Ga naar inhoud

Van een VFR 800 (2003) naar een CT?


Wenckert
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik benieuwd naar de ervaringen van zij die de overstap ooit al eens gemaakt hebben, van een VFR 800 (in mijn geval uit '03, met ABS) naar zijn grote broer, de VFR 1200X Crosstourer. 

 

Eigenlijk ben ik enorm tevreden met mijn oude, vertrouwde Viffert. Na 4 jaar / 30.000+ KM vind ik het nog steeds een hele leuke fiets om te rijden: sportief wanneer je daar zin in hebt en zonder dat het meteen heel oncomfortabel wordt. Het vriendelijke stuurgedrag en de oerdegelijke kwaliteit zijn verdere grote pluspunten. Maar toch.. Minpuntjes zijn voor mij de redelijk beperkte bagagemogelijkheden en het feit dat mijn lange stelten het in toenemende mate minder prettig vinden om lange tijd opgevouwen te zitten. Geen punten die enorm in de weg zitten, maar volle bak woon-werk (>160KM voor een retourtje) of een volledige kampeeruitrusting meezuilen is niet direct ideaal, waardoor ik af en toe toch aan het kijken ben of het gras op een andere motor onderhand niet groener is.  

 

Het logische alternatief is natuurlijk een hoogpoter / all-road achtige motor, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de CT. In hoeverre lijken beide VFR's überhaupt nog op elkaar qua blok / betrouwbaarheid / rijgedrag? 

 

Ben benieuwd naar de ervaringen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens kan @Ray daar het beste een antwoord op geven. Hij heeft een vergelijkbare overstap gemaakt.

De VFR800 en VFR1200X hebben als overeenkomst dat er een V4 blok in hangt. Daar stop het ongeveer.

De betrouwbaarheid is gewoon top. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik maar iets vertellen over mijn ervaring.
31 december 2016 heb ik 'm opgehaald en heb er sindsdien een ton bijgeschreven en er ook best gekke dingen mee gedaan.
Hij is niet zuinig al zijn er die een beter verbruik hebben dan ik eruit haal, laten we zeggen dat sportief rijden geen enkel probleem is :whistle:
Vooral bergen vind ie leuk, op de Stelvio is me geen enkele Italiaan voorbij gekomen en op de bekende weg langs de Amalfi kust ging er zelfs een Italiaan aan de kant nadat hij me bij stoplichten voor wegwerkzaamheden voorbij ging. Stel je voor dat je een toerist met volle bepakking voor je hebt maar uiteindelijk had hij me toch liever voor hem dan in z'n achterwiel.
Lange stukken snelweg ook geen enkel probleem maar ik heb er wel een Topsellerie comfort seat op gezet. In 2020 op de terugweg van mijn trip wegens omstandigheden 1461km in 24,5 uur gedaan waarvan zo'n beetje de helft snelweg en de rest binnendoor.
Ja, hij is wat zwaarder maar dat merk je vooral bij manoeuvreren op de parkeerplaats o.i.d. en dat is eenmaal op gang helemaal weg.
Het koppel is verslavend en in krappe bochten stuurt de CT zelfs een heel stuk makkelijker.

Deze week en volgende week maak ik er nog wat meer kilometers mee en dan gaat hij eerst een grote beurt krijgen.
En wat ik met de Crosstourer heb gedaan kan je wel vinden op ride4life.nl en daar komt ook t.z.t. een verslag van de grote beurt te staan.
Als je specifieke dingen wilt weten dan hoor ik het wel, op de VTEC (ook een '03 maar zonder ABS) heb ik ook bijna een ton gereden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tim,

 

is het dan toch zover gekomen dat je de door jou zo geliefde VFR800 gaat inruilen? Op den duur voor meerdere uit de club wel een te overwegen keuze, vooral als je wat langere "onderdanen" hebt dan gemiddeld. Mijn VFR heb ik ook in moeten ruilen, nou ja moeten :?. Bij mij waren het de schouders, ja dus ook de houding en helaas was de CT geen optie voor mij. Maar er zijn meer leden die er heel erg tevreden over zijn, buiten de enthousiaste Ray zijn o.a. ook Bert en Roderick van Es zeer tevreden over de CT.

Succes met de overweging :thumpup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook 2 Crosstourers "versleten" 

Het verbruik is wel een minpunt. 1:15-16 is vrij normaal. Het is lastig om echt zuiniger te rijden. 1:20 is nagenoeg onmogelijk.

De cardan is voor mij een enorm pluspunt. Heb geen cardan gehad, mis het ook niet.

Zoals @Ray al schreef. Het motorblok is echt lekker. Vooral als @sabsteef zich ermee bemoeid heeft. Je bent het VFR800 blok heel snel vergeten.

 

Tja, waarom geen Crossrunner. Je ziet veel meer Crosstourers rijden dan een Crossrunners. Dat zal vast een reden hebben :coolsmiley:.

 

Ik heb de Crosstourer altijd als erg prettige motor ervaren. De windbescherming was voor mij het breekpunt. Dat was voor mij te vermoeiend. Al is dit zeer persoonlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik vergat ik inderdaad ook tijdens rijden. Totdat ik weer bij de pomp stond. Die kracht van onderuit. Dat mis je toch echt bij de 800.

De Goldwing heeft dezelfde tankinhoud maar komt makkelijk 100 km verder. Is stiekem ook wel prettig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kracht van onderuit mis ik ook niet, ik hou vooral van een Rev-happy motorblok.

 

Maar topicstarter moet vooral een proefrit gaan maken op een crosstourer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook van een VFR800 naar een Crosstourer overgestapt als een van de eerste bij VFROC, en de reden dat Ray ook overgestapt is naar een CT. Hij zag mij er op rijden bij een clubweekeinde in de Harz en het gemak de groep bijhouden terwijl de anderen behoorlijk moesten werken.

Zelf heb ik er 90.000 km op gereden en nu is die van mijn zoon en staat de km teller op 123.000 km en counting. Een Belg Luc Peters heeft op zijn Crosstourer 513.000 km gereden voor hij hem twee jaar geleden heeft ingeruild. Dus voorloping is die van mijn zoon nog lang niet versleten. Luc rijdt nu een Africa Twin 1100 waar die nu alweer 131.313 km mee heeft gereden.

Het gebruik waar ze het over hebben is vergelijkbaar met een VFR800 en dat je geen 1:20 haalt is niet helemaal waar. Dat hangt erg af van je rechterhand en de rijomstandigheden. Deze zomer met mijn zoon naar de Noordkaap geweest. Op de terugweg hadden we een vlak stuk in Lapland (Sapmi), Noorwegen (waar je 80 mag) en Finland (waar we wel stukken 100 mochten) daar heeft hij toch 450 km met een tank gereden en die was nog niet eens leeg. Maar het was wel een rit met echt constante snelheid zonder kruisingen, maar het verbruik zuiniger dan 1:22.

Kortom een zeer stevige motor, met een koppel om van te dromen en die ook nog van bochten houdt.

Verstuurd vanaf mijn SM-P613 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dank allen voor de input / het meedenken! 

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik waarschijnlijk toch ga zwichten voor een concurrent: de Triumph Tiger 800 XC. Heb er recent een proefrit op gemaakt en de lichtvoetigheid, het heerlijke blok, het stoere uiterlijk van de fiets. Ik ben eigenlijk wel erg enthousiast! 

 

Tov een CT zijn ze daarnaast nog iets milder geprijsd, wat eerlijkheidshalve ook wel mee speelt. Ik hou jullie op de hoogte van het keuzeproces! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...