij het rijden is 14.3, piekt vliegt naar 19+. Geen idee wat dit kan zijn, nooit eerder last van gehad. Het levert licht stotterend gedrag op als klacht, verder nog niets opgevallen. 
Kan dit een indicatie voor vervanging van de stator betekenen? 

Link to comment
Share on other sites

:withstupid:

Je kunt gewoon vette pech hebben. Maar wellicht is er ook een oorzaak voor het vroegtijdig sneuvelen van de SR. Juiste merk en type gemonteerd?

Alle connectoren goed? Koeling voldoende? ........just thinking.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik ga de boel eens openen. Nogmaals, vandaag voor het eerst "last" van gehad, geen eerdere indicatoren gehad om dit aan te zien komen. Zie ook dat ik voorjaar heb getikt, moet zijn najaar... maar dan nog, nog geen jaar lang op de motor. Koeling is verder in orde, normale temperaturen in ieder geval met voldoende vloeistof.

 

ps: ik heb even gezocht naar het type (ES531) die ik heb, nu zie ik (op een andere) site staan: "Deze regelaar is niet geschikt voor Lithium-Ion accu's. Accu of andere elektrische componenten kunnen beschadigd raken." Toch maar even accu en sr nakijken en vergelijken.

 

Bedankt voor de suggesties en het meedenken so far :thumpup:

Edited by Ed Gnoj
aanvulling
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Ed Gnoj zei:

Koeling is verder in orde, normale temperaturen in ieder geval met voldoende vloeistof.

Er wordt koeling va de SR bedoeld want dat is de reden waarom de SR een zwak punt is bij de VFR t/m 2001.
De locatie ervan is geheel onlogisch en daarom zijn er velen die een PC ventilator erop zetten al dan niet op een aluminium plaat als heatsink of hem eventueel verplaatsen naar een plek in de rijwind.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

:schater::schater::schater::schater:

Oooohhh…. dié koeling!!! Zeg dat dan!!! Tsja, het is een after market part, iets groter dan de sr die erop zat met flinke koelribben, verder niks bijzonders. 

Ik ga weer even verder lachen hoor… :schater::schater::schater::schater:

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

14 uren geleden, Ray zei:

Er wordt koeling va de SR bedoeld want dat is de reden waarom de SR een zwak punt is bij de VFR t/m 2001.

Sorry dat ik dat niet scherp genoeg had omschreven. Dank voor de aanvulling @Ray

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Updat: nieuwe sr erin, er was inderdaad het een en ander bruingeblakerd (voornamelijk de gele draden aan blokzijde). Testritje: stationair: 13.5, maar zodra ik ga rijden zakt dat naar +-12.9??? Lijkt me niet correct? Iemand een idee?

 

 

Edited by Ed Gnoj
Link to comment
Share on other sites

Als de draden gebakken zijn dan zijn die waarschijnlijk over de hele lengte niet goed meer.

Link to comment
Share on other sites

Maar, waar denken jullie aan als je dit leest, combinatie van lage spanning tijdens rijden en bedrading? Stator, accu, beide?
Ik heb vorig jaar ook de accu vernieuwd trouwens. 

Link to comment
Share on other sites

Je moet denken aan de volgende optie, de SR gaat stuk en laat daardoor te hoge spanningen door die de accu slopen of juist te weinig waardoor de accu niet voldoende laadt en dus diepontladen kan raken. onder de 60% vind een standaard accu al niet fijn dus bij helemaal leeg trekken is het vaak ende oefening.
Wanneer de SR te weinig van de overdaad aan stroom die de stator opwekt niet kan afvoeren (dissipatie) dan loopt de afvoer van de stator vast en brandt deze door. Dat kan hier ook het geval zijn geweest gezien de staat van de kabels.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...