Ga naar inhoud

Stukjes metaal in carter šŸ¤”


w.wiegman
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ā 

Lang, lang geleden met veel plezier aan het rijdenĀ en sleutelen geweest aan mijn VFR rc24, maar inmiddels al zo'n 10 jaar geleden mijn motor in de schuur gezet met lekke voorvork-keringen en daar is ie eigenlijk niet meer uit gekomen. (Ik weet het, ikĀ schaam me diep...)

Ā 

Idee was toen ie de schuur inging, om hem weer helemaal op te knappen, want wat blijft het een heerlijke motor waar je alles mee kunt! HebĀ indertijd ook wel eens wat vragen op dit forum gesteld en verteld over mijn maatje met dezelfde motor. Ook die motor is de afgelopen jaren niet meer gebruikt en aangezien het bij mij echt weer begint te kriebelen, heb ik ook die motor overgenomen en ben ik aan de slag gegaan om stapje voor stapjeĀ weer een VFR terug op de weg te krijgen.

Ā 

Reden dat ik de 2e motor heb overgenomenĀ  is vooral vanwege de uitlaatbochten metĀ collector en het motorblok, de 2e motor motor heeft aanzienlijk minder kilometers gereden, al merk je eigenlijk niks van het verschil šŸ˜„. Deze 2e motor is verder echt heel slecht behandeld en ziet er niet uit, dus wat ik verder ga gebruiken is nog niet helemaal duidelijk. Wil nu eerst 1 motor bouwen voor mezelf, maar het ultieme doel is uiteraard om ook de 2e motor weer op de weg te krijgen! Uiteindelijk zijn ze beide helemaal compleet en rijdend weg gezet, dus waarom niet?

Ā 

Inmiddels heb ik de onlangs overgenomen motor helemaal uit elkaar gehaald en ben ik nu bezig om stukje bij beetje alleĀ onderdelen goed schoon te maken en/of op te knappen. Ben begonnen met het motorblok, dat ging uiteraard niet helemaal zoals gehoopt... šŸ˜. Afgebroken bouten enĀ tabeinden van de uitlaatbochten, alles vast gerot en dus ook een paar gebroken. Maar heb niet opgegeven, heb alle gebroken zooi weten te verwijderen en de boutgaten weten te redden!Ā 

Ā 

Daarna ook maar de carter verwijderd om goed schoon te maken en als soort teststukje voor wat ik het beste kan doen met de lak. Nu komt het... in de carter kwam ik 3 stukjes metaal tegen! Ik heb een foto van de 3 stukjes bijgevoegd. Het 'ringetje' lijkt mij een afgebroken stukje van een veer, de andere 2 metalen plaatjes zouden samen 1 geheel moeten vormen, dit is in 2 stukjes gebroken.

Ā 

Nu de vraag, iemand enig idee waar deze stukjes vandaan komen? Zie zo snel geen rare dingen in het blok zelf, voor zover ik dat kan zien natuurlijk. Blok ligt niet helemaal uit elkaar, alle deksels en dus carter zijn er af en de kleppendeksels. Verder ook alle onderdelen die op het blok gebout zijn, verwijderd.

Ā 

Het bijzondere is dat ik 100% zeker benĀ dat het blok zonder problemen liep toen de motor is weggezet, daarna is er nooit meer aan gewerkt. Er was niks te horen of te voelen en geloof me, de motor werd echt goed gebruikt om het zo maar te zeggen, flink doortrekken en de limieten opzoeken deed de vorige eigenaar zeker wel.

Ā 

Ben benieuwd of iemand herkent welke stukjes metaal dit zijn!

Ā 

Met vriendelijke groet,

WouterĀ 

IMG-20220829-WA0001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat ook aan een veer te denken en die andere 2 stukjes horen wel samen maar zijn gezamenlijk deel van een soort ring.
Als ik die veer en ring bij elkaar wil brengen zit ik te denken aan een stalen plaat van de koppeling.
Ik zou dus beginnen de koppeling open te maken maar misschien dat een ander er iets anders in ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan dat ook verklaren dat TS "100% zeker is dat het blok zonder problemen liep"....

Ā 

Het zou best logisch kunnen zijn, want een stuk uit een koppelingsplaat zou je toch wel merken denk ik dan, toch? Ā 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ā Bedankt voor alle reacties! De onderdeeltjes zijn inderdaad te klein om van de koppeling afwezig te zijn. De koppelingsplaten en drukveren heb ik verwijderd, ik heb nog een foto bijgevoegd maar nu met 1 van de drukveren en de olieplug erbij zodat het wat duidelijker isĀ hoe klein de onderdeeltjes zijn. Ook de 2 'plaatjes' zo neergelegd hoe het zou moeten zijn als het niet in 2-en gebroken is.Ā Dit plaatje is niet helemaal plat, er zit een verhoging in het midden.

Ā 

Heb zelf overigens het idee dat het overblijfselen zijn van een eerdere reparatie maar deze stukjes gemist zijn, of dat toen de carter niet is verwijderd en het dus gewoon niet gezien is. Ga van het weekend in elk geval proberen het koppelingshuis (of noem je dat een krans?) en de vrijloop te verwijderen, kijken of we dan wat vinden!

Screenshot_20220907-193454_Gallery.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de grootte van het veertje zou ik haast denken aan het veerbelaste tandwiel van de nokkenas aandrijving. Het gaatjespatroon lijkt niet overeen te komen met de startkoppeling. Die heeft kleinere veertjes. Soms werden deze tandwielen verwijderd voor wat vermogenswinst.

Maar eigenlijk nooit gehoord dat ze stuk gingen. Ik zou zeker even onder een kleppendeksel kijken.

Ā 

https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-interceptor-1986-g-canadakph-ref_model19882/spring-da_23115mg8300/

Ā 

https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-interceptor-1986-g-usa-california_model1123/spring-starting_28125516030/

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update, met hulp van de linkjes van Vroembert en Haynes ben ik inmiddels redelijk zeker dat e.e.a. afkomstig is van de vrijloop. Het eerste linkje van Vroembert laat een veertje met een uiteinde zien, wat er echt exact hetzelfde uitziet als het stukje veer dat ik gevonden heb.Ā Tis me alleen nog niet geluktĀ het ding los te krijgen, zit muurvast wat me alleen maar meer doet vermoeden dat er al eerder aan gewerkt is en daarbij alles veels te vast is aangedraaid. Als ik hem eraf heb, zal ik weer een update sturen!

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...