Ga naar inhoud

Achterrem loopt vast


 Delen

Aanbevolen berichten

 

Na lange tijd weer eens hier met een vraag.

Pas is tijdens het rijden mijn achterrem vastgelopen.

Na wat remvloeistof aftappen uit de ontluchtingsnippel kon ik weer voorzichtig verder.

 

Nu blijkt dat bij terugduwen van de remzuigers de remvloeistof niet terug wil lopen naar de hoofdremcylinder en reservoir.

Als ik dus één zuiger terugduw komt de ander naar buiten, en omgekeerd.

Andersom werkt het wel, bij rempedaal induwen komen de zuigers naar buiten.

Heb ook de remvloeistof vernieuwd, maar probleem blijft.

 

Enig idee wat dit kan zijn ?

Een blokkade in de hoofdremcylinder ?

Moet ik die uit elkaar gaan halen, of kan het ook iets anders zijn ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide zuigers tegelijk terug duwen wil wel? Wat jij beschrijft klopt wel, de vloeistof neemt de weg van de minste weerstand.

Rempedaal heeft wel een beetje vrije slag, zodat het compensatiegaatje in de cilinder vrij komt?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, beide remzuigers tegelijk terug duwen wil niet.

Vrije slag is ook zoals het was.

Toen de rem vastliep zat het rempedaal wel muurvast in bovenste stand,

Het lijkt erop dat de weg terug geblokkeerd is, maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je remzuigers wel individueel te bewegen zijn denk ik dat je daar het probleem in eerste instantie daar niet hoeft te zoeken. Ik zou dan proberen te kijken of je de hoofdremcilinder bij het pedaal kan open/schoon maken en eventueel reviseren mocht het nodig zijn.

 

Ik weet niet of er nog zo'n stom reservoir op zit zoals bij de RC24 net onder de koplamp waar er de scheiding plaatst vindt tussen de linker en rechter remklauw. Het is niks anders dan een dom hydraulic systeempje waar een verstopping zit als je het rempedaal niet kan bewegen.

 

Als de remzuigers niet te bewegen zijn dan kun je net zo goed alles eraf halen en er proberen uit drukken zodat je het kan gaan reviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Tuxracer zei:

maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.

 

 

Niet????  gebeurt wel vaker hoor.  de retour is een klein gaatje en rap verstopt.  Goed nieuws ook simpel te verhelpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat de retour hetzelfde gaatje zou zijn als waarmee de remcylinder volloopt vanuit het reservoir.

Maar misschien dat dat ook niet al te vlot gaat, en dat hoeft normaal ook niet natuurlijk.

Het doorpompen bij het verversen ging bij nader inzien ook niet gemakkeljk, dus misschien toch gewoon een verstopping dan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook om het zelfde gaatje.

Zit er ook een beetje speling tussen de drukstift en de zuiger van de rempomp, want dat is de speling war het om draait.

Voelbare speling tussen stang 1 en zuiger 4

Gaatje 3 is waar het om gaat.

VFRikus

 

rempomp.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, VFRikus said:

Het gaat ook om het zelfde gaatje.

Zit er ook een beetje speling tussen de drukstift en de zuiger van de rempomp, want dat is de speling war het om draait.

Voelbare speling tussen stang 1 en zuiger 4

Gaatje 3 is waar het om gaat.

VFRikus

 

 

 

 

Aha.

Het is toch wat gecompliceerder dan ik dacht. Er zijn dus toch twee gaatjes...

Maar er kan dus vanalles misgaan. Zuiger die niet ver genoeg terug komt, of het compensatie gaatje kan verstopt zitten.

Je kunt dan nog steeds remvloeistof uit de remklauw zuigen, dat loopt dan via het navulgaatje langs de remzuiger.

Maar het kan toch niet terug het reservoir in bij terugduwen van de zuigers.

 

Ik vond hier nog een mooie uitleg:

 

http://www.st-riders.net/index.php?topic=11931.0

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt op het zelfde neer. Waar het om draait is dat er in rust stand een open verbinding moet zijn tussen reservoir en systeem.

Vandaar dat die voelbare speling van belang is, dan weet je dat de zuiger helemaal terug is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook een keer gehad, maar dat komt zelden voor.

Was bij een Ford Escort, kun je nagaan hoe lang dat geleden is.

VFRikus

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb de rempomp er af gehaald.

Het kleine gaatje zat inderdaad verstopt met hard geworden remvloeistof.

Doorgeprikt en doorgeblazen, en nu loopt het weer heel langzaam er doorheen.

Met een injectiespuit kan ik er redelijk vlot remvloeistof doorheen persen vanaf de remklauw kant.

Dus nu zal het wel weer goed zijn....

 

 

 

 

rp1.jpg

rp2.jpg

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 12-10-2022 om 09:34, AFS Motorparts zei:

Ik ben ook al eens een ingeklapte remleiding tegengekomen. Vloeistof kon er 1 kant op wel doorheen, maar de andere kant (retour) dus niet.

Komt met dcbs ook nogal es voor dat ze de secundary master vergeten te verversen.

Als je dat te lang vergeet krijg je rommel in de drukregelaat (pcv)  bij je tank en kun je spoelen wat je wilt maar de middelste zuiger blijft vervelend doen.

Pcv is geen revisieset voor en net die is ook aardig aan de prijs.

Uiteindelijk ga je hem dan delinken.

Heb ik ook gedaan.

Dubbele leiding achter.

Jumperleiding op de voorremklauw links.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er juist meerdere gerelinked (Blackbirds). Ze zijn namelijk prima uit elkaar te halen en schoon te maken.
En goed op de juiste manier remvloeistof spoelen is extreem belangrijk. Bij het verversen moet je de DCBS-cilinder dus wel bekrachtigen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vtec heb ik gedelinked.

Inderdaad super belangrijk dat je de 2e master bekrachtigd, dus tegen de vork duwen bij spoelen.

Maar het was zo lang niet gedaan dat het echt troep was, kwam nauwelijks nog iets door.

Mn fi doet het daarintegen gewoon perfect met dcbs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...